Is het zegenen van de boor van de NZ-lijn eigenlijk geen zwarte kunst ?

In 1394-1395 boden de Lollards (een groep van gelovigend ie vonden dat de kerk en de leer moesten worden gezuiverd) een petie met 12 stellingen aan het Engelse parlement aan. De vierde stelling was, dat het zegenen van stoffelijke voorwerpen 'bedotterij' was en verwant was aan zwarte kunst. In 2010 wil de gemeente Amsterdam de boor log laten zegenen door een priester. Hebben wij in meer dan 600 jaar zo weinig geleerd, dat wij nog middeleeuwse bezweringen enz. toepassen.?
Waar is de scheiding tussen kerk en Staat. Waarom verbiedt Den Haag dit niet?

Toegevoegd na 19 minuten:
Ter veduidelijking voor martinm: de looards waren de voorlopers van de reformatie. In Engeland Wyclif en op het continent Jan Hus, waren de voorgangers van Calvijn en Luther

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mensen hechten waarde aan rituelen.

Als het zegenen van een boor zwarte magie is, is mijn geluksonderbroek dat ook, of het feit dat ik in mijn oor knijp voordat ik een presentatie ga geven, of een voetballer die voor de wedstrijd de grasmat kust enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelijk heb je :-))

Andere antwoorden (5)

Dit wordt niet op verzoek van de stad Amsterdam gedaan. Het is de eis van de bouwers; zonder de zegening gaan ze niet aan de slag. Het is dus de eis van de mensen die er moeten werken. Zolang er niemand bezwaar tegen maakt, mag je zegenen wat je wilt in ons land, als gevolg van vrijheid van godsdienst.

[quote=http://www.parool.nl/parool/nl/1084/DOSSIER-NOORD-ZUIDLIJN/article/detail/278104/2010/02/04/Zonder-Gods-zegen-wordt-er-niet-geboord.dhtml]

Niet alleen worden de boormachines en bouwvakkers besprenkeld met gewijd water, ook wordt een beeld onthuld van Sint Barbara, de schutspatrones van mijnwerkers en tunnelbouwers. Barbara staat in een kastje op een bedje van kunstbloemen.

Bij de ceremonie wordt Glück auf gezongen, een mijnwerkerslied, tevens wens om weer heelhuids boven te komen. Nog een traditie: de Duitse boormachine krijgt een naam, een vrouwennaam.

De inzegening en plaatsing van het beeldje zijn traditie, zegt de Duitser Frank Otten, projectleider van aannemer Saturn. ''Onze medewerkers, vooral Duitsers, werken voor geld, ze gaan heus wel aan de slag, maar ze vragen hier wel om. Ze zeggen dat ze dan meer geluk hebben. Als vroeger in de mijnen doden vielen en er was geen beeldje van St. Barbara, kwam dat daardoor.'' (ROB ROMBOUTS)
[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is geen zwarte kunst. Die komt niet van priesters, maar van Satan.
Het is niet voor niets dat bijna niemand weet wie Lollards zijn. Het waren sukkels die niet begrijpen dat mensen kracht, geruststelling en hoop kunnen putten uit een ceremonie waar ze in geloven. De katholieke kerk staat nog vierkant achter zegeningen, de gelovigen ook.
Met scheiding van kerk en staat heeft het niets te maken. Die priester beslist niets, hij zegent iets waarover al beslist is.
Een verbod uit Den Haag zou die scheiding juist wél geweld aan doen. De regering mag zich niet op die manier bemoeien met geloofsuitingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niet veel mis met werklui die beter werk afleveren door zichzelf te bedotten. Zo'n ritueel is een soort van placebo-achtig effect die meetbaar de moraal verhoogd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om je vraag te beantwoorden: dat mag je best zwarte kunst noemen hoor, als dat werkt. Maar als het beter werkt het een zegening te noemen, dan is dat beter. Zolang ze er maar beter werk door afleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het behoort nu gewoon tot de folklore, net zoals het aan bieden van een worst aan Clara voor mooi weer, en het zegenen van auto s op de naamdag van Christophorus. Niemand gelooft dat het werkt, maar het is leuk.
Sinterklaas bestaat ook niet. Maar het is leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de betekenissen van zwarte magie(kunst En zegenen tegenover elkaar zet, komt ieder weldenkend mens tot de conclusie da zegenen eigenlijk geen zwearte kunst is. God zegenen u.

Onder Zwarte magie wordt een vorm van magie verstaan die gebruikmaakt van kwade krachten en gewoonlijk voor negatieve doeleinden aangewend wordt. Zwarte magie zou dan bijvoorbeeld toegepast worden om te doden, verwonden of vernielen of voor persoonlijk winstbejag zonder consideratie voor mogelijk nadelige gevolgen die anderen daarvan ondervinden. Personen die magie bedrijven worden gewoonlijk heksen genoemd.

Zegenen is dat jij het goede van God toespreekt aan de ander of het over die ander uitspreekt.
Het woord zegen heeft een enorm rijke en brede betekenis. We kunnen denken aan heil, voorspoed, hulp, vruchtbaarheid, gezondheid, veiligheid. Echte zegen komt van God en ontstaat als God ergens iets goeds doet voor een persoon met wie Hij een relatie heeft. De Bijbel staat vol met voorbeelden van mensen die door God werden gezegend.

Toegevoegd na 2 minuten:
Herstel:
Als je de betekenissen van zwarte magie(kunst) en zegenen vergelijkt, komt ieder weldenkend mens tot de conclusie dat zegenen eigenlijk geen zwarte kunst is. God zegene u.