Hoe kan je als vrouw 's avonds 's nachts in het donker reizen (zonder problemen te krijgen), in de bus, op het station wachten op de trein?

Toegevoegd na 1 minuut:
In Nederland

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierbij nog even een link voor alle heren die dit bericht lezen: tips die ECHT werken tegen seksueel geweld. http://3.bp.blogspot.com/-b625KPgkXXY/TfGQLhIBIII/AAAAAAAAKOs/AYeDQxrqt8Q/s1600/Sexual%2Bassault.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe jij maar, ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag, ik vind het ook maar niks, 's nachts op stations etc.

Het beste antwoord

Zorgen dat je niet ergens doelloos staat. Veel mensen gaan drentellen of lopen ergens waar ze het niet kennen, enigzins verloren en verdwaald bij. Op dat moment ben je vatbaarder voor eventuele aanvallers.
Zorg dat je dus altijd een doel hebt waar je naartoe loopt, ook als je verdwaald bent. Desnoods het eerst volgende paaltje voor je.
Loop zelfverzekerd, dus schouders naar achteren, borst naar voren en hoofd omhoog, maar niet arrogant, of overdreven want dan daag je uit.
Mocht je verdwalen zorg dan dat je de route opzoekt of vraagt aan bijvoorbeeld iemand in uniform, zoals een conducteur of agent. Of op een plaats waar het druk is, zoals in een cafe. Hier heb je ook alle tijd om rustig na te denken.
Blijf allert. Dat is wat anders als paranoie, maar kijk rond en weet wat er op straat gebeurt op het moment dat je er loopt.
Bemoei je niet met andermans ruzies. Hiervoor kun je eventueel 112 bellen, maar ga niet zelf de held uithangen. Je weet niet of ze bij elkaar horen en veel slachtoffers van 'zinloos geweld' vielen doordat ze zich ergens mee bemoeiden waar ze niet mee bekend waren.

Mocht je in een situatie raken die je niet voorzien had en bedreigend overkomt, zorg dan dat je kalm en assertief reageerd. Wordt niet boos, maar ook niet paniekerig.
Dit is moeilijk.
Mocht je het echt eng vinden om alleen in het donker naar buiten te gaan dan zou je een cursus omgaan met agressie en geweld kunnen volgen, samen met een verdedigingssport. Hierdoor wordt je zelfverzekerd omdat je weet dat je sterk in je schoenen staat en dat werkt preventief heel goed.

Verder vallen de cijfers wel mee. De meeste verkrachtingen en geweldsdelicten vinden plaats in eigen kring of in het criminele circuit. Zolang je aan het laatste geen deel neemt en je goed met je ((ex-)(schoon))-familie overweg kunt is de kans klein dat je zomaar iets overkomt.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik lees niet altijd heel goed, maar globaal geld voor een station hetzelfde als voor de straat. Zorg alleen op het station er ook voor dat je niet in een hoekje van het station gaat staan waar andere mensen je niet kunnen zien als er iets gebeurt. Beste zo dicht mogelijk bij de plaats waar mensen als eerste langkomen als ze het station op komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Daar zijn geen gouden tips voor. Je kan je er nooit helemaal tegen 'wapenen'. Wat veel scheelt is om zekerheid uit te stralen. Als je uitstraalt bang/angstig te zijn, zal je eerder als 'prooi' gekozen worden :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net als een man, gewoon dóen. Geen aanstoot geven, dit geldt ook voor mannen.
Als er één of andere gek rondloopt, is niemand veilig. Maar dit geld ook voor overdag.
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
+
Annswers
12 jaar geleden
Net als een man...mm...zou het echt zo simpel zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je hebt wel een punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, idioten heb je altijd. Ook overdag. Zonder aanstoot ruzie maken omdat het 'tof' is ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!!!! als willen blijf je nergens, maar een schiktig vogeltje zal echt eerder het pispaaltje of de pineut zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me erg lastig om een schichtig vogeltje als mikpunt bij het plassen te gebruiken.
Hij blijft natuurlijk altijd spannend als meisje/ jonge vrouw zijnde.
Maar ik voel me opzich altijd wel redelijk veilig op stations. Ik zorg altijd dat ik in de buurt van normale mensen ga staan, zodat je minder snel wordt lastiggevallen. Je kan eventueel ook, terwijl je wacht iemand bellen, als je het niet vertrouwd kun je dit zeggen en kan diegene Ingrijpen, op wat voor manier dan ook. Ook geloof ik dat je al bellend minder snel wordt aangesproken of lastiggevallen.

