Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat betekend cultureel revanchist ?

http://www.nu.nl/algemeen/2079744/wilders-reageert-op-speculaties-over-drijfveren.html

Toegevoegd na 10 minuten:
betekent

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
650

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Aanvullend op CeeJee:
Geert Wilders wordt "culturele revanchist" of (in het betreffende artikel uit de Groene Amsterdammer) "postkoloniale revanchist" genoemd. Lizzy van Leeuwen zegt: ‘Meer dan wat ook is Wilders te plaatsen als een pur sang postkoloniale revanchist, geobsedeerd als hij is door het terugdraaien van naoorlogse geopolitieke demografische veranderingen en het rechtzetten van historische fouten.’

Kort door de bocht zou Geert Wilders' neiging om zoveel tegengeluid te geven in de Nederlandse politiek, komen doordat zijn grootouders uit Nederlands-Indië zo slecht zijn behandeld door de Nederlandse staat. Iets minder kort door de bocht, maar met lastigere woorden wordt het uitgelegd in het bericht, dat ik je aanraad om eens rustig te lezen: http://www.groene.nl/commentaar/2009-09-02/Geert_Wilders_heeft_Indische_wortels


Welke fouten er precies op wat voor manier rechtgezet worden door Wilders wordt mij uit het artikel niet helemaal duidelijk. Of en hoe het zijn anti-islamitisch gedachtengoed heeft bepaald ook niet. Van Leeuwen lijkt wat selectief te worden aangehaald in dit persbericht, waarin ook wordt gesuggereerd dat Wilders zijn haar verft, vanwege zijn Indische achtergrond. Zou dat zo zijn, dan zou hij zijn afkomst juist proberen weg te moffelen in mijn ogen. Maar ik moet waarschijnlijk haar boek lezen.

Overigens deed de haarverftheorie me erg denken aan de tv-serie Alfred Jodokus Kwak. Daarin maakt halve merel Dolf - zijn moeder was een merel, zijn vader een kraai - met schoensmeer zijn snavel zwart, zodat hij op een kraai lijkt. Hij schaamt zich voor zijn merel-zijn. Dolf ontwikkelt zich in de serie, voor hen die dat niet weten, tot een dictator met vierkant snorretje. Gebaseerd op het levensverhaal van Hitler natuurlijk, die zijn eigen Joodse achtergrond verdoezelde.

En daar zit hem voor mij ook weer de crux bij dit artikel. Met een kleine omweg lijkt Van Leeuwen te waarschuwen voor de gevaren achter Wilders' drijfveren. Of wil ik nu te veel lezen, zo tussen de regels door? Is Hitler te zien als cultureel revanchist?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iemand die streeft naar culturele revanche.
Wraak zoeken op culturele aspecten.
Cultuur is alles wat door de samenleving is voortgebracht.

M.a.w. iemand die wraak zoekt op grond van waarden die door of binnen een bepaalde samenleving zijn onstaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding