Waarom zie je vanaf eind augustus opeens zoveel Antilliaanse jongeren lopen in een dikke parka met de capuchon ver over hun hoofd?

Ook op mooie dagen. Zijn ze zo gevoelig voor kou?
Of zijn het jongeren die net in Nederland zijn gearriveerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Dat is de nieuwe lichting studenten ('bursalen' genoemd), die komen net van Aruba en Curacao om een vervolgopleiding te doen na hun HAVO of VWO, en reken maar dat die het ECHT koud hebben.

Mijn Arubaanse leerlingen kwamen in de 'Arubaanse winter' bij temperaturen van rond de 24 graden met truien aan naar school ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet logisch. Waarom hebben ze dan dezelfde kledingcombinatie? Zoals ik in mijn antwoord ook al aangeef, als wij ons tegen de kou gaan kleden dan hebben we toch ook niet allemaal dezelfde look en stijl? Het is echt onderdeel van een bepaalde subcultuur.
Dat het lekker warm is, is secundair.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je ons eens rond zien lopen op het strand op Aruba. Allemaal dezelfde opzichtige zwembroeken en bikini's. Je zult best wel gelijk hebben voor de antillianen die jij kent, maar ken je bursalen? Woon je in een studentenstad? Let er maar eens op. Ze hebben het echt koud.

Andere antwoorden (4)

