Mijn vriendin heeft schulden, ik heb een koophuis, zij staat op mijn adres geregistreerd, plus een kindje op komst. Kunnen ze bij mij schuld verhalen?

Draai ik ook op voor de schulden? als zij alleen staat ingeschreven en ik het kind erken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Nee, je bent niet automatisch verantwoordelijk voor de schulden van jouw vriendin.
Het is van belang wat voor relatie jullie hebben en of je hebt meegetekend voor een lening. Als je allebei hebt getekend, dan ben je allebei verantwoordelijk.
Als je samenwoont zonder samenlevingsovereenkomst is er niet veel aan de hand. Je vriendin blijft zelf verantwoordelijk voor haar eigen schulden.
Heb je een samenlevingsovereenkomst, en dat is belangrijk met het oog op de komst van het kindje, dan staat daar in opgenomen (of moet je laten opnemen) dat ieder verantwoordelijk blijft voor zijn eigen schulden.
Uitgezonderd zijn de schulden die jullie samen maken t.b.v. het huishouden.

Besluiten jullie te gaan trouwen, doe dat dan op huwelijkse voorwaarden, met het oog op deze schulden.

Zie verder:

http://financieel.infonu.nl/lenen/6489-aansprakelijkheid-schulden-na-einde-relatie.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

zij staat bij jou geregistreerd, dus voeren een gezamenlijke huishouding. Ja, de schulden kunnen (in het uiterste geval) ook bij jou verhaald worden, maar vooral op jouw spullen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang jij kunt aantonen wat van jou is, door middel van aankoopbonnen op naam of afschrijving van jou rekening kunnen ze die spullen niet opeisen. Wat je wel kunt doen is dat je vriendin bij jou een kamer huurt waar op een contract staat dat ze een gemeubileerde kamer huurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder officieel notarieel samenlevingscontract heeft ze nergens recht op, dus ook niet dat jij haar schulden betaalt. Jij hebt nergens jouw handtekening onder gezet bij haar schuldeisers en zij kunnen dit dus niet op jou verhalen. Je kan ook een huurbaas niet aansprakelijk stellen als zijn onderhuurster schulden heeft en zo moet je het zien zonder contract dat je samenwoont. Belastingtechnisch is het anders. Als zij staat aangemeld bij jou als inwonend en voerend een gemeenschappelijk huishouden met jou, dan zijn jullie ook voordeurdelers en dit heeft wel konsequenties in de beurs.
Indien jullie een samenlevingscontract zouden afsluiten wat met het oog op een gemeenschappelijk kind wel zo goed zou zijn, dan kan je in de bepalingen laten opnemen dat schulden die in het verleden op naam van de ander staan, niet door jou voldaan zullen worden en dat jij hier geen aansprakelijkheid voor wilt opnemen.
Kijk eens op de notariele site van mijn bron.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordeurdeler is geen fiscaal relevant begrip.
Regel een samenwoningovereenkomst bij de notaris.
Die kan beschrijven in de akte wat jouw en haar eigendommen en schulden zijn.
Voorts wat wel en niet gemeenschappelijk is.
Let op: Als je het kind erkent dan ben je automatisch fiscaal partner van je vriendin.