Hoe kan cultuur invloed hebben op iemands problemen?

Stel: Een turkse vrouw woont met haar man en gehandicapte zoon in Nederland. Ze is 56 maar waarschijnlijk is ze ouder, omdat kinderen in Turkije nog wel eens later worden ingeschreven dan dat ze geboren zijn.
Ze geeft aan dat ze zich zorgen maakt om haar gehandicapte zoon. Daarnaast kan ze wel redelijk nederlands verstaan, maar niet spreken.

Wat heeft haar cultuur voor invloed op haar problemen? Behalve dat het voor haar moeilijker wordt om te praten over wat haar dwars zit? (dus de taal)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ze raakt in een sociaal isolement, en met haar de zoon ook. Hij is afhankelijk van zijn moeder. Als zij de taal niet machtig is zal hij dit ook niet van nature aanleren, of aangeleerd hebben. Hij zal dan misschien niet alle mogelijkheden krijgen die er hier in Nederland voor een gehandicapte zijn als je de juiste loketjes maar weet te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het hangt van familie af. Soms in turkije zijn er families die hun dochter niet naar school stuurden of voor een hele korte termijn. Dan heb ik het over 25 /30 jaar terug. Dan kan bv invloed op haar culturele problemen hebben. . .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal is de cultuur de oorzaak van iemands probleem... Zij kan heel goed geïsoleerd worden door de cultuur en dan heb je een nprobleem inderdaad... Wellicht kun je een turks sprekende buurman eens polshoogte laten nemen... Maar dit is een lastige zaak om je neus in te steken vermoed ik... Daar kom je zomaar niet achter wat er precies speelt, zeker niet als buitenstaander... Hoe graag je ook wil helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan hoe beïnvloedbaar de cultuur op haar is, of zij er afstand van durft te nemen.