Dat vinden ze stoer en worden ze niet makkelijk herkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Racistisch vind ik wel wat ver gaan, ik zie dagelijks jongeren die er allemaal zo bij lopen en al jaren in Nederland wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt er ook wel die het doen om er als 'gangsta' uit te zien, maar dat zijn niet alleen Antillianen en die komen in alle jaargetijden voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dus eigenlijk dat ze niet herkend willen worden, omdat ze dingen doen die niet mogen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil niet racistisch doen/klinken maar dat zijn helaas wel de jongeren waar ik vooral mee te maken heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Torrie, dat is een invulling die jij er aangeeft. Roland1995 heeft een punt, het is onderdeel van een subcultuurtje. Net zoals punkers geassocieerd worden met een hanenkam. Zie anders mijn antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zijn ze gewoon verlegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA dat is het!!! verlegen. joh wat er in de getto tof is is hier ook tof. muziek, en de kleding, baggy broeken, raptoestanden, petten, bepaalde woorden, manier van doen en ga maar door. wat is hier racistisch aan? omdat de pet of het doekje om hun hoofd wat verder over hun ogen zit? kom op zeg.
en wat dacht je van die bieper met die pruik voor zijn ogen, is dat omdat ie een kraak zet maar niet herkent wil worden? massa's jochies apen hem na. de alto's of welke andere subgroep dan ook? sorry hoor, maar het is IN om een lange kuif te hebben net als biepertje, hier zie je ook niet altijd de ogen (ohhh wat onbeschoft!!! hij wil niet gezien worden, neeee hij heeft wat slechts in zin OF wat te verbergen dat kan niet anders... help help, we kennen het niet !!!paniek paniek!!!) DUH...het is ook IN om weinig van je gezicht te zien maar is het spontaan racistisch omdat het hier toevallig over antilianen gaat en die witte bieper even vergeten voor het gemat met die eeuwige grijze capuchon van m? (ach, das waar ook!!!) doe ff normaal alsjeblieft. sommigen schrikken ervan, maar als ik die jongens zie met zo'n zogenaamd enge groep en hun toffe (imponerende) muziekje zeggen ze me niet zo vriendelijk gedag dan welke #kaaskop# dan ook hoor. het is van alle tijden om je te onderscheiden van anderen. laat die lui lekker zonder hier gelijk een naam aan te geven of een ander te discrimineren die het heel normaal bedoeld tjonge jonge, als dat al niet meer kan? och, voor ik het vergeet....
ff voor de duidelijheid, IK ben een kaaskop, en mijn kinderen zijn van negroide afkomst... pffff hebben we dat ook weer gehad, hoppakeeeeee!!!
of gaan we hier ook nog over vallen luitjes? offfff mag ik nu dingen zeggen omdat mijn kinderen donker(der) zijn dan mij?? roep het maar!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@torrie over suggereren gesproken. (invullen voor een ander kan je het ook noemen) lees dit eens, en suggereer dan gerust verder :)) ging met een antiliaanse kennis de winkel in (nee!!! het was niet mijn loverboy!!!) hij had zij werkkleding aan (HUH zijn wát?!!)
geel regenpak MET capuchon op. (toen was het nog niet hip) 't mens achter de kassa keek al raar (het zal de werkkleding zijn geweest) trekt wat producten over de kassa en noemt ietwat benauwd een totaal bedrag.
die jongen zegt;'nee, ik betaal niet' grietje nu toch wel duidelijk benauwd, en al stammelend 'maar meneer...'
die gozer weer 'mevrouw, ik zei u toch, ik betaal niet' meisje nog benauwder waarop die jongen naar me wijst en zegt, 'mevrouw, ik maak geen grapje hoor, ZIJ betaalt dit keer voor me, aardig he?' en nee we discrimineren niet hoor, maar ik weet zeker dat ze bij een blanke echt niet zo benauwd had gereageerd. mij konden ze in ieder geval oprapen van het lachen, ik kwam echt niet meer bij! op zich natuurlijk diep triest (man ik kan je nog zoveel meer vertellen) maar wel heerlijk om gewoon iemand eens op zijn/haar nummer te zetten met dat kortzichtige gedoe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ze nu capuchons dragen voor de kou kan ik inkomen maar is die joekel van een donkere zonnebril ook tegen de kou? (+ van mij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie zegt dat het tegen de kou is? of kan het ook gewoon zo zijn dat het erbij hoort? een punker heeft bv toch ook geen sluitspeld in zijn oor of om zijn nek omdat de knopen van zijn broek vliegen? het hoort, je hoort ergens bij en je laat dit zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik inderdaad, het is een modeverschijnsel net als laarzen en korte rokjes en laag uitgesneden truitjes en veel make-up bij meisjes, die dragen die minirokjes en laag uitgesneden truitjes ook niet omdat ze het heet hebben met de kerst of veel make-up omdat ze allemaal veel acné hebben.
Dat is waarschijnlijk ineens helemaal mode om dat te doen. En daar kijken jongeren meer naar dan naar praktisch.
Net zoals je ook meisjes en vrouwen ziet lopen met laarzen in de zomer. Gisteren zag ik de eerste bontlaarsjes al, en zo koud is het toch nog niet
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar verbaasd ik me ook over, die bont laarsjes, lijkt me erg warm, zie het ook regelmatig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie regelmatig meiden in minirok met Uggs eronder!! Wegens de kille zomer dan nu vaak met pantyachtige dingen, maar toch, ik vind het er vreemd uitzien. Maar het zal wel comfortabel zijn zolang je geen zweetvoeten hebt.
Veel Antiliaanse jongeren spiegelen zich aan de gangsta-cultuur. Daar hoort een bepaalde "look" bij. En dat is puur een modeverschijnsel. Willen stoer en gevaarlijk overkomen. Puur een subcultuurtje en vaak compensatiegedrag.

En dat het voor de kou is, nee, je ziet ze ook in zomeravonden er mee lopen, die jassen zijn takken duur, moeten van een bepaald merk zijn, die schaf je niet aan voor een koude avond in de eindzomer. Dan zou je bv ook een trui aan kunnen trekken en/of een muts opzetten, maarja, dat past niet bij het "gevaarlijke" image.

En zo zijn er veel uiterlijke kenmerken die horen bij die subcultuur, opeens zag je veel die zonodig met terriër achtige honden gingen lopen. Ook uit een of andere videoclip overgenomen.

Dus kou, nee absoluut niet, als het wij ons warm kleden hebben we toch ook niet allemaal dezelfde kleding-combinatie?

Zoals ik al aangaf, puur een subcultuurtje waarin een gangster-gevaarlijk itimiderend uiterlijk en dito kledinglijn bij hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens. en nee, ze doen niet allemaal aan honden gevechten hoor. en die dikke velgen onder de auto zijn ook niet bij elkaar gedeald. en loopt er iemand met een camera duiken ze nog wat verder die capuchon van ze in, maar niet omdat ze zojuist een kraak hebben gezet. het is gewoon wat er bij hun 'hoort'. laat lekker gaan toch? er zijn ergere dingen. onze ouders hoorden misschien ook ooit eens bij zo'n raar groepje.
smoken aan een waterpijp tot en met, en passen die joint! hup zegeltjes en tripjes LSD op de tong en gaan met die banaan. (en die banaan he.... icm met die trip LSD, hier zijn ook rááá're dingen gebeurd hoor, iedereen vond elkaar even 'lief'' ) dat haar, die kleding... OMG!!! ieders zijn ding, elke tijd zijn subcultuurtje.
en er zijn altijd wel anderen die er wat over te mekkeren hebben. zo is het altijd geweest, en zo zal het altijd wel blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo dat is een heel betoog;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sekurrrrrrr :O)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke reacties allemaal eucalypje! En je slaat de spijker op de kop. Heerlijk om te lezen! +++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel T74, af en toe vind ik het heerlijk om eens achter uit mijn strotje te gaan. ik hoop dat het me vergeven wordt. ik ben namelijk ook die racist, tot men weet dat mijn kids geen blond haar en blauwe ogen hebben. is 'dat nu wat het verschil maakt? echte racisten ken ik wel hoor, ik ga ook wel eens zonder mijn kinderen boodschappen doen namelijk en gebruik mijn oren en blauwe ogen.
moet me dan regelmatig heel erg inhouden om niet iemand op zijn blanke bakkes te poffen vanwege een bekrompen uitspraak die werkelijk nergens op slaat. (rustig euc, rustig....!!!) :O))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag me spontaan af wat een capuchon werkelijk over iemand zegt.
of een paspoort, of een huidskleur, of een kapsel. elke roodharige is geen Ier, en elke blanke niet van de KKK. zo slachten niet alle Turken schapen, zet niet elke neger een kraak, is niet elke Chinees van de maffia (nee hier zijn het niet de Italianen mensen!) niet elke persoon met een hanenkam woont in een kraakpand,
niet elke gast op een HD is een huurmoordenaar, niet elke boer is lomp, en niet elke Katholiek vergrijpt zich aan kinderen
Oops, wat zeg ik nu als laatste?!!
dit mag natuurlijk niet!!! maar kom op, het is OOK klinkklare onzin, net als de rest hierboven.
nee man!!! dat is gewoon vet wreed die look weetjuuuu. hey ik zweer (het) je swa, als je matties zo rondlopen kan je niet achterblijven gewoon tog.

luister, als dat niet doet lig je er uit en zal elke gast je terecht gaan dissen, ik garandeer hetjuhhh. die chicks zien je dan echt niet meer staan geloof me.

vrij vertaald....
dat hoort zo als je erbij wil horen want dat is 'stoer'.
ze zijn wel geacclimatiseerd hoor :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, het is afwachten hoe vaak dit wordt gemeld als "racistisch". Daar wordt alles opgegooid tegenwoordig als een constatering iemand niet aanstaat.
Je hebt gewoon gelijk en zoals ik al aangaf, gewoon onderdeel van een subcultuurtje. Dat anderen gaan suggeren dat je daarmee bedoelt dat ze ook crimineel zijn, dat is pas een vooroordeel.
Van mij een plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel :)) voor de racisten die mij racist kunnen gaan noemen eventueel, heel misschien.....
genade!!!! misschien helpt het te weten dat mijn kinderen alles behalve blank zijn? kleurenblind ben ik niet, maar racist evenmin. HAHA dat zou wel heel gek zijn(.... kids!!! jullie gaan voor adoptie!!!) maar ik ben wel recht voor zijn raap. en ach, dat kan iemand prettig vinden of niet natuurlijk. (lekker belangrijk) kijk de meeste Annies lopen graag op slippers, de meeste boeren op klompen, de meeste anties met een pet, en veel suries met een dikke ketting.
ik zie wat ik zie, en ik zeg lekker wat ik denk met mijn blinde haartjes en blauwe oogjes.
en.... ik ben niet eens tegen boeren, kampers of burgervolk van welk slag/kleur/afkomst/geloof of wat dan ook.
en wie het anders wil zien dan het is. joh die gaan maar lekker hun gang. als racist zou ik hier spontaan moeten verhuizen én de helft van de mensen uit mijn leven kennissenkring én familie moeten bannen.
dááág chinezen, molukkers, surinamers, javanen, engelsen, fransen, turken, polen, belgen, antillianen, duitsers en alles wat hiertussen mogelijk is aan nageslacht? nou nee, dát denk ik toch ff niet.
:O)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk stukje ooit gelezen, kan het nu niet meer vinden. Ruim 80% van de klachten over racisme/discriminatie komen van autochtonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeren op klompen We witte gij doar na wir van vrouwke?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yo man, helemaal te gek weet juuuuh. Vet cool! (Naar keuze te corrigeren met de meest recente hippe termen, en ja, ik weet dat 'hip' als term niet meer kan maar als Hippo hang ik aan hip.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stttt... niet verder vertellen,
ik proat anders dat dat ieje dat dut, maar plat kan ken je een best ent met me wegkuieren heur, vergis oe doar noe niej in!
ik zal oe wat vertell'n deerne, deze stadse ARIËR hier was ooit AGRARIËR (t liek miskien op mekoare, maar dat is't neij!) die klomp'n diek had waar'n mein stroveltjens en banjerde er de godsganze dag op hen, met n old kloffie an.
kiek ik noe naar omloage zie'k hakjes, maar banjer doar ook nét zo hard mee deur de stront of t láánd op alst mot.(maok mie de kop nie gek!)

