Wat doe jij als een omstander ineens agressief wordt tegen je?

Even de situatie schetsen: NS station Delft. We (ik, mijn vrouw en dochterje 4mnd) rijden met de auto naar het station. Hier vliegt een jongeman van het type "voetbal Hooligan" voor mijn auto, wordt haast geraakt. Vervolgens blijft hij doorfietsen en blijft hij naar mij staren.

Ik rij rustig door (je moet en grote lus maken in Delft). Ondertussen rijd dit figuur achter de auto aan en gooit hem op een gegeven voor mij auto. Ik ontwijk hem rij rustig door en moet wachten bij een verkeerslicht.

Dan staat hij naast me auto (gelukkig de deuren op slot) begint hij te schelden en te slaan op de auto.

Nu is de vraag, wat zou jij doen of wat kan je doen?

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de beeldvorming; Ben voorheen beroeps geweest en niet bang uitgevallen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
scherpschutter... Nee, je heb gelijk militair.

Antwoorden (12)

Heb het meegemaakt toen ik volgens een jongen "voordrong" op een rotonde. Hij haalde me in en zette zijn auto voor me stil, stapte uit en begon te schelden en op mijn motorkap te slaan. Was in spits, dus beredruk. Ik heb mijn portieren op slot gedaan, heb op mijn claxon gedrukt en zijn kenteken goed in me opgenomen. Omdat ik bleef toeteren stapte hij maar weer in zijn auto en reed weg. Maar ik zat thuis nog wel na te shaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn 2 verschillende zaken.. wat ik kan doen is goed opnemen hoe hij er uit ziet..kleding, fiets, uiterlijk en de politie waarschuwen in de hoop dat ze hem herkennen of in de buurt zijn en hem tegenkomen..
Ik kan ook uitstappen en hem proberen een optater te verkopen maar ik ben maar een een hele gewone vrouw met een normaal postuur en niet sterk dus of dat lukt.. ik kan het raampje opendoen en hem vriendelijk of heel boos vragen daarmee te stoppen...kan ie mij ook een mep verkopen natuurlijk... Ik kan heel hard en lang op de claxon duwen zodat ik aandacht trek en dat schrikt hem misschien af...Of ik kan het negeren, met net zo goed het risico dat hij nog meer gaat flippen..
Dus wat ga ik nu doen?
Juist omdat ik een vrouw ben zou ik denk ik uitstappen en vragen wat hem zo boos maakt.. ik ben niet gauw bang en ik denk dat hij dat juist van een vrouw niet verwacht en na wat geschreeuw en gescheld zal doorrijden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
van mij een plusje omdat je zo dapper bent.
ik zou echt niet uitstappen, wie weet wat voor rommel zo'n knul geslikt heeft!
Ik ben van mezelf verre van gewelddadig, maar in zo'n situatie die jij schetst zou ik toch erg me best moeten doen om me te beheersen. Er is natuurlijk niet een aanleiding om met elkaar op de vuist te gaan, maar als hij mij en mijn familie dusdanig bedreigt dat we ons hierdoor onprettig voelen, had ik zeker even uitgestapt en gevraagd wat zijn probleem is. Klinkt misschien stoer, maar onrecht kan ik niet uitstaan.
Vaak zijn het juist dit soort types wat zo nu en dan eens goed op hun nummer gezet moeten worden. Aan mij zouden ze 'de verkeerde' hebben, die niet in paniek raakt maar doet wat hij zou moeten doen. Grote kans dat hij in het vervolg niet meer zulk gedrag zal vertonen, en wel een 2de keer zal nadenken voordat hij agressief gedrag zal vertonen.

Laat hem wel jou eerst aanvliegen; kan je het altijd nog op zelfverdedeging gooien mocht het uit de hand lopen.
Een goeie tik op de neus doet soms wonderen. En nee, ik ben geen agressief type.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk antwoord. Nu komt het: Zou je het daadwerkelijk doen? Dit figuur was groot breed en kaalgeschoren hoofd en volgens mij ook aan de drugs. Je deuren opendoen, uitstappen of zelfs een gesprek trachten te starten loopt dan voor 98% uit in een handgemeen waar de kans bestaat dat je het onderspit delft. En dat terwijl je dochter in de auto zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zat zou ik. Ik ken wat 'trucjes'.
Je dochter van 4 maanden zal zich nooit realiseren wat er aan de gang is.
Ik zou denk ik uitstappen om proberen met hem te praten. Hem vragen waarom hij zo boos is, omdat je volgens jou niets verkeerd hebt gedaan en dat je niet blij bent dat hij je dochtertje van 4 maanden zo bang maakt.

Als ie nog enigszins voor rede vatbaar is zal hij inbinden.

