Waarom komt er nog steeds geen vrouwelijke president in de Verenigde Staten?

Eigenlijk vraag ik me het nog breder af. Alle emancipatie en gelijke rechten ten spijt.

Het allergrootse deel van de ECHT grote leiders, van landen of grote multinationals zijn nog steeds mannen.

Of zie ik iemand over het hoofd?

Is er dan toch een verschil in capaciteit tussen mannen en vrouwen, of is het de gedrevenheid, of gewoon de onmogelijkheid om als vrouw door te dringen tot het mannenbolwerk dat de wereld regeert?

Zijn daar wetenschappelijk onderbouwde theorieen over?
Wordt het uberhaupt onderzocht?

Toegevoegd na 47 minuten:
Het was ABSOLUUT niet mijn bedoeling hier ieders mening over te vragen, ik vraag me af of er wetenschappelijke of psychologische verklaringen zijn voor deze "achterstand"

Toegevoegd na 52 minuten:
Haha misschien tot mijn schande moet ik toegeven dat ik vrouwen (vaak) ook minder serieus neem (schaam schaam) en dat ik blijkbaar ook vind dat mannen meer gezag uitstralen (meer dan vrouwen) , hoe komt dat nou toch, want ik denk wel dat veel van die vrouwen die ik liever ook niet de baas zie worden WEL minstens net zo intelligent zijn.

12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Vrouwen zijn lang zorgvuldig buiten alle machtssystemen gehouden, door zowel mannen als door zichzelf.
De laatste decennia worden vrouwen serieuzer genomen en zie je ook meer vrouwen opduiken in hogere posities (al genoemd: Angela Merkel, Hillary Clinton, denk ook aan Christiane Lagarde, ook in het bedrijfsleven zie je meer en meer vrouwen op hogere posities).
Ik denk dat het ook te maken heeft met het effect dat een groep mannen ergens vaak eerder een man zal benoemen als collega dan een vrouw.

Daarnaast is het vaak zo dat een vrouw een 'gebroken' carrière heeft als ze kinderen krijgt - ik heb vaak mogen aanhoren dat mannen serieus vinden dat een vrouw er niet voldoende voor gaat (voor haar werk dus) _want_ ze krijgt een kind. Sja, dat is voor mannen makkelijker, die hoeven niet zwanger te zijn en te bevallen...
Met een pauze in je carrière is het vaak lastiger doorgroeien, los van die vooroordelen dat je 'dus' niet ambitieus, hard, werklustig genoeg bent. En daarna nog de zorg voor de kinderen - want dat een moeder verzuimt wegens ziekte van kinderen vinden velen nog steeds logischer dan dat de vader dat doet.

Toch waren er ook vroeger al 'grote vrouwen', de uitzonderingen als Jeanne d'Arc, Elizabeth 1 en dergelijke.
(En vlak Elizabeth 2 en de hele ris koninginnen van Nederland niet uit!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
mooi antwoord + (al lukt dat even niet)

Andere antwoorden (6)

Een president wordt middels verkiezingen gekozen. In de voorrondes zijn wel vrouwen geweest die zich verkiesbaar stelden.

Waarom is er dus nog geen vrouwelijke president? Omdat de Amerikaanse kiezers die niet hebben gekozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
logisch, duitsland heeft trouwens wel Een vrouwelijke president.

Toegevoegd na 6 uur:
ik bedoel natuurlijk premier*: merkel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was deze verkiezingen echt een 'close call', WAT trekt het meeste stemmen? Een vrouw als presidentskandidaat of een 'African American' als presidentskandidaat? Hillary Clinton was bijna net zo populair als Barak Obama. Uiteindelijk hebben de Democraten er toch voor gekozen om Barak op de eerste plaats te zetten en Hillary op de tweede plaats.

Angela Merkel doet het trouwens prima in Duitsland, een wereldmacht van formaat.