dusssehhhh......niet discrimineren nu he omdat ik nu toevallig een stadse deern bent. (doar kan ie mie mooi nie op afreke'n haha!!!) dus ach, wak drvan weat'n zol? dat skeelt dr'an, wat wollie weat'n dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfff. Hier een allochtone Nederlander die erg met ABN opgevoed is, ik moet altijd wel even puzzelen dan ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA
ach hippo was dat noe dan tog?
t spiet mien donders, t zal neej mer veurkom'm heur!!! al die subcultuutjes binnen die hollandse cultuur ook. maar..... we gaan een stapje verder....
het is namelijk niet HIPpo maar in dit geval spreek je in de term van HIP-YO, wat weer rijmt op 'Bro' voor een echte rapper klinkt het vast wel fop,
maar hey...als blanke kom ik er toch maar mooi op! dus dan is het maar mega nep,
voor mij toevallig fijn hier wel mijn eerste rap! en waarom ook niet, ik pas me aan zo,
gewoon vanuit een stad, en niet eens vanuit een getto. uit een dorp met plunje aan en de klompen in de stront,
of vanuit de city met hakjes en een net rokje om mijn kont. maakt het wat uit? maakt het verschil?
iedereen moet gewoon kunnen zijn wie ie zijn wil. dit kan je aanvaarden of je kan hier kan je hard op gaan,
maar feit is, je veranderd er gewoon geen bal aan. een groep, afkomst of subcultuur waar je niets mee kan?
je maakt het jezelf lastig, jammerrrrrrrrrrr dannnnn!!!! (zo... en wie geeft me nu 'de boks' ??) :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha yoooo!!!! thanx voor de box, je reactie en het plusje :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euj, deh vrouwke wit deh dus bekaant wel! Khoi 't zoo nie gedaacht. En menne verrukusovergrotvoader was nen beer! Een uitstervend soort he, boerendochters... En dan ook nog kunnen rappen... Jij wordt steeds zeldzamer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ kunnen jullie zo even doorgaan? Helemaal leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier hangen ook wel luidruchtige gasten af en toe. dan loop ik naar beneden, spreek ze aan; hey jongens ik snap dat het is gezellig zo (begrip??) maar mijn kinderen kunnen niet slapen dus kan het wat zachter? ik ben de pineut morgen met dat humeur van ze als ze lang wakker liggen. heb nog nooit gehad dat ze met onbegrip of met een grote waffel reageerden. dus ja, dan bedankt ik die mensen ook want respect komt van 2 kanten he? loop je met een boog en nare blik om die gasten heen hoef je niets van te verwachten want dan is je statement al gemaakt, ik vind dat logisch zo'n reactie. (die lui hebben al meer op hun brood gehad, nog voor ze er staan zijn ze al nutteloos en ontspoord bij wijze van) wat de coffeeshop betreft... mijn moeder was er niet blij mee toen ik er ging werken. heb haar gezegd dat ze een keer langs moet komen en DAN pas moet zeggen wat ze vind. en hoewel ze geen tokkie is en echt van de oude stempel zat ze elke week voor ze de stad in ging tussen het vreselijk tuig lekker een bakkie leut te drinken voor ze weer op haar fietsje ging. (ja, koffie hebben ze daar ook in zo'n shop, en ondanks de koolstoffiltertjes rook je niet eens dat ze tussen het tuig had gezeten. ssst.....) dealen doen ze er ook al niet hoor. de banden met de jutten zijn net wat anders dan de meesten in eerste instantie