Messen of andere wapens zou ik niet zo snel bij me dragen. Dan geef je je over aan de angst en misschien gebruik je hem in de verkeerde situatie. Ik zou gaan voor een flesje pepperspray of een klein deo flesje.

Maar vooral; sta rechtop, borst vooruit en heel stoer kijken.

Toegevoegd na 4 minuten:
En ook in de trein of bus kun je lastiggevallen worden. Vooral in stille treinen die bijna leeg zijn. Ook dan weer 'normale' mensen opzoeken en daar in de buurt gaan zitten. Kun je die niet vinden, dan zou ik helemaal vooraan gaan zitten in de buurt van de treinbestuurder of bij een conducteur. Zeg desnoods dat je het een beetje eng vind allemaal.
Mensen vinden het echt niet raar als je aangeeft dat je het spannend vindt. Het is juist goed dat je voorzichtig bent en oplet!

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een gruwelijke tip;
Mocht je het gevoel hebben dat iemand steeds zit te kijken, heel eng en vies, op een leeg perron.
Ga dan uitgebreid in je neus peuteren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hele grote stok meenemen:p
nu effe normaal gewoon normaal niet laten weten dat je bang bent geen kostbare dingen laten zien en kom als de trein bijna komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat laatste begrijp ik niet helemaal: kom als de trein bijna komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze bedoeld dat als je trein bijvoorbeeld om 01.00 vertrekt je niet om half 1 al op het station staat, maar bijvoorbeeld 5 voor 1 zodat je niet zo lang op het station hoeft te blijven staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pakken ze hem af heb je je eigen stok in je nek.....great!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-13 xD
Bij mij scheelt t al veel of ik mn haar los of in een lage staart heb. Lage staart roept minder reactie op.
Verder is je houding belangrijk. Getippel roept eerder reactie op dan een stevige tred. Geen mensen lang aan kijken maar ook niet alle blikken ontwijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van die staart vindt ik wel vreemd, ik heb ook vaak een hoge staart en soms een lage staart maar om nou te zeggen dat ik verschil merk?uh... nee.
Wel als ik mijn haar los draag.
Het hangt tot op mijn middel en sommige mannen vinden dat heel mooi.
Korte rokjes/jurkjes roepen bijna altijd reactie op,maar zo loop ik er niet elke dag bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psies, verschil tussen lost of vast is wel duidelijk. Ik kies dan bij avondreizen meestal voor lage staart, dan verberg ik mn haar een beetje... Hoge staart kan voor sommige mannen toch nog 'te mooi?' zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha,te mooi?
Sommige mannen hebben maar weinig nodig wat dat betreft.
Of wij zijn gewoon zo vreselijk aantrekkelijk dat ze er niks aan kunnen doen?;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige viespeuken maakt het niks uit, hoe je eruit ziet, denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och, t valt ook niet mee om zo knap te zijn, toch, Laurena? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laurena mijn complimenten voor deze begripvolle reactie richting mannen.
Maar daarmee is de vraag nog niet beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk echt niet dat haar los of vast wat uitmaakt. Ik voel me nooit onveilig hier in Nederland. Als iemand wat zegt gewoon negeren en doorlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@diepongelukkig: zoals je uit mijn ervaring kunt kezen, en ook die van Laurena, wij merken wel degelijk verschil met haar los of vast. Met los haar loop ik niet bij stations of andere ongure plekken. Das vragen om moeilijkheden. Kans van 9 op 10 dat je wat te horen krijgt...
Kristal
12 jaar geleden
Martine en Laurena, ik vermoed dat het helpt om niet uitdagend gekleed te gaan, maar voor de rest maakt het niet uit of je aantrekkelijk bent of niet. Meer of je kwetsbaarheid uitstraalt of niet. Aanranding heeft meer met macht te maken dan met lust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kristal: die aantrekkelijkheid was een grapje! Idd is uitdagend kleden een item, en dat doe ik ook niet, hoor. Ik was altijd meer een tom-boy, one of the guys. Uiteraard niet gediend van hitsige, slijmerige, flirtende of sexuele opmerkingen. Maar hoe tom-boy (skatersbroek, stoer shirt, hoody) ik er ook bij liep, met haar los had ik altijd meer last van vervelende opmerkingen. Ik liep niet kwetsbaar of angstig rond, maar schijnbaar wordt je met lang haar sneller herkend als vrouw. En wellicht gezien als lustobject of als 'logisch' om te benaderen/imponeren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, of het helpt om 'niet uitdagend gekleed' te gaan is nog maar de vraag. Sommige mafkezen vinden 'geen hoofddoek' al heel uitdagend, of kicken juist op bejaarde dames. Je kunt er wel IETS aan doen, maar als een idiote slurfdrager het op jou gemunt heeft, maakt het geen bal uit hoe je er uit ziet.
Kristal
12 jaar geleden
Heb je gelijk in Stippel, ik ben wel eens betast door een mannelijk persoon terwijl het hartje winter was en ik weggedoken in een enkellange dikke tweedwinterjas op straat liep, dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook mannen met lang haar, worden in het donker aangezien voor een vrouw!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus vrouwen vermom je als man (met kort haar).
Kristal
12 jaar geleden
een kennis van mij droeg 's avonds altijd een herenhoed :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En had het daarmee beoogde resultaat?
Kristal
12 jaar geleden
Er is haar nooit iets overkomen als je dat bedoelt,
maar misschien was haar ook nooit iets overkomen zonder de hoed, dat kan je nooit zeggen.
Het had wel het resultaat dat ze daardoor 's avonds nog weg durfde en ze zich iets zekerder voelde.
Zoals vroeger al gedaan werd, een dame reist alleen met een andere dame of haar man.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat HEERLIJK ouderwets! Een galant manspersoon aan mijn zijde om mij te beschermen tegen de begeerlijke blikken van het gepeupel. Het lijkt wel de Verenigde Arabische Emiraten! En nu weer naar de 21e eeuw!
Snuffel
12 jaar geleden
Wow, waar kom jij vandaan??? Uit de middeleeuwen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vraagt dan ook niet hoe je als dame alleen kunt reizen, maar als vrouw.
Kristal
12 jaar geleden
Ik heb geen andere dame of man om mee samen te reizen, wat nu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal: je kunt galants inhuren hoor. Wel vrij prijzig...
Kristal
12 jaar geleden
ehmm, gezelschapsheren bedoel je? :-)
en het is vooral voor 's avonds he?
Geen gek idee misschien ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gigolootje inhuren...moet je nog maar afwachten of die te vertrouwen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, nee, dank je. Ik ben niet zomaar voor alles in :-)
Het allerbelangrijkste: veins enorm zelfvertrouwen. Loop rechtop, doelbewust, vermijd al te direct oogcontact en hou een stevige pas. Doe ten alle tijde of je bijna bij je doel bent. Door bijvoorbeeld je sleutels vast te pakken, hou mobiel in de aanslag. Moet je wachten op een trein of bus, zoek dan een plek die goed verlicht is en kijk waar de camera's hangen, hangt er een camera, ga daar dan goed onder staan. Vervelende types negeren, niet ingaan op gebedel of stomme praatjes.
Zoek oogcontact met mensen die er betrouwbaar uitzien, dat zullen veelal andere vrouwen zijn, en ga daar eventueel dichtbij staan.
Zorg dat je aansluitingen etcetera goed geregeld zijn en dat je de weg weet, kom in geen geval aarzelend over.
Vermijd al te opzichtige kleding. Wil je uitgaan met een kort rokje o.i.d. neem dan extra kleding mee voor op terugweg, bijvoorbeeld een joggingbroek. Als je weet dat je langere tijd moet wachten zoek dan een cafeetje op, je kunt beter wachten in een café dan op een leeg perron.
Ga in een bus of in een tram dichtbij de bestuurder zitten en stap als het even kan voorin uit.