Het heeft tijd nodig. En vrouwen die de knop om zetten en besluiten om alleen nog op vrouwen te stemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
misschien is het typerend dat ik haar dus over het hoofd zag, typerend voor mij of voor "het probleem"
Mannen komen meestal intelligenter over en stralen echt gezag uit. Als ik naar het nieuws kijk en ik zie 2 vrouwen praten dan hoor ik gewoon dat het niveau stukken lager ligt en ik denk ja wat simpel. Bij mannen krijg je echt het gevoel dat ze veel meer weten. En mannen presteren over het algemeen beter dan een vrouw.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je dat staven met cijfers? Wellicht proberen de vrouwen wat begrijpelijkere taal te spreken zodat de gemiddelde wereldburger hen ook nog begrijpt en zwatelen de mannen wat meer? Dat is tenminste het gevoel dat ik krijg. Als ik naar een gemiddelde mannelijke politicus kijk, komt die voor mij absoluut niet intelligenter over dan een vrouwelijke. Aan mijn IQ zal het niet liggen. Je laat jezelf waarschijnlijk ernstig beïnvloeden door mooie praatjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli ziet de wereld op zijn eigen beperkte manier, heeft geen helicopterview (daarom staat dat ding nog steeds aan de grond).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 vrouwen vonden dit niet leuk
Drepolli
12 jaar geleden
Ik zeg alleen wat ik zelf zie, jammer dat hier dat wordt veroordeeld. Maar ik kan je wijzen op IQ verschil van 5 punten en mannen nemen wat meer risico. Echter is het zo dat je aan iemand zijn praten kunt zien of iemand verstand heeft van zijn vakgebied. Ik heb zelf ook gestudeerd en daarom weet ik ook wel wat dingen en ik betrap vrouwen veel vaker op een tunnelvisie of onjuiste interpretatie van de cijfers. Vrouwen zouden best ook wel topfuncties kunnen uitvoeren maar ik zal zelf toch een man mijn woordvoerder maken wanneer ik mijn organisatie moet verantwoorden naar buiten(wanneer ik professionele diensten lever of echte belangrijks keuzes naar buiten moet brengen naar aandeelhouders toe).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al jouw argumenten kunnen net zo goed wijzen op tunnelvisie jouwerzijds.
Jammer voor je, je schrijft op deze manier de halve wereld af en je zou zomaar briljante mensen kunnen mislopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ hippo, je schrijft mensen niet af als je zegt dat ze in bepaalde dingen minder zijn! Wat Drepolli over het IQ vertelt is een feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Berlusconing: heb je je er ooit in verdiept wat "IQ" betekent? 5 punten meer of minder (als dat al zo is) zegt niets over bijvoorbeeld managementvaardigheden, beslisvaardigheid, noem maar op.
Alleen een bepaald IQ hebben brengt je helemaal nergens.
Reactie op een eerder antwoord:
Hoezo heeft Duitsland een vrouw als president?
Christian Wulff is toch echt een man hoor. Alhoewel Angela Merkel meer macht heeft als minister-president, en zij is inderdaad een vrouw.

Wat de verwijzing in de vraag naar intelligentie betreft 2 opmerkingen:
1. ik betwijfel of dat in de politiek een belangrijk selectiecriterium is. In elk democratisch systeem zie je dat webespraakte volksmenners meestal het verst komen. Verwar talent niet met intelligentie.
2. Vrouwen zijn net zo intelligent als mannen, gemiddeld wel te verstaan. Er zijn meer briljante mannen dan vrouwen, maar ook meer onnozele sufferds.
12 jaar geleden
Ik heb ooit gelezen (misschien wel in de Opzij) dat mannen de beroepen met de meeste status voor zichzelf houden(bijv. astronaut) Als het nieuwe er af is, dan komen de vrouwen pas aan bod.
En misschien heeft het volk zich deze manier van doen intussen eigen gemaakt (internaliseren) en kiest men daarom tijdens de presidentsverkiezingen niet voor een vrouw. Omdat men inmiddels is gaan geloven dat mannen alles beter kunnen.
Ofzo...