Hebben mensen 'tijd' nodig om optimaal te functioneren.

Onze westerse maatschappij is ingericht op 'tijd' zouden. Kunnen we nog gelukkig zijn zonder 'tijd'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je stelt eigenlijk 2 vragen die geen algemeen antwoord hebben, want;
- wat is optimaal functioneren?
- wat is gelukkig zijn?

Persoonlijk ben ik van mening dat tijd een handig rekenhulpmiddel kan zijn, maar aan de andere kant een stressfactor. Per saldo denk ik dat tijd een negatieve invloed heeft op ons functioneren en ons geluk, maar dat hangt af van hoe je er als individu mee omgaat, m.a.w. hoe je je laat "sturen" door de klok.

Verder ben ik ervan overtuigd dat mensen voor de uitvinding van de klok heel optimaal functioneerde en gelukkig waren, in harmonie met de natuur. Mensen die "tijd" nodig hebben staan hier verre van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, tijd kent geen tijd.

Als je aan het rentenieren bent op een rustig eiland met de perfecte surf bij je prive strand op een indonesisch eiland met de partner van je dromen waar je na een goeie surfsessie vanuit je luie hangmat tussen twee palmbomen bedenkt waar je je volgende droomhuis zelf gaar bouwen terwijl je nog even aan je rietje slurpt met in je hand een cocktail met... bla bla bla... Dan ben je niet meer zo gebonden aan tijd. Werk je op de afdeling administratie in een bijvoorbeeld een regeringsgebouw en je wilt je leven niet ''drastisch'' veranderen dan kun je niet meer leven zonder tijd.

Verder denk ik dat je alle aangeleerde gewoontes ook weer af kunt leren. Al kost het een hoop moiete en tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt heerlijk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jup, en toen werden we wakker ;p
Ik denk niet dat het mogelijk is om nog te functioneren zonder tijd. De maatschapij is voledig ingericht op de tijd. Waneer je beslist om je niks van de tijd aan te trekken, kom je in de problemen en daar word je niet gelukkig van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd is bedacht door mensen om structuur en orde te krijgen. En om "zaken" af te meten.
Maar ik merk als ik op een plek ben waar tijd niet zo belangrijk is of wanneer je bijvoorbeeld vakantie hebt ik heel makkelijk niet meer op de tijd let, dan leef ik gewoon op het ritme van wanneer heb ik honger of slaap of wanneer ik even wil rusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het concept "tijd" is essentieel voor de menselijke geest. Het maken van plannen (zoals bijvoorbeeld die cocktaildrinker in een eerdere reactie plant om zodadelijk een cocktail te drinken) is onmogelijk zonder besef van verleden, heden en toekomst.

Ook dagdromen (ooit heb ik een jacht en zeil ik de wereld rond) is onmogelijk zonder tijd, want de term "ooit" is duidelijk gelinkt aan "tijd".

Het hele concept "tijd" levert een grote bijdrage aan het menselijk intellect en is daarmee onmogelijk weg te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit de zakelijke kant gezien draait vrijwel alles om tijd. Om de heel simpele reden dat hoe meer je kunt doen in een zo kort mogelijke tijd je meer verdiend...

Maar ondanks dat ontkom je er praktisch niet aan dat je, je wel eens volledig verkijkt op iets. Dat je globaal gezien de noemer 'onvoorzien' over het hoofd ziet. En dan pakt het principe 'tijd is geld' iets anders uit...

En dan kun je natuurlijk ontzettend moeilijk gaan doen over een paar euro's voor meerwerk. Maar het risico dat je dan een klant kwijt raakt is dan aannemelijk. En in een tijd waar zowat iedereen met een beetje lef voor zichzelf zou kunnen beginnen. Dus heb je steeds meer met een toenemende concurentiestrijd te maken. Waarin het me soms verbaasd dat bedrijven meer tijd kwijt zijn met het elkaar bestrijden in een bepaalde concurentiepositie. Dan gewoon de handen ineen te slaan en gewoon een deal maken. Maar dit mag weer niet, omdat je dan de NMA op je dak krijgt m.b.t. gesuggereerde prijsafspraken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig zijn er ook nog dingen die wel tijdloos zijn ,liefde vriendschap het verwerken van iets,muziek enz.gelukkig kunnen wij aan die tijd niks doen,want tijd bestaat eigenlijk niet maar we hebben een ritme en idd structuur ,nodig,om bv op tijd op je werk te verschijnen.
Daarom vind ik de vakantie zo fijn omdat je zo lekker tijd loos kan zijn.Zoals de maatschappij ook het optimaal functioneren heeft uitgevonden is ook de tijd uitgevonden het zou me niks verbazen als dit tegelijk is uitgevonden.