Neem geen wapens zoals messen o.i.d. mee, als je ook maar de lichtste aarzeling hebt om ze te gebruiken loop je grote kans dat jouw wapen eerder gebruikt wordt tegen jou dan voor jou.
Gebeurd er toch iets roep dan 'brand!', daarop reageren mensen sneller dan 'help'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een tijdje een mes in m'n tas gehad omdat ik een tijdje achtervolgd ben als ik s'avonds naar huis ging.Stom misschien,maar ik voelde me veiliger.
Later is mijn achtervolger opgepakt door de politie.Bleek dat hij verschillende meisjes en vrouwen had verkracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik beken: ook ik heb, lang geleden, weleens met een mes rond gelopen ter zelfbescherming. Totdat een vriend me duidelijk maakte dat dat niet ging werken. Hij vroeg me of ik wist hoe ik die moest gebruiken en we hebben vervolgens een paar kleine oefeningen gedaan, hij had telkens binnen een minuut mijn mes in handen ondanks mijn inspanningen dat tegen te gaan. Niet zo slim dus, het mes heb ik v.a. toen maar thuisgelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch blijft het krankzinnig dat je niet in korte rok 'veilig' over straat kunt.
Ik heb ooit in de tijd dat hier in de omgeving Utrecht een serieverkrachter bezig was, een kerel achter me aan gehad toen ik 's avonds door een park fietste. Hield steeds het tempo aan dat ik fietste (maar dat kan toeval zijn, gewoon automatisch achter iemand hangen). Ik kreeg er in elk geval de kriebels van, en ik pakte het beugelslot dat aan mijn stuur hing en liet mijn arm los (maar wel erg duidelijk zichtbaar) naast me hangen, aan de linkerkant. Toen werd ik ineens héél snel ingehaald, wat kon die vent hard fietsen.
Maar ja, dat is een beetje rare optie als je op de bus wacht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, vandaar ook mijn tip voor alle heren, lees dit pamflet, helpt echt heel goed tegen seksueel geweld. http://3.bp.blogspot.com/-b625KPgkXXY/TfGQLhIBIII/AAAAAAAAKOs/AYeDQxrqt8Q/s1600/Sexual%2Bassault.jpg Vroeger, als strak studentje, had ik een flink opinel-zakmes en stevige bergschoenen ;-)
Kristal
12 jaar geleden
dikke smile Stippel.... mooi pamflet! lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo, ik woonde in die tijd ook al student in de Domstad en ben toen ook een keer op mijn fiets achtervolgd.
Ik heb die gast eruit gefietst en heb een andere route gekozen om hem van me af te kunnen schudden voor ik bij mijn voordeur kwam. Was waarschijnlijk gewoon een onschuldige jongen maar man man wat was ik bang!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annigje: iedereen was bang toen. Ik betwijfelde of die figuur foute bedoelingen had, tot ik later het signalement zag - toen vermoedde ik dat het 'm toch was geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo, een vriend van mij, een van de meest vrouwvriendelijke mannen ooit, voldeed bijna exact aan het signalement, die arme jongen voelde zich telkens schuldig bij het idee dat hij meisjes de stuipen op het lijf joeg als hij 's avonds in Utrecht-Oost rondreed op zijn fietsje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vrijwel iedere vrouw dacht bij elke eenzame fietser op dat moment: Oh oh.... Zou dat 'm zijn?
Later dook ie nog es op, maar toen op een brommer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn gewoon zielige mannetjes die chronisch aandacht te komen en de aandacht willen ze of van vrouwen of van de politie......
garantie tegen problemen heb je natuurlijk nooit.

als jij met een open tas schichtig om je heen gaat kijken, versnelt gaat lopen, oogcontact vermijdt en in elkaar gedoken als een schuw en kwetsbaar muisje loop je wel de kans om eerder de pineut te zijn.

als jij zelf verzekerd loopt, niets uit de weg gaat, van je af durft te bijten en uitstraalt dat de wereld ook van jou is midden in de nacht scheelt het al heel veel.

dus zeker van jezelf opkomen en laten zien dat je niet bang bent.

