Zijn de travelers die we zien in "My big fat Gypsy wedding" verwant aan onze Nederlandse woonwagenbewoners?

En hoe en wanneer zijn die dan in Engeland/Ierland terecht gekomen? Waar kan ik meer over deze geschiedenis lezen?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik heb nog wel wat meer info over woonwagenbewoners gevonden:"Zelf noemen ze zich liever "reizigers", waarbij ze op hun beurt de term "burgers" gebruiken voor Nederlanders die in gewone huizen wonen. Soms wordt gedacht dat woonwagenbewoners altijd (afstammelingen van) zigeuners (Roma en Sinti) zijn. Dit is onjuist. Woonwagenbewoners zijn meestal gewoon Nederlanders, maar stammen af van keuterboeren, landarbeiders en turfstekers, die rond 1850 door verscheidene oorzaken (onder andere de mechanisering) niet meer aan de kost kwamen, en daarom van plaats naar plaats begonnen te trekken, in de hoop hier en daar wat te kunnen verdienen, en eventueel een baan te kunnen krijgen."

Toegevoegd na 26 minuten:
bron: Wikipedia

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Nee, ze zijn niet verwant aan onze woonwagenbewoners of Roma. Irish Travellers zijn etnische Ieren.

Zie mijn bron:

"The historical origins of Travellers as a group have been a subject of academic and popular debate.[16] It was once widely believed that Travellers were descended from landowners or labourers who were made homeless by Oliver Cromwell's military campaign in Ireland and in the 1840s famine; however, their origins may be more complex. This is almost impossible to thoroughly ascertain as throughout their history Travellers have left no written records of their own.[17]

Others claim there is evidence of nomadic groups in Ireland in the 5th century, and by the 12th century the name Tynkler and Tynker emerged in reference to a group of nomads who maintained a separate identity, social organization, and dialect.[18] Even though all families claim ancient origins, not all families of the Travellers date back to the same point in time; some families adopted Traveller customs centuries ago, while others did so more recently.[19]"

In elk geval gewoon Ieren dus, niet reizende Nederlanders of Roma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zigeuners zijn nu eenmaal een nomadisch volk,daarom zul je ze in vele landen vinden, in de bron staat wat meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze noemen zichzelf 'reizigers' maar Gypsy betekend zigeuner..
Ze spreken zichzelf dus tegen..
Ik denk het niet, in Nederland zijn woonwagenbewoners gewoon mensen die in een woonwagen wonen, een huis op wielen, vaak zijn de wielen zelfs vewijders en zijn het een soort stacaravanss.

Hele volkstammen Nederlanders hebben een woonwagen (stacarvan) als een tweede huis op een camping.
Deze mogen echter niet permanent bewoond worden.

Je hebt dus echt mensen die trekken maar een woonwagen is daar niet geschikt voor, velen mogen de weg niet op en moeten op een vrachtwagen vervoerd worden.

Wat ik erg jammer vind is dat woonwagenbewoners soms gecriminaliseerd worden, ze worden dan over een kam geschoren met enkele zigeunergroepen waarvan sommigen wel eens kleine criminaliteit hebben begaan.

Dat is jammer want het gros van de woonwagenbewoners zijn eerlijke en hartelijke mensen.

Als het echter om Gypsy's gaat kan er een verwantschap bestaan met Nederlandse of in Nederland woonachtige Zigeuners. Enkele bekende Zigeunerfamilies worden al door de vraag steller genoemd maar er zijn veel meer Zigeunerfamilies, die een rustig bestaan leiden en niet of nauwelijks de publiciteit halen.
Overigens zijn in veel echte zigeunergezinnen de waarden en normen streng en die worden gehandhaafd.

Bij deze groepen wordt de Nederlandse moraal dikwijls(vooral op het gebied van sex) als onfatsoenlijk beschouwd om het netjes uit te drukken.