Tegenwoordig kijkt niemand echt vreemd op van een relatie tussen een oudere man en jonger meisje, of andersom...oudere vrouw en jongere man..

Maar waarom dan wel als die oudere een leraar of lerares is?
Wat maakt het verschil?
In Engeland gaat men er de cel voor in terwijl er niets was gebeurd als de , in dit geval vrouw, geen lerares was geweest..
Moet dat hier ook mogelijk worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Om dezelfde reden dat het onwenselijk is als een werknemer / werkgever samen een relatie hebben. Er is een machtsverschil en dat kan makkelijk uitgebuit worden, bij leerlingen zeker vanwege de aanwezige leeftijds/ervarings verschillen

Echter, in het geval van een lerares die naar de cel zou moeten.. Speelt daar minderjarigheid niet bij mee?

Zowieso is het zo dat een leraar bepaald welke cijfers er gehaald worden. En of het dan zo is dat de school bepaald dat relaties niet wenselijk zijn, danwel dat dat door de overheid wordt bepaald, tja.. Daarover kan men twisten. Ik ben zelf sterk voor het zelf-regulerende van scholen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is dan ook sprake van een gezagsverhouding en dat maakt het zwaarder aan te rekenen... Zo ook een helpverlener die zijn (of haar) cliënt het hof maakt, dat wordt ook zwaarder aangerekend... Vandaar... En het is overal zo, niet alleen in Engeland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat de overheid zich niet dient te bemoeien met het privéleven van zijn burgers als er geen sprake is van een misdrijf. Daar is alleen sprake van bij onvrijwillige dwang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussen leraar/lerares en leerling bestaat een gezagsverhouding en heeft de leraar/lerares invloed op de onderwijsresultaten, met mogelijk misbruik waneer de relatie iets minder lekker loopt.

In het openbare leven geldt die verhouding meestal niet waardoor een leeftijdsverschil iets minder gevoelig ligt.
14 jaar geleden
er spelen 2 dingen in dat verhaal: er was een leerkracht en een leerling, dat kan dus al niet. verder was de leerling 15 jaar, dus ook nog minderjarig. dus die celstraf daar kan ik me nog wel wat bij voorstellen.