Toegevoegd na 1 minuut:
opkomen is oveRkomen

(maar natuurlijk voor jezelf opkomen als een paar zielige stoertjes provocerend bezig gaan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helpt het als je neutraal ietwat chagrijnig kijkt? Niet te vrolijk zoeken naar aandacht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is idd mijn ervaring (stond ook vaak op laatste trein te wachten, moest vanwege horeca werk midden in de nacht weer terug naar huis lopen etc) ik zeg niet dat hier alles mee te voorkomen is hoor, maar zelf heb ik ervaren dat het voor het grootste deel bluffen is (ik ga hier ver in want laat niets voor me bepalen door anderen al zou ik ervoor moeten vechten)
mij is nog nooit wat overkomen, maar ik weet wel dat als het op een krachtmeting aankomt dat ik als vrouw het eerste gestrekt ga. het is eigenlijk provoceren wat die lui doen. ze gedragen zich op een bep, manier, en kijken hoe iemand reageert. het signaal dus wat een ander afgeeft.
doe je alsof er niets aan de hand is gaan ze bv door of irritanter doen tot je wel een reactie krijgt. ze hebben je dus al in hun pocket. je durft er niets van te zeggen dus hun bepalen wat er gebeurd. je hebt het signaal al afgegeven dat je er niets van durft te zeggen of bang bent. reageer je narrig met iets van een boze blik geef je het signaal af 'laat me rust, ik pik niet alles'.
dit kunnen ze aftasten met een kleine opmerking, maar een korte boze blik richting deze lui en een duidelijke zucht maakt het vaak wel duidelijk genoeg. je zou ook aan zelfverdediging kunnen gaan doen (cursusje) hier leer je kleine handige truckjes in benarde situaties waardoor je je gevoel van veiligheid kan vergroten, én dus zekerder overkomt op anderen.
Zelfverzekerd overkomen, hoe? Neem iets mee waarmee jij je veilig voelt, bijv je mobieltje en deodorant (als pepperspray ofzo), en anders als mogelijk reizen met een ander persoon (vrienden,broers/zussen, ouders?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe alsof je aan het bellen bent. Of loop dicht achter andere mensen, alsof je daarbij hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
les 1 'hoe kom ik heel bang over'
Heel zelfverzekerd uitzien en dus uitstralen. Niet uitstralen dat je bang bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan van alles doen om zoveel mogelijk te voorkomen maar het beste is om niet op stille verlaten stations te staan, hoe groter de mensenmassa hoe groter. Maar daarentegen is het ook weer "Hoe groter de mensenmassa, hoe groter de tasjesdieven en zakkenrollers". Maar aangezien je eigen leven voorop staat zijn drukke (centrale stations) op zich het minst gevaarlijk.

Bedenk wel dat een dader (wat hij ook van je wil) een willekeurig slachtoffer zoekt die er heel onzeker uitziet. Dit zijn vaak slachtoffers die angstvallig hun spullen tegen zich aanhouden, heel veel in de rondte kijken, Met dure spullen als portemonnee of telefoons zwaaien (tenminste in het zicht houden) en zwakke slachtoffers (hierin worden vaak ook moeders met kinderwagens en/of kleine kinderen verstaan die gemakkelijk afgeleidt kunnen worden, of mensen met veel handbagage.

100% veiligheid heb je in geen enkel geval maar ik zou verlaten stations maar vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas leven we tegenwoordig in zo'n verdorven maatschappij dat ik elk meisje en elke vrouw afraad alleen in donker te reizen.

Onze normencultuur verzwakt meer en meer, zodat een vrouw/meisje eigenlijk helemaal niet bij donker buiten zou 'mogen' zijn.

Het is natuurlijk te schandalig voor woorden dat we het als maatschappij zo ver hebben laten komen.