zouden denken. nee, daar kan je beter voor naar een sportschool, en heb het dan niet alleen over annabooltjes, maar goed, ook dit is weer niet bepalend voor elk persoon die op die sportschool komt. dus tja, vind het een vooroordeel dat ik multiculti ben. wat ik doe is iemand ook regelmatig het NAdeel van de twijfel geven en ik laat een ander in zijn/haar waarde, en als dat niet wederzijds is ben ik er klaar mee maar het blijft toevallig een persoonlijk iets en hang er verder gaan randzaken aan op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kriz.. oops, weet niet of dit wel de reactie was die je had verwacht. bie de boer'n zeggen ze hier: loat goan en moak oe nie druk. een bek as'n skeermes euver en teag'n iemand is narn's veur nodig
en dan nog als nog "moak oe nie drukker dan neudig is om waj nie verandr'n kan" kan (nu) dan wel een stadse zijn (of lijken), ik kan me hier persoonlijk helemaal in vinden.
haha toen ik op mijn farmpje woonde introduceerde ik (als ''boerentrien'') een heuse 'neger' (vader van mijn kinderen) bij de farmers. ik heb me dood gelachen want zowel het zwarte schaap als ik ben niet snel op mijn tenen getrapt. de farmers zijn heerlijk recht voor hun raap, en 't zwarte schaap was al snel geaccepteerd in de keiharde kern of 'gang'. ofwel, een boer, maar dan een met een kleurtje. dus: lea'm en loat'n lea'm (leven en laten leven) en niet wat skreeuw'n van 'n afstánd zunder daj hier écht goeie read'n veut hebb'n zol. (niet bleren zonder dat er echt aanleiding voor is om iets wat maar zo #lijk# te zijn) dus verdedigend gedrag kan dit best zijn. het komt enkel door #persoonlijke# ervaringen die zeker niet aan de waarheid gestaafd hoeven te zijn, want ook ik geef mijn verhaal maar van een kant. verdedigen zien we bij alle groepen. hier bij mij (wat? how ff!! ik ben geen stadse! maar ook geen boerin want mijn ouders waren dit niet) stippel had ook vast zoiets van; boeren... klompen? en keek verbaast naar naar schoeisel. zo ben ik ook geen rasict maar stuur mijn niet arische nageslacht ook niet naar een zwarte school. (vind het belangrijk dat ze van ALLES wat meekrijgen, dus heb bewust gekozen voor een school waar verschillende nationaliteiten aanwezig zijn want ben ze toch klaar aan het stomen voor de maatschappij, en deze bestaat nu eenmaal uit verschillende kleurtjes, afkomsten, geloven, gebruiken etc) en zo wil ik bewust dus ook niet de stempel multicultie! (het zou bij voorbaat al wat zeggen over mijn persoontje en dat is net zo fout m.i.) eerst ervaren, dingen bekijken vanuit meerdere invalshoeken en dán een mening vormen.
mocht dat een niet prettige ervaring zijn ligt dit aan de persoon, en niet aan een groep (dat had je me op mars neer kunnen zetten in mijn uppie want dan kon ik met werkelijk niemand overweg)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DrPhillips: je zit de hele dag te kijken wat ze doen? ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, ik woon ook in een flatwijk en heb in een shop gewerkt. ik noem mensen die de hele dag op anderen letten ... zal het je besparen. wat jij vindt of wat ik vind hoeft niet de waarheid te zijn natuurlijk. dus zal ook niet roepen dat het gewoon maar zo is zoals ik dat vindt. dit vind ik bekrompen, en helaas ook als anderen het roepen. sorry.