Hoe komt het dat marihuana als genotsmiddel tegenwoordig zo aan criminaliteit gerelateerd is ?

20 Jaar geleden was het nog een hippie-cultuur, van peace en love weetjewel, weetjeniet (denk Koos Koets). Wat is volgens jullie de belangrijkste oorzaak dat het nu tot een meer harddrugs-achtige scene is verworden ?
http://www.youtube.com/watch?v=3I6V_DnTFlE

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Weer zo duidelijk voorbeeld, dat het ingrijpen van de overheid misstanden oproept. Net zo als toentertijd de drooglegging in Amerka.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het verbouwen ervan gecriminaliseerd is. Om aan de gigantische vraag te voldoen zijn er tal van mensen bereid om het minder nauw te nemen met de wet zodat koffieshops voldoende bevoorraad blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was dat toen niet al verboden dan ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar toen was de vraag aanzienlijk minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan rest de vraag waarom de verbouwing van een nuttig gewas als hennep gecriminaliseerd wordt ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Henneprassen diengeen werkzame stof produceren zijn niet verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Christenen in de politiek zijn nog steeds heel machtig. Die houden het tegen dat marijuana gelegaliseerd wordt. Denk daar maar eens aan wanneer je wel of niet gaat stemmen bij de volgende verkiezingen.
Tja. Ook ik zat 20 jaar geleden regelmatig aan zo'n toeter te lurken.

Ik denk dat je e.e.a door elkaar haalt.
De hippie cultuur, peace en love, dat was niet 20 jaar geleden maar zo'n 35 jaar geleden.
En in die tijd deed de gemiddelde Nederlander nog niet zomaar aan drugs. Er was nog niet zo'n grote markt, en dus minder criminaliteit op dit gebied.

Wiet is pas gemeengoed geworden in het begin van de jaren 80, en daarmee is vanzelfsprekend ook de criminaliteit toegenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In "mijn" tijd zag de scene er toch heel anders uit. Wat rode libanon door de muesli, kopje thee erbij, plaatje op de draaitafel.
In de jaren 80 trad een verandering op. Het werd een massa-consumptie-artikel. Ander publiek, grotere vraag, intensievere teelt, sterker spul, meer geld, meer belangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de betutteling in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het veel geld kost en je er lam van wordt. Kort gezecht, blowen + niet werken is criminaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is veel geld met de aanbouw te verdienen en als dat niet legaal kan, dan maar illegaal. In andere takken waar veel geld te verdienen valt die wel legaal zijn, heet dit dan 'lobby'. ;-)