Het woord heeft van oorsprong te maken met de vaten waarin de kaas vroeger gemaakt werd. Dat waren heel vroeger vaten die werden gedraaid uit wilgenhout.

Dat draaien was een apart vak en werd gedaan door zogenaamde koppendraaiers. De koppendraaier had een met zijn voet aan te drijven draaischijf, waarop hij uit een dik stuk wilgenhout in één keer een kaasvat draaide. De maat van de stam was bepalend voor de omvang.
Op elke boerderij waren vaten van verschillende grootte te vinden. Ze werden echter niet alleen gebruikt voor het maken van kaas. Ze konden namelijk ook goed dienst doen als helm. Dat gebeurde dan ook als de boeren in opstand kwamen of in het geweer moesten komen om hun have en goed te verdedigen bij onlusten of overvallen door stropende en muitende soldaten.

Er was voor elk hoofd wel een passende wilgenhouten helm beschikbaar. Men stopte er een doek in om het dragen van zo’n harde kaaskop wat te veraangenamen en men bevestigde er een leren bandje aan voor onder de kin. Soms werden de kaaskoppen nog extra beveiligd met behulp van ijzeren banden.

Zo’n boerenleger moet er opvallend hebben uitgezien. Op de kop de kaaskop, met wapens als seizen en hooivorken, aan de voeten stevige klompen met daarop genageld leren schachten tot aan de knieën. Zo hield men zijn voeten droog in nat gebied.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik neem aan dat dat komt omdat kaas altijd verbonden is geweest met Nederland. Een beetje een scheldwoord, net als dat Italianen soms spaghettivreters worden genoemd (om maar een willekeurig voorbeeld te noemen).

kaaskop
´ kaas - kop
de -woord (mannelijk)
kaaskoppen
1 persvorm voor kaas;
2 rond kaasvormig hoofd; iem. met zulk een hoofd;
3 Zuid-Nederlands scheldnaam voor Nederlander

KAASKOP
-hollander -Persoonsbenamingen -spotnaam voor een hollander -zetter -zetkop -scheldnaam voor Hollander -scheldnaam voor een Nederlander -Nederlander (scheldnaam)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou........, ik kom uit Alkmaar en DAAR lopen d'r heel wat rond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een hoofd als een kaas... Groot, geel en rond en er zitten geen hersenen in een kaaskop...

Het is wordt als een scheldwoord gebruikt...
Vanwege de overeenkomst dus...