Is het gangbaar dat de naam Theodorus wordt ingekort tot Dirk?

Komt het voor dat iemand die Theodorus heet met Dirk wordt aangesproken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Dat kende ik niet. Mijn opa werd Dirk genoemd en heette echt geen Theodorus. Toch blijkt het vroeger wel te zijn gebeurd. Hoewel de namen Dirk en Theodorus een volkomen andere oorsprong hebben, worden ze vaak als synoniemen gebruikt.
Dirk is een verkorting van Diederik en dat is weer de Nederlandse versie van Theoderik, een Germaanse naam die zoveel betekent als “machtige onder het volk”.
De naam Theoderik was al bij de Romeinen bekend en zij vervormden hem tot Theodoricus. Ook in de eeuwen daarna bleef men Diederik en Dirk in documenten tot Theodoricus verlatijnsen.
Men begon de naam echter te verwarren met een andere bekende naam, Theodorus (Grieks voor “geschenk van god”), en uiteindelijk heeft deze naam Theodoricus verdrongen.
Daarom moet je als je een familiestamboom uitzoekt en een van de voorouders Dirk heette ook op Theodorus zoeken, want de kans dat je hem in sommige documenten zo zult terugvinden is aanzienlijk.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das precies waar ik tegen aan loop. Ene Dirk en ene Theodorus zijn ergens begin 1800 getrouwd met een persoon met dezelfde naam. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat dit één en dezelfde persoon is.
Amadea
12 jaar geleden
Dat zal dan inderdaad het geval zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@adrem: De achtergrond van de vraag verandert niks aan de vraag zelf.

Andere antwoorden (4)

Het zal vast voorkomen (vanuit een tweede doopnaam?) maar logisch klinkt het niet. Theo of Dorus zou ik eerder verwachten. Evt. Theodor, Thé.
12 jaar geleden
Het is raar maar ik vond het helemaal niet zo raar klinken en toen dacht ik, ik zal er eens op zoeken.

Het bewijs is er, het is al van lang geleden maar ja dus het komt voor!!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn er nog veel meer, zie link 2 die is zelfs uit 1700

Toegevoegd na 3 minuten:
En nog een schilder om het compleet te maken
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 het schijnt iets te maken te hebben met de RK doopnaam. Ook de vrouwelijke variant zag ik staan in de eerste link: Dirkje (Theodora)
nee mi niet is dit niet echt gangbaar ,
want iemand heet Theodorus of Dirk. of de 2e roepnaam wordt in dit geval gebruikt .

de afkorting van Theodorus is geen Dirk in terug te vinden .

Misschien is het streek gebonden ,een bij/toenaam om bepaalde redenen .

Meestal met een achter liggend verhaal.

Er was een periode dat men iemand bij zn bijnaam noemde ,en in werkelijkheid een andere naam heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het onlogisch.
Het heeft maar twee letters in het gemeen van Theodorus.