Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er richtlijnen voor het gebruik van sirene en zwaailichten voor ambulances?

Gisteravond zag en hoorde ik een ambulance rijden die zowel voor de bebouwde kom als in de bebouwde kom zwaailichten en sirene gebruikte, ondanks dat er geen kip op de weg was. Daarom vraag ik mij af of er regels zijn om ze wel of niet te gebruiken.

Ps. ja, ik snap dat het om een noodgeval gaat...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Uiteraard alleen als er spoed is maar ook om duidelijk te maken dat het een voorrangsvoertuig is, als ze zonder zwaailicht en sirene zouden rijden is het een normaal voertuig en moeten ze netjes stoppen bij stoplichten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is een link van de overheid waar e.e.a. wordt uitgelegd. Beetje ambtelijke taal, maar het is te snappen
;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om een spoedgeval gaat, dan moeten ze inderdaad zwaailicht en sirene gebruiken. Ookal lijkt het alsof er verder niemand is er kan altijd plotseling een auto of een fietser opduiken. En met de sirenes aan moeten die voertuigen voorrang verlenen aan de hulpverleners.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding