“Zijn wij echt zoveel vredelievender dan in het verleden of wordt ons instinct onderdrukt door de door ons zelf gemaakt wetten en regels?

Dit naar aanleiding van de vraag over het geweld dat beschreven staat in het OT en de antwoorden daarop.

Toegevoegd na 3 dagen:
Dank jullie wel voor jullie mooie antwoorden en ongezouten meningen...ik deel ze grotendeels tot helemaal. Denk idd niet dat er enige beschaving overblijft na het plaatsen van een magneetbom of iets anders waardoor transacties niet meer mogelijk zullen worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Beschaving blijkt keer op keer een heel dun laagje te zijn dat maar al te makkelijk van onze zielen geraspt wordt door boosheid, het gevoel dat ons op wat voor manier dan ook onrecht aangedaan wordt en vooral door angst. Ik doe mijn stinkende best, hoor, en ik hoop dat iedereen dat zoveel mogelijk blijft doen maar in veel meer dan in dat dunne laagje geloof ik niet. Ergens is het ook wel weer een wonder dat we aan zo'n subtiel gegeven onze volledige complete beschaving hebben te danken. Koesteren dus, ongeacht wat er waar dan ook over geschreven staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik kan veel kanten op met deze vraag, en kan ook met mijn mening misschien mensen kwetsen.

Laat ik maar beginnen over vredelievend. Denk dat iemand die vredelievend is, zich zonder zich op dat moment bewust te zijn van de wet/regelgeving het beste zal doen voor zijn/haar medemens en handelen naar eigen inzicht met de beste bedoelingen voor (mede)mens en dier.

De regels en wetten die we kennen (en dit is mijn mening) beperken ons in ons dagelijks doen en laten, als individu, als mens, handel (+inter)nationaal etc.

In plaats van dat we elkaar helpen, is er geld in het leven geroepen om ons te kunnen monitoren. En liefst moeten wij iets kopen waar winst op gemaakt en staat de loon niet in verhouding met het geleverd product/resultaat.

Dan zijn er nog religies, die ons letterlijk de wet voorschrijven. Onze grondwet hebben we te danken aan de kerk. Terwijl ik niets heb met de kerk (in welke vorm dan ook). Dus dat beperkt mij ook in mijn dagelijks gedrag omdat ik mij als burger aan de door hun en die van de politiek opgelegde wetten en regels moet houden. Het beperkt sommige mensen zó dat ze alleen maar kunnen denken zoals deze hen opgedragen worden en dus verdere ontplooiing in de weg staat.

In sommige gevallen ben ik eens met bepaalde regels, maar dat is meer omdat dit ook strookt met mijn gedachtegang.

Wie is vredenlievender? Wij, als U en ik, of de mensheid in het algemeen?
Dan spreek ik over het laatste, want als ik de ellende in het nieuws van afgelopen tijd bekijk, dan is het allemaal diep triest wat er op de aarde gebeurd.

Maar ook nieuws kan verdraaid worden.... Denk bijv. aan een Assagne die nu in een kwaad daglicht gesteld word omdat hij en zijn medewerker van Wikileaks teveel informatie hebben vergaard en naar buiten brengen. Daar zijn (Voornamelijk) de Amerikanen niet van gediend.

Echt vrij zijn en jezelf ontplooien kan pas als geld geen rol speeld, en dit afgeschaft zou worden. Dan zouden er vele wetten geschrapt kunnen worden en iedereen over de hele wereld een reeele kans hebben om een menswaardig bestaan op te bouwen.

Bijkomend voordeel van geen geld, Criminaliteit zal afnemen omdat alles "waardeloos" is.

Probeer die gedachte eens voor je te houden, en je zal zien dat de mens erg beperkt wordt door de opgelegde regel en wetgeving die we nu kennen. En vredelievender worden we ook, want we helpen elkaar. g

Hoop dat ik je vraag goed beantwoord heb, en anders heb je mijn mening hoe ik tegen bepaalde dingen aan kijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vindt het zeker de moeite waard om het een ste overdenken..ben het op de meeste vlakken wel met je eens...vondt dat programma ook zo geeldig waarin mensen konden ruilen van diensten zonder dat er geld bij kijken kwam. Maar hoe zou je het dan doen wat betreft leiderschap, want veel mensen hebben een leider nodig en die hebben wij gegoten in de vorm van een staat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed nummer....die gaat in me favorieten..helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe actueel kan 1984 zijn... +!
Na de zondeval van Adam en Eva in het Paradijs kwam het kwaad. Nooit door God geschapen maar door eigen schuld in de wereld gekomen. Humaniteit, liefde, trouw e.d. het zijn gaven van God waardoor het nog een beetje leefbaar is in de wereld. Het kwaad is van oude tijden af dus, het zit in iedereen van ons. Kijk maar hoe oorlog de mensen beestachtig maken. Juist de Bijbelse regels zijn heel heilzaam voor een goede samenleving. Van harte aanbevolen je daarnaar te richten, het verrijkt je leven en dat van anderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is niet vredelievend. Het dunne laagje zoals in een van de eerdere antwoorden beschreven is exact dat wat er aanwezig is.

Het geweld dat beschreven wordt in het OT bestaat nog steeds en in hele grote mate, het is maar net waar en met welke ogen je de wereld in kijkt.

De mens is in staat een andere mens in de maling te nemen. En waar er één iets doet laat er ook één iets gebeuren.

De mens is niet vredelievend maar gecultiveerd geraakt. Zeer grote groepen worden op een spoor gezet en daar gehouden ten bate van de gunsten van enkelen.

Al het rechten (hoewel privileges beter is) die je krachtens de wet toekomen maar de staat niet raken worden gevangen in een noemer namelijk civiel recht. Dat mag je zelf uitzoeken dus. De voortzetting van het middeleeuws systeem namelijk mensen opsluiten in het gevang werkt aantoonbaar niet. Meer dan 70 % van de gedetineerden krijgt te maken met recidive. De kans dat je terug komt in het gevang is dus groter als je er eenmaal bent geweest dan dat je niet terug komt. Er is aangetoond dat wanneer gedetineerden studie volgen dat de recidive terug valt nar iets boven de 20 %. Hier wordt niets mee gedaan.

Ik kan niet anders concluderen dan dat de enige werking dus een afschrikkende werking is voor de rest van de maatschappij en dat vergelding voor nabestaanden helemaal geen rol speelt.

Democratie ? Wassen neus. een systeem dat je ten deel is gevallen omdat je hier geboren bent. Eens in de zoveel tijd een hokje aan kruisen op basis van verwachtingen die bij je geschapen zijn. Dat die verwachtingen anders uitpakken achteraf omdat er van alles wordt gewijzigd in het kader van het doen van concessies. Bij je terug komen om te vragen of je dan nog steeds je stem wilt verlenen ? Nog nooit gebeurt, je hebt je stem gegeven dus je bent weg als belang.

Je mag hier van alles zolang je je binnen de geijkte paden begeeft. Maar o wee als je de dingen doet die jij leuk vindt maar waarvan er geen nut toevalt aan de staat.

In het gareel lopen dat is het devies. Dat is geen vredelievendheid maar cultiveren en eigenbelang dienen.

Als je je echt afvraagt hoe dun het laagje vredelievendheid hier is stel je dan eens voor hoe Nederland eruit zal zien als 6 weken de stroom uitvalt en je niet meer kunt pinnen, niet meer kunt tanken en geen boodschappen meer kunt doen.