Als je desondanks toch in het donker moet..of wilt reizen, lijkt het mij dat je minimaal toch iets bij je moet dragen dat je als wapen kunt gebruiken om je te verdedigen.

Voor het geval je vaker, b.v. voor je werk, moet reizen zou ik je willen aanraden een cursus zelfverdediging te gaan volgen of..op een vechtsport te gaan.

Als je een dergelijke cursus hebt gevolgd of goede resultaten op een vechtsport behaalt..neemt je zelfvertrouwen gigantisch toe.

Het gevolg daarvan is dat jij een bepaalde zekerheid gaat uitstralen die..een mogelijke aanvaller onzeker maakt..

Gevolg daarvan is dan weer..dat je je veilig in donker op straat, in de trein, in de bus en op stations kunt begeven.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste ton , als het zo onveilig voor vrouwen is als jij denkt , hoe komt het dan dat ik steeds hoor van buitenlanders ( vooral Amerikanen ) dat ze het zo geweldig vinden dat hier zoveel vrouwen gewoon op de fiets en in hun eentje door de straten lopen en fietsen . Ik woon in een grote stad, maar heel veel jonge vrouwen doen gewoon hun eigen ding in hun eentje.
Nederland is nog steeds een heel veilig land. ( het kan altijd beter , het is in vergelijking met andere landen ) .
En als man ben ik óók lastig gevallen , al was dat dan voor geld. ! Minder de telegraaf lezen dus. ( en geen min van mij hoor )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig is het nog niet zo erg dat je als meisje of als vrouw helemaal niet in donker over straat kunt..maar wèl is het zo dat het tegenwoordig in donker veel minder veilig is dan dat b.v. in de jaren vijftig van de vorige eeuw het geval was. Dat het in de grote steden in b.v. Amerika nog veel erger is dan bij ons, wil niet perse zeggen dat het hier veilig is. het is hier vanuit hun oogpunt gezien..relatief veilig.. Het betekent overigens wèl dat jij de vergelijking maakt met hoe het nòg erger kan..terwijl ik de vergelijking trek met hoe goed het ooit was.. Trouwens je suggestie om 'minder de Telegraaf te lezen' vind ik een beetje flauw..alsof ik de mening van de riooljournalistiek nodig zou hebben om mijn mening te kunnen vormen. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK die opmerking was flauw , maar goed bedoeld hoor ;-)
Hoezo zou je problemen krijgen als je 's nachts reist? Ik heb nog nooit problemen gehad (vrouw, 34) en ik ga niks uit de weg. Misschien ligt daar de sleutel. Niet bang zijn: dat straal je uit.
Ik fiets rustig door een bosweg midden in de nacht in mijn eentje. Ik weiger dit soort dingen te vermijden. Zolang er op klaarlichte dag, op een doordeweekse middag, op een drukke straat (hier in Nijmegen, de Sint Annastraat) vrouwen van de fiets worden gerukt en verkracht, ben ik nergens veilig. Het maakt dus niks uit of ik overdag over de Annastraat fiets of 's nachts in het bos. Het is overal onveilig.

Tipje: als je wordt aangevallen, prik dan met je vingers in de ogen van de aanvaller. Of (ik heb het zelf nog niet geprobeerd) scheur de oren af. Schijnt heel gemakkelijk te gaan en het kan zo weer aangenaaid worden. brrr, eng idee he? Vergeet niet dat je altijd meer kunt dan je denkt. Als hij je armen vasthoudt, heb je altijd nog je knieën om te stoten of je tanden om te bijten. Er is altijd iets dat je kunt doen.

Een tip van iemand die bijna verkracht werd: schijt in je broek. Dan heeft de verkrachter echt geen zin meer.

