Waarom zijn (vrijwel) alleen mannen crimineel?

Ik lees zelden over criminaliteit bij vrouwen. Het lijkt exclusief bij het mannelijke geslacht voor te komen, hier en daar misschien een enkele uitzondering daargelaten.

Is er een verklaring voor dit feit te vinden of te bedenken?

O ja, voor wie het zich afvraagt; ik ben zelf een man.

14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Ondanks een grote toename blijft het zeer onwaarschijnlijk dat vrouwen mannen ooit zullen inhalen op het gebied van criminaliteit. Criminoloog Chris Ruthenfrans stelt dat het simpelweg een kwestie is van hormonen. Testosteron zou de drempel naar geweld verlagen. Dat verklaart waarom mannen rond de puberteit overgaan tot het plegen van delicten. Van nature ligt bij vrouwen de drempel naar criminaliteit hoger. Ook het CBS meldt dat criminaliteit een mannenzaak zal blijven. Nog altijd zijn negen van de tien verhoorde verdachten mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het ook vrijwel alleen mannen zijn die bouwen en slopen. Oftewel, om het heel bot en ongenuanceerd te stellen: mannen zijn goed in het plegen van lompe daden, terwijl vrouwen beter zijn in bewaren en onderhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorzaak in mijn optiek is de volgende... Dat is de brug in de hersenen... Die is bij mannen smaller en dunner, bij vrouwen is die voller of dikker, dat betekent dat het gevoel en de beleving dichter bij elkaar liggen in de vrouw, en het heeft evolutionaire voordelen dat het zo is... Want in een oorlog moet de vrouw het geschreeuw kunnen horen van haar kroost... En meteen aandacht kunnen schenken aan iets anders dan waar ze mee bezig was... Dus daar is de koppeling realiteit en plicht meer verankerd in het bewustzijn... Een man daarentegen moet juist niet afgeleid worden door zijn kroost als hij zijn territorium aan het verdedigen is, dus de smallere verbinding in de hersenen, stelt hem in staat om zaken te ontkennen en door de gaan met wat hij in zichzelf als doel gesteld heeft...
Dus daar waar het voor de een een voordeel is is het voor de ander een nadeel...

Dus als de man meer in staat is om het gevoel van zijn beleving te scheiden is de vraag al bijna beantwoordt... Mannen kunnen dat beter en vrouwen minder goed... vandaar... (Ik schrijf zeer snel en helemaal op gevoel ik hoop dat de boodschap een beetje overkomt...)

O ja, ik ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ik begrijp er geen bal van, maar het is prachtig verwoord!
vrouwen zijn gewoon veel slimmer, die worden niet gepakt dus hoor je er niets van ;-). Wij domme mannen laten ons steeds pakken en tellen dan mee in je statistieken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen stelen vaak kleinere dingen zoals kledingstukken waar de politie geen zin heeft om er werk van te maken.
Voor de grotere zaken draaien ze een man een poot uit.