Mag iemand je zomaar om legitimatie vragen?

Zo ja, mag je diegene dan ook om legitimatie vragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Ja, dat mag.

Als de vrager geen opsporingsambtenaar is, mag jij wel weigeren je legitimatie te tonen.

En als je weigert je legitimatie te tonen, mag de vrager weer weigeren je de dienst te verlenen waarvoor hij legitimatie vraagt, denk bijvoorbeeld aan toegang tot een club of verkoop van alcohol.

Natuurlijk geldt dan ook: ja, jij mag diegene dan ook om zijn legitimatie vragen. En diegene mag dan weer weigeren het te tonen etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Alleen de politie mag dat doen en een bevoegd opsporingsambtenaar. En jij mag ook aan hen om een legitimatiebewijs vragen als ze jou staande houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt niet. Iedereen mag het *vragen*. Maar alleen als het om een opsporingsambtenaar gaat, ben je er ook echt toe verplicht. Een voorbeeld: ik ben geen opsporingsambtenaar, maar mag gerust als er een schoorsteenbeger bij mij voor de deur staat vragen om zijn legitimatie. Hij is niet verplicht die te tonen, maar de gevolgen van die weigering zijn duidelijk: de zogenaamde schoorsteenveger komt er dan gewoon niet in. In dat geval staan schoorsteenveger en ik allebei volledig in ons recht: ik om te vragen, hij om te weigeren, en ik om mijn deur niet open te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is maar net hoe je de vraag leest. Natuurlijk ligt dat bij dienstverlening anders. Maar als ik jou op straat tegenkom, mag ik je echt niet om een ID vragen (ja, het MAG natuurlijk wel, je mag immers alles aan iedereen vragen, maar je behoeft er geen gehoor aan te geven).
En ja, ik mag de schoorsteenveger of meteropnemer er ook om vragen, maar zij weer niet aan mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel hoor, de meteropnemer mag jou gewoon om legitimatie vragen. Waarop jij ongetwijfeld antwoordt met een welgemeend "nee".
Als aanvulling: ook een advocaat mag het vragen. Daarnmaast mag bv een woningbouwstichting vragen om je bsn (voorheen sofinr)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) is verplicht zichzelf te legitimeren als hij/zij jou om welke reden dan ook staande houdt. Mits hij/zij in burger gekleed is...

Eén winkelbediende mag om legitimatie vragen bij verkoop van alcohol en/of sigaretten als hij/zij aan jouw leeftijd twijfelt...

Bij een discotheek/club mag de portier/toezichthouder/ordehandhaver jou om legitimatie vragen als er wordt getwijfeld aan jouw leeftijd...

En iemand die jou om legitiematie vraagt mag jij ook om legitimatie vragen. En met uitzondering van de BOA's mag je verder bij iedereen weigeren om je legitimatie te tonen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het huren van bijvoorbeeld een aanhanger of bestelwagen wordt ook om een id-bewijs (rijbewijs) gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vanaf je 14de heb je legitimatieplicht, dus ja. niet iedereen kan het van je eisen, dat ligt in indd aan de situatie en de bevoegdheid van de persoon die het vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn al veel antwoorden gegeven over het mag wel en het mag niet en ook het wanneer. Er wordt ook iets vergeten vlgs. mij en dat is "wanneer vraagt iemand je "zomaar" om je legitimatie" Ik denk dat als iemand om je legitimatie vraagt er altijd wel een reden is waarom dit gevraagd wordt! En de persoon die dit doet vraagt dit dus niet voor niets, dat kan je ook uit de andere antwoorden wel opmaken. Er zijn hier bij GV ook al eerder vragen gesteld over identiteitverwisseling, gebruik maken van de gegevens van je ex en op zijn/haar naam schulden maken en vul dit soort vragen maar verder in. Ook in ziekenhuizen wordt/kan bij consult om identiteit gevraagd worden. Om misverstanden te voorkomen. En dan heb ik het echt niet allen bij bloedafname, daar wordt al jaren, dus voor contole, gevraagd naar in ieder geval je donorkaart, geboortedatum etc. Er zijn ook mensen "betrapt"die, op naam van een ander, die gezakt was, examen ging doen. En bij de Apotheker even de medicatie komt ophalen! Dit soort (wan)toestanden maakt dus dat er in onze maatschappij er veel meer controle moet komen en dan kan je ID wel eens gevraagd worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen mag om je legitimatie vragen. Jij hoeft het echter niet aan iedereen te tonen. Alleen bij politie/opsporingsambtenaren is het verplicht, ALS jij in overtreding bent of getuige bent van iets. Dus een agent mag jou niet zomaar op straat om jou ID vragen.
Als jij aan iemand anders weigert je ID te laten zien, mogen ze je wel weigeren voor een 'dienst'. Zo hoef je bij de supermarkt je ID niet te laten zien, maar zij hoeven je dan ook geen alcohol/tabak te verkopen.