Weten Afrikanen hoe slecht ze het hebben?

Wij weten hier dat wij het veel beter hebben dan de arme Afrikanen, maar zij hebben niet de middelen om te weten hoe het in een andere plaats is of in een ander land. Weten ze dus dat zij het heel slecht hebben of niet omdat ze niks anders kennen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (11)

dat weten ze in principe niet.
wat ze wel weten en soms ook hebben is een mobieltje/gsm.
een opening naar andere mogelijkheden.
en aan de andere kant is het gras meestal groener,
dat geldt ook voor Afrikanen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, in de meeste dorpjes heeft men wel elektriciteit, een telefoonwinkel waar je ook op internet kunt en een televisie waar men gezamenlijk naar zit te kijken. Dus ik denk dat de meeste Afrikanen het wel degelijk beseffen...
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zit wat in Amadea +1
Ik denk dat ze wel zullen weten dat het elders beter is. Ondanks dat ze heel arm zijn krijgen ze echt wel eens tijdschrift onder ogen of horen hoe het elders is van bv een hulpverlener.

Of ze weten wat ze missen, dat denk ik niet. Als je het niet gehad hebt, weet je ook niet wat je mist. Je bent gewend geraakt aan de situatie en je weet niet beter.

Draai het maar eens om, we weten dat het slechter kan, maar pas als je bv een half jaar in een of ander ontwikkelingsland zit of oorlogsgebied, dan pas ervaar je het ga je missen wat je hier hebt. Dat heb ik zelf ondervonden.

Resumerend denk ik dat ze het pas echt zullen weten als ze ook een betere omgeving hebben ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hebben ze net zo goed door,als dat wij het verschil zien tussen al die miljonairs die Nederland telt en wij zelf. Maar net zo als wij, leggen zij er zich bij neer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee. Ze weten heus wel dat wij veel rijker zijn, maar hoeveel rijker is soms moeilijk voor te stellen.
Bovendien hebben ze het in veel gevallen niet slecht. Ik neem aan dat je de recente beelden van Ethiopië en Somalië hebt gezien, dat is bar slecht, maar niet heel het continent is er zo slecht aan toe, goddank.

Van de mensen die ik ken die Afrika bezocht hebben en er gewoond hebben heb ik begrepen dat je aan alles heel gauw went. Je went eraan dat er geen warm stromend water is, je went eraan dat de elektriciteit de helft van de tijd niet werkt, je went eraan dat de winkels soms leeg zijn en soms ineens een maand lang geen WC-papier verkopen.
En ik heb begrepen dat er veel lol gemaakt word, veel gelachen. Ik ken twee Afrikanen die geboren en getogen zijn in Afrika en zij vinden dat wij het maar slecht hebben, met dat weer en al die regeltjes hier.
Het is allemaal relatief. Ik weet dat een van de Afrika-gangers die ik ken altijd onder schok is van de idiote hoeveelheid spullen en voedsel die we hier in de supermarkt hebben. Als ze net terug zijn dan lopen ze te apegapen in de supermarkt. Eventjes weten ze niet waar ze moeten beginnen en dan beginnen ze flink in te slaan, na twee weken is het allemaal weer normaal. Je kunt aan heel veel dingen wennen.

Maar de hongersnood is natuurlijk niet te relativeren, honger is allesomvattend, honger doet pijn, als je honger hebt kun je aan niets anders meer denken dan eten. Ik vermoed dat de slachtoffers van deze honger zich niet eens echt realiseren hoe slecht ze het hebben, het enige waar ze aan denken is eten. Geen energie meer voor politieke gedachten, slechts overleven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig goed gezegd en geschreven, en zulk commentaar geef ik niet vaak!
Wie zegt dat ze het slecht hebben?
Geen werkstress, geen hypotheekstress.
Geen keuzestress in de supermarkt. Geen haas, je hoeft niet op tijd te komen. Geen nieuwe auto omdat de buurman een nieuwe heeft. Niet wekelijks een zak vol nutteloze troep van de Action. Altijd lekker buiten hangen, omdat het toch lekker weer is.
Misschien vinde de Afrikanen wel dat wij het slecht hebben met onze ratrace.

Neem als voorbeeld Bhutan. Bhutan is één van de minst ontwikkelde landen ter wereld. (Azie, geen Afrika).
Bhutan is de uitvinder van geluk-coëfficiënt. Het geluk per inwoner is in Bhutan hoog. Dus wat is je maatstaf voor slecht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slecht = honger, ziektes, geen gezond water.
De meeste Afrikanen weten heel goed dat elders mensen rijker zijn in sommige opzichten,want die middelen hebben ze wel degelijk. Hun beeld daarvan klopt niet altijd, zoals 'ons' beeld van Afrikanen niet altijd klopt - niet elke Afrikaan heeft het slecht.
Daarnaast: wat is 'een Afrikaan'? Een Ghanees leeft heel anders dan een Somaliër, een Marokkaan kun je niet vergelijken met een Congolees - zoals een Noor niet te vergelijken is met een Griek en een Bulgaar anders leeft dan een Nederlander.
Degenen die het echt slecht hebben weten dat wel, zelfs al zouden ze niet weten hoe de rest van de wereld leeft: als jij halfverhongerend op reis moet met broodmagere kinderen die je niet kunt voeden, op zoek naar eten en/of een veilige plek, dan weet je echt wel dat je het slecht hebt, dat staat los van hoe goed of slecht anderen het hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn al blij met wat ze hbben en beseffen dat er ergere zijn. Dat heb ik geleerd van me Nigeriaanse vader. En veel lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn broer heeft 11 jaar in Afrika gewoond, oa in Naïrobi, Kenia een grote wereldstad.
Natuurlijk is een foto van een uitgehongerd kindje een heel ander beeld en is het óók Afrika, de verschillen zijn schokkend.
Maar arme Afrikanen kan je niet zeggen er zijn gelukkig heel veel Afrikanen die het goed hebben. Niet elke Afrikaan woont in een hutje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat versta je onder slecht? Hun zijn niet beter gewend dan in hutten te wonen en de vrouwen voor eten te laten zorgen en met hele zware manden op hun hoofd te lopen zonder bovenkleding en een kleine in een mand op hun rug. Daarnaast nog werken voor de allerkleinste centen en mannen die jagen en bouwen. Ja, kinderen zijn ziek en kunnen slecht verzorgd worden maar dit is in vergelijking met ons hier. Wij denken nu dat wij het goed hebben maar wellicht dat er over 500 jaar in de geschiedenisboeken staat beschreven hoe ermoedig ons leven toen was in 2011.
Ze lopen gewoon nog achter in de tijd, net als wij in de middeleeuwen maar dat betekende niet dat die mensen in de middeleeuwen het slecht hadden. Maar ik denk dat er enigszins toch wel middelen zijn die hun op de hoogte houden van het leven hier, denk aan journalisten die in die landen komen om verslag te geven, die geven niet alleen ons verslag over hun leven maar ook hun verslag over het leven hier. Ze weten in ieder geval dat landen als wij hun fnancieel en met levensvoorzieningen en medicijnen en artsen helpen......

