De autoloze zondag
Hotpants
Spijkerbroek met veiligheidspelden er door heen
Deep Purple en CCR
Eerste sigaretje
Mijn broertje dat geboren werd toe ik 11 jaar was
Dagen aan het strand in Zoutelande, mijn vader in de branding op een stoeltje om op ons te letten
langs de deur gaan met kerststukjes voor het Rode Kruis
Telefoonboeken bezorgen om vakantiegeld te verdienen
Mijn eerste zelf gekochte PSV seizoenskaart
Spijbelen
Mijn eerste kus achter in het gangetje van mijn eerste echte vriendje..
Straatvoetbal met het buurmeisje
Stoepje butsen met mijn zus..

Allemaal zaken die me herinneren aan mijn jeugd en die me sentimenteel maken.. mijn gevoel daarbij is heimwee..naar het onbezorgde..het niet ervaren zijn, het niet weten wat er nog gaat gebeuren de rest van je leven..
Jeugdsentiment..goed dat we dat gevoel af en toe eens kunnen oproepen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

programma's of liedjes die je die je herinneren aan de veiligheid van je jeugd. als ik bassie en adriaan weer zie dan heb ik ik wel is heimwee naar de tijd dat ik dat reuzespannend vond. het kan je nog aan veel meer dingen herinneren: een bepaalde sfeer of gezelligheid. een zelde soort iets heb ik ook wel is bij bepaalde geuren, dan ruik je iets en ben je in gedachten ineens gelijk weer op de plek waar die geur je aan herinnert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met jeugdsentiment bedoelt men positieve gevoelens die aan herinneringen kunnen kleven (volgens mij worden de nare herinneringen er niet toe gerekend).
Ik heb zulke ervaringen vooral als ik teer ruik van een pas geteerde omheining of schuur. Die geur brengt me steevast terug bij mijn opa die een houten scheepswerf had. Ik zie mijn opa terug die met een grote brandende bos stro onder zijn arm planken, die op de hanebalken van de werkplaats lagen, de juiste kromming gaf. Of dat ik mijn zakmesje sleep op de grote amarilsteen, of roeide in een veel te grote aak voor zo'n ventje als ik was. Of (heel zelden) wat geld kreeg om een ijsje te gaan kopen in de ijssalon waar de jukebox met een diepe bas de mooiste muziek ten gehore bracht. Je was dan toch een beetje in de zevende hemel.
Of ik zie een landschap van zandheuvels met een begroeiing die me doet denken aan de duinen waar ik als kind vakantie en veel weekends doorbracht. Heerlijk te denken aan de vrijheid die ik voelde als op mijn eentje door die duinen struinde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeugdsentiment is voor mij o.a.: Provo's, Kabouters, Maagdenhuisbezetting, de Beatles in de Amsterdamse grachten, Paradiso. Kortom: De roerige jaren zestig.
Gevoelens: Heimwee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeugdsentiment is voor mij de gouden tijd tussen mijn 10e en 16e jaar. De vriendenkring waar ik bij hoorde, het plezier, de kracht van die groep (het zijn trouwens nog steeds mijn vrienden, dus dat zegt wel iets)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is hopen dat dat wat ooit was nu nog zou bestaan... meer niet...
De gevoelens zijn pijnlijk, want alles wat niet op waarheid en werkelijkheid berust, doet pijn...
Het zou kunnen dat je even jezelf voor de gek houdt dat het zo is als het was, en dat voelt dan even goed, maar dan komt het volgende moment en dan is het weer weg en dan doet het weer wel pijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeugdsentiment zijn nostalgische gevoelens die opgewekt worden door jeugdherinneringen. Uiteraard heb je hier een heel warm en dierbaar gevoel bij, want de nare jeugdherinneringen horen niet in het kopje 'jeugdsentiment' thuis.
Jeugdsentiment kan ontstaan door een liedje dat je op de radio hoort, een boek dat je in je jeugd gelezen hebt, herinneringen die je met zussen, broers, oude vrienden ophaalt, maar ook door het zien van een plaatje in een tijdschrift. Jeugdsentiment voelt warm en goed en doet je weer even denken aan de goede oude tijd van 'vroeger'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het jeugdsentimentgevoel lijkt bij mij eigenlijk vooral te komen bij herinneringen van voor mijn 10e. Toen was er nog een heerlijk soort onbezorgdheid en vanzelfsprekendheid en vertrouwen in alles om me heen, en dat maakt de herinneringen mooier en het gevoel sentimenteler.

Met geuren heb ik dan nog het meest zoiets denk ik. Geuren die ik bijna nooit meer ruik en die me echt in een split second terugbrengen naar bepaalde momenten. De geur van mn opa's sigaren of basisschoolklei. En een hoop geuren waar ik geen echte naam of oorsprong of herinnering bij heb, maar die wel een vertrouwd gevoel oproepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeugdsentiment kan ik voelen als ik naar mijn kinderen kijk en zie hoe onbezorgd ze door het leven gaan. Dan hoop ik voor ze dat die tijd nog lang duurt, en bedenk mezelf dat ik ook ooit zo in het leven heb gestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeugdsentiment is voor mij (geboren in de jaren 80): muziek van die tijd, serie`s zoals: prince of Bell air, 21 jump street met Johnny Depp (mijn idool van toen), Thomas en Senior, Saved by the bell, Beverly hills 90210, Full house. Film: Dirty dancing. en de Backstreet boys ;) lol.

Toegevoegd na 26 seconden:
o,ja en New kids on the block :)