Maar: niet bang zijn en dat uitstralen. Een 'enge man' kan even bang voor jou zijn als jij voor hem! Straal dat uit.
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Als iemand mij wil verkrachten verdient hij dat. Maar of ik het echt zou doen? Dat weet ik eerlijk gezegd pas als het zover is. Ik denk nu van wel.
Snuffel
12 jaar geleden
Graag even de min uitleggen. Als ik het bij het verkeerde eind heb, hoor ik graag waarom. Misschien heb ik er wat aan? Dank u.
Hoe vaak heb je problemen gehad 's avonds? Hoe vaak heb je gehoord van mensen die problemen hebben gehad? hoe vaak lees je in de krant dat er zoiets gebeurd is? Echt helemaal niet vaak. Natuurlijk gebeurd er wel eens iets. Maar bekijk het eens van deze kant...

Als je (overdag) in de auto zit heb je een grotere kans om een ongeluk te krijgen dan de kans dat je iets gebeurd 's avonds op het station of in de bus (veel te veel camera's). Oftewel, hoofd omhoog, je niet te veel zorgen maken en gewoon gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Een + van Snuffel.
Snuffel
12 jaar geleden
Kan de min uitgelegd worden? Dan hebben we er wat aan. Zeker bij dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+..ik denk dat die min van mensen komt die het heel gevaarlijk vinden op straat. Telegraaf lezers noem ik die. Niet beledigend bedoelt, maar mensen die die krant lezen zijn altijd zoveel banger. Die krant werkt met zoveel suggestieve woorden dat de hele wereld wel een groot eng bedriegelijke plek lijkt..maar dat is mijn mening
Snuffel
12 jaar geleden
Ik dacht eigenlijk iets soortgelijks, maar ik kan het niet uitstaan.
Je hebt geen garantie dat er nooit iets kan gebeuren, gelijk wat je doet of uitstraalt. Het is gewoon een feit dat je alleen erg kwetsbaar bent. Een zak/paniek alarm is een goed afschrikmiddel. Maar als je in een verlaten buurt bent, hoort niemand het. Het beste om je veilig en zelfverzekerd te voelen is om te zorgen dat je je kan verdedigen als het nodig is. Daarvoor is de XMARKER (smurfenspray) perfect. Het is niet verboden door de Nederlandse wetgeving.

- Een straal van 2 meter komt uit de spuitbus en gaat direct opschuimen als het in contact komt met de huid.
- De xmarker heeft de zelfde opschuimende eigenschap als scheerschuim.
- De aanvaller zal direct problemen hebben met het zien.
- Dit is het moment om uzelf in veiligheid te stellen.
- Het schuim bestaat uit een blauwe kleurstof die direct in de huid trekt.
- Drie dagen later kan men nog zien dat de aanrander in contact is geweest met uw spray.

De xmarker spray mag uitsluitend in noodsituaties gebruikt worden, dus wanneer lijf, eerbaarheid, goederen of geld beschermt dienen te worden.

Toegevoegd na 15 minuten:
Je kan de spray best niet in je handtas, maar wel in je zak steken of met de houder aan je broek klikken zodat hij gemakkelijk bereikbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze gast liep echt een blauwtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk idee met die spray, maar ga er nu niet te hard van uit dat het is toegestaan omdat het niet specifiek verboden is, in de Wet Wapens en Munitie is onder Categorie IV ook een kapstoomschrijving opgenomen, die luidt: "7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen." Ik denk dus wel dat je je bij een rechter kunt gaan verantwoorden als je dit soort sprays (bij de verkeerde persoon) gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mlodewijk:
X-Marker is het maximale wat men wettelijk gezien mag gebruiken. Het mag niet traanverwekkend, verstikkend of weerloosmakend zijn en het mag ook geen giftige stoffen bevatten.De werkgroep advies wapens en munitie heeft bepaalt dat een product zoals X-Marker niet onder de wapenwet valt en de minister van Justitie heeft dit advies opgevolgd. Dus X-Marker is geen verboden wapen en valt derhalve ook niet onder Artikel 2 categorie II onder 6 van de Wet Wapens en Munitie. Het brengt overigens geen letsel toe aan de overvaller/aanrander want alle ingrediënten komen uit de cosmetica en voedingsindustrie en zijn uitvoerig getest.
Het tast de huid en ogen niet aan en ook bij inname zijn er geen langdurige gevolgen. http://www.urbansurvival.nl/index.php?action=extra&extra=A_x-marker_faq__informatie_&lang=NL
Kristal
12 jaar geleden
originele en goeie verdediging, maar je moet wel kunnen mikken in je zenuwen! Toch zou dat wel eens kunnen lukken als je je bedenkt dat hij dagen met een blauw gezicht loopt, dat stimuleert beslist... :-)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vindt het een super spray en het kan ook niet zomaar tegen je gebruikt worden. ja dan ben je drie dagen blauw, maar daar krijg je niks van. Ik vindt het echt een mega goed idee...ik denk dat ik die ook maar eens aanschaf.
Zelfverzekerd overkomen wordt veel genoemd, maar hoe?
Een zelfverdedigingscursus lees ik nergens (of ik moet er overheen lezen)
Daar leer je wat te doen als het een keer fout mocht gaan en je oefent ermee. Het is niet moeilijk, maar je moet het een paar keer gedaan hebben.
Door te weten wat te doen en dat ook te kunnen,
kom je automatisch veel zelfverzekerder over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens.
+1
Hoi Kirsten B ;-)