Je loopt wel het risico dat ie gaat meppen. In dat gevaal heb je 2 mogelijkheden. terugmeppen (als je een daar toe in staat bent) of maken dat je wegkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt er goed aan gedaan door je auto af te sluiten en rustig te blijven. Knap!
Je kunt je van tevoren afvragen: "Wat zou ik doen?", maar op het moment zelf, handel je wellicht toch anders.
Ik denk dat ik uit zou stappen en voor hem ging staan. Als ze merken dat je bang bent, geeft ze dat een kick en gaan ze door. Soms is aanval de beste verdediging.
Maar je weet nooit wat je voor je hebt, dus nogmaals: goed gehandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitstappen was geen optie daar hij zijn onredelijkheid al was verloren in woede. Vroeg me op dat moment ook af wat het voor zin zou hebben om hem uit te schakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou voor je dochter ook geen prettig aanblik zijn geweest, als haar vader in elkaar werd geslagen.
als middelbaar dametje zijnde, zou uitstappen wel het laatste zijn wat ik zou doen.
je weet niet wat zo'n knul geslikt heeft, alle redelijkheid kan wel zoek zijn!
ik zal me daar een beetje in elkaar laten meppen door zo'n idioot!
deuren dicht en zo snel mogelijk wegwezen is mijn devies in zo'n situatie.
zit de onverlaat in een auto en kom ik niet los van hem, dan zet ik rap koers naar het politiebureau.
14 jaar geleden
Ik kan je geen antwoord geven, ik maakte als taxi-chauffeur en dat was de reden dat ik ermee stopte overigens... Maar je doet er niets aan en er is geen standaard oplossing... Het is net als een aardbeving, je ondergaat het en wacht af tot het stopt, wellicht nog naschokken en dat was het....

Niets doen kan slecht zijn, en wel iets doen kan fout zijn, ik weet het niet... Ik hoop dat het goed afloopt... Dat was het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was het...
En nu maar zoet slapen en oogjes dicht.
Welterusten allemaal!
Je gevoel zegt deze persoon om z'n minst een lesje te leren en hem even flink te waarheid te vertellen (met een linkse, directe rechtse en een paar knietjes op de koop toe).

Je verstand zegt dat dat niet handig is, aangezien je je dan op zijn niveau verlaagd. Hier kun je alleen verliezen; de ander niet, aangezien hij niets te verliezen heeft.

Maatschappelijk zou je denken iets goeds te doen, als je voet 'toevallig' van koppeling glijdt en deze persoon 'geen probleem meer voor de maatschappij vormt'. Echter dat is eigen rechter spelen en 'not done' (maar wel begrijpelijk).

Wat is je doel? Dat hij ophoudt of dat jij en je familie er ongeschonden vanaf komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou helemaal niks doen, als negeren onder niets doen valt.
Sowieso altijd rijden met deuren op slot en doen wat ik zou doen als die er niet was. Als ik iemand op het station moest afzetten, zou ik dat gewoon doen. Maar als dat m'n vrouw en kind zouden zijn, zou ik er wel als een beer bij gaan staan en dán pas bedenken of er meer nodig is.

Maar enkel bij een verkeerslicht ga ik niet reageren op een agressieveling, en al helemáál niet als dat irritante pummeltje niet geraakt is en ik ook nog vrouw en kindje bij me heb.
Maar ja, als ik vind dat ik moet kijken of dat slaan deuken veroorzaakte, dan zou ik wellicht wel móeten uitstappen. Wel accuut de auto bij mijn uitstappen op slot doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel eerlijk gezegd denk ik dat ik in dat soort situaties een waas voor m'n ogen krijg en m zal proberen te pletter te rijden, het kan me op dat moment niet schelen wat de gevolgen zijn.

Het is absoluut niet de correcte reactie, maar als ik m voor mn wielen zou krijgen sta ik niet voor de gevolgen in.

En je bewijst de maatschappij er ook nog een dienst mee, want dat soort figuren hebben we tegenwoordig veel te veel. Preventief ruimen dus maar.

En kom nou maar op met die minduimen, maar wees dan wel eerlijk en vertel erbij waarom dit soort excessief geweld niet met geweld beantwoord mag worden?
14 jaar geleden
ik zou als ik alleen was de confrontatie aangaan maar in dit geval zijn er meerdere in de auto en is het verstandig als je gewoon kalm blijft.
als je een mobiltje bij je hebt een foto vd persoon maken
en aangifte doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AK47 uit de kofferbak en doorzeven die hap...kunnen de teletubbbies niet aan tippen voor die kleine ;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, Lotus is/was scherpschutter... dan heeft hij wel wat anders dan een AK47 in z'n kofferbak... ;-)