Wat is de grootste/populairste subcultuur in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Autochtonen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Hardloper ; ik zie juist een tendens naar de woonwagen / tokkie cultuur, met al die Nederlandstalige muziek, teeveeprogramma's die werkelijk nergens over gaan en andere leeghoofdige nationale hobbies. Kakkers en juppen zie ik eerlijk gezegd nooit (meer) ; dat was meer de jaren 80.

Het beste antwoord

Deze vraag is nogal lastig te beantwoorden zonder de context te stellen waarbinnen deze is gesteld. Over welke subculturen heb je het? Jongeren subculturen, etnische subculturen, seksuele geaardheid, voorkeur van voetbalteam, religieuze groeperingen, muzikale voorkeur?

Een subcultuur is eenvoudig gezegd een cultuur die verschilt van de dominante cultuur.

Turken, Surinamers en Marokkanen zouden de grootste etnische subculturen zijn. Maar je zou ook kunnen zeggen dat de Rooms-Katholieken de grootste subcultuur is.

Als je een echt specifiek antwoord met aantallen op deze vraag wilt hebben, dan zal je je vraag minder ruim moeten stellen. 'Subcultuur' is immers een ruim en vooral ook subjectief begrip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je een goed punt. Ik doel in principe op subculturen die je veel ziet bij jongeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geprobeerd specifieke getallen voor je te vinden, maar dat is behoorlijk lastig. Ik kan je dus ook niet vertellen welke subcultuur binnen jongeren het grootst is in aantallen. Maar ik denk dat dit ook vooral het gevolg is van de subjectieve aard van het begrip 'subcultuur'. Allereerst zal dit aantal namelijk continu veranderen. Denk maar eens aan de planking-cultuur. Na een maand of wat was dit alweer 'owling' geworden.
Bovendien is het niet altijd makkelijk te zeggen wie bij welke cultuur hoort. Jongeren kunnen bij meerdere culturen horen, evenals dat zij van meerdere culturen enkele aspecten over hebben genomen; bij welke (sub)cultuur hoor je dan?
Daarnaast is het zo dat (sub)culturen erg streek-gebonden zijn en daardoor is het lastig om een goede weerspiegeling te maken voor heel Nederland. Je kan immers nooit alle jongeren van Nederland vragen wat hun cultuur is en een representatief onderzoek in twee steden zal nooit goed uitwerken.
Als laatste geldt voor jongeren hetzelfde als wat ik in mijn oorspronkelijke antwoord had gezegd: 'jongeren' is nog te algemeen om een subcultuur van te kunnen vormen. Je hebt in de praktijk oneindig veel subculturen. En als je al specifiek genoeg bent, dan komt er weer het volgende probleem: daar is waarschijnlijk nooit onderzoek naar gedaan, of dit onderzoek is alweer 'uit te tijd'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zit wat in, bedankt!