- Mannen zijn enorm visueel ingesteld en zien
je angst (of andere emoties) in 2 seconden...

- Dus zelfverzekerd overkomen is het antwoord.

- weten waar je bent en waar je bij nood
naartoe kan rennen voor hulp...

- bekijk verdedigings filmpjes op youtube en
- oefen met jongens die je vertrouwd en
- ontdek zo de zwakke plekken van een man.

het zelfvertrouwen dat jij je vrouwtje staat
geeft een enorm sterk signaal af zónder
écht te hoeven meppen ;-)

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat doe ik ook weleens met een vriend van me (stoeien) maar gister had ie me op de grond gegooid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijten, krabben, slaan, schoppen...
en doorgaan tot hij weg wil rennen
én dan een trap ná hahaha
én veel praten hahaha dát schrikt óók af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ook voor de laatste reactie....haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
high Jenesy, dankje hahaha
veel praten werkt bij mij altijd het beste maar
dát is dan voor mannen die té vriendelijk zijn ;-)
Jezelf zijn. Wanneer je onzeker bent, valt dat snel op en kan dat vervelende opmerkingen uitlokken. Als ik vrouw was zou ik er voor zorgen dat ik me ook fysiek kan verdedigen. Dat kun je goed leren door bijv. de sport Krav Maga. Wanneer je weet dat je je mannetje staat, straal je dat ook uit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Problemen zou je ook gewoon overdag en overal kunnen vragen, maar ik kan me voorstellen dat je snachts het gevoel hebt meer risico te lopen....ik zou gewoon zoveel mogelijk lopen in plekken waar ook veel andere mensen zijn...

Toegevoegd na 17 uur:
vragen = krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik blijf zelf altijd in de buurt van mensen die me kunnen zien, of in ieder geval horen. Mocht er toch iets aan de hand zijn kunnen die mensen in iedergeval mij horen gillen en snel naar me toe komen. Verder probeer ik niet teveel aandacht te trekken en er zo onaantrekkelijk mogelijk uit te zien ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een baksteen in je handtasje? 1x zwaaien en de ander ligt een meter verderop...

nu even serieus, van die viespeuken waar je problemen mee krijgt zijn "jagers" ze zoeken juist mensen die onzeker/zwak overkomen. Blijf dus kalm, vertrouw in jezelf, en ook een beetje in je medemens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jezelf het silhouet van een man, en gedraag je ook een beetje zo. Zorg dat je niet opvalt. Gedraag je zelfverzekerd, maar daag niet uit. Doe alsof je niets ziet, maar hou intussen in de gaten wie zich waar bevindt.
Zijn er andere vrouwen in de buurt ga daar dan heen en vraag de tijd, of iets dergelijks. Begint een gesprek.

Vertrouw je het dan allemaal nog niet, zoek dan eens een plek waar niemand je kan zien, en kijk daarvandaan naar degenen die je niet vertrouwd. Gewoon observeren.

Blijven bepaalde personen bedreigend voor je, dan kun je beter niet meer alleen in de avond en het donker met openbaar vervoer gaan.