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik neem tenminte aan dat je het over dit deel van de bevolking hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hebben veel mensen toch een vertekend beeld van Afrika.
Midden in de rimboe zitten er Afrikanen achter een PC hoor en 1 op de 3 Afrikanen heeft een mobile telefoon.
en er is Windows van Microsoft in het Swahili.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals jij zelf ook al zei.....er zijn uitgehongerde kinderen die geen kleren hebben maar dat zijn slechts beelden die ik op TV zie natuurlijk. Ik geloof dat de Afrikanen die ik hierboven beschrijf heus nog bestaan.....Ik zeg niet dat ze geen mobiele telefoon of internet hebben....maybe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dubossies: zoals jij het beschrijft, kan ik stellen dat elke Nederlander hier midden in de winter in de sneeuw bij -10 buiten slaapt en uit vuilnisbakken eet, want dat heb ik ook weleens op TV gezien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hippo, ik zeg niet dat heel Afrika zo leeft, zoals ik later al toevoegde of ze dat deel van Afrika bedoeld. Ja je hebt ook rijke delen, die leven net als wij maar die zal ze niet bedoelen als arme mensen. De postcodeloterij zal ons toch niet voorliegen als ze vertellen dat er mensen in een gedeelte in Afrika geholpen moeten worden, dat zal het rijke gedeelte niet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dubossies: klopt, en daarom klopt de vraag op zichzelf niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, de vraag klopt inderdaad niet, het is nogal verdeeld in dat land. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt de vraagstelling is niet goed, maar om welke bewoner van Afrika dan ook te vergelijken met ons hier in de middeleeuwen dat klopt echt niet.
Ook al is er enorme armoede, de ontwikkeling heeft ook in Afrika niet stilgestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, ik wil Afrika helemaal niet vergelijken met de middeleeuwen maar hiermee duidelijk maken dat ook hun inderdaad ontwikkelen net als wij. Volgens mij breng ik het alleen ongelukkig hier :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach wel, een boel gezemer. Je hebt volgens mij gelijk, de vraagsteller doelde inderdaad op DAT deel van de Afrikanen. Je laatste zin over dat landen als wij ze helpen is een beetje dubieus, er zijn natuurlijk goedzakken die inderdaad het beste beentje voor zetten, maar veel van de problemen in Afrika worden ook veroorzaakt door ' landen als die van ons'
Zo mogen wij (van de beschaafde westerse wereld) graag een beetje chemisch afval in de lokale krokodillenrivier storten, of de bevolking lekker exploiteren met onze multinational bedrijven. Doen we ook niet moeilijk over.
Ook aan die leuke glinsterende diamantjes die wij zo graag om onze hebberige vingertjes schuiven kleeft Afrikaans bloed. (zoals je ook wel kunt zien in Blood Diamond, hele goeie, realistische film om een keer te bekijken overigens) Bovendien zou de westerse wereld, als we dat echt zouden willen, ervoor kunnen zorgen dat de welvaart van de wereld (lees geld in dit geval) gelijk verdeeld is. Zouden we alleen iets minder hebberig voor moeten zijn met z'n allen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@reistebrein, daar heb je een punt wat het lozen van afval en de hebberige westerlingen betreft. Er wordt een hoop geld ingezameld, maar natuurlijk zijn ze hier niet geheel mee geholpen. Aan de andere kant worden ze ook weer onderbetaald door het westen, denk aan middelen voor medicijnen en juwelen inderdaad, genotmiddelen en noem maar op. Het zou mooi zijn als alles eerlijk verdeeld was maar dan nog zouden ze niet als ons kunnen leven denk ik.
Je vraag is generaliserend. Veel Afrikanen hebben terdege de mogelijkheden om nieuws te lezen en te ontvangen. Daarnaast heeft niet iedere Afrikaan het slecht.

Gezien de stroom (illegale) immigranten naar Europa denken veel (Noord-)Afrikanen dat het in Europa beter zou zijn, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Asielzoekers_en_illegale_immigratie_op_Lampedusa.

Een grote groep Afrikanen komt er juist achter dat ze het veel slechter hebben als ze in de illegaliteit belanden in Europa en op straat moeten slapen. Uit schaamte durven ze niet terug te keren naar Afrika.