Ik verwacht omdat het bijna ondoenlijk is om hier een wet geaccepteerd te kunnen krijgen.

Veel mensen zijn principieel tegen.

Voor het overige is het lastig in de uitvoering; moeten artsen dan verplicht helpen? In welke gevallen wel/niet? Wie mag daarover beslissen?

Er zit niets anders op dan het zelf te doen als je het echt wil. Het is een enorm probleem voor mensen die het willen maar niet zelfstandig kunnen en die geen medewerking van verplegend personeel krijgen.

Filmtip over dit onderwerp: Mar Adentro uit 2004.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtfilm!
Maar deze man kon het juist niet zelf. Dit gaat meer over euthanasie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is toch hulp bij zelfdoding? Er zijn vele mensen die het niet zonder hulp kunnen. Dan kunnen ze wel het recht hebben, maar zonder hulp schiet je er weinig mee op.

Andere antwoorden (6)

Dat is het wel.
Er staan geen sancties op.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige landen is poging tot zelfmoord nog steeds strafbaar.
AWM
14 jaar geleden
Terecht. Straf voor half werk lijkt me op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en in welk verdrag of wetboek staat dat dan?
Ik weet het niet, maar ik denk dat daar niet speciaal een fundamenteel mensenrecht voor nodig is. Dat is iets wat iemand voor zichzelf moet beslissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is een fundamenteel mensenrecht een recht, waarvoor een overheid zich actief moet inspannen om dit voor haar onderdanen te verwezenlijken. Dus de overheid moet hiervoor wetten invoeren en maatregelen nemen.

Ik zie niet in welke wet een overheid zou moeten invoeren of welke maatregel een overheid zou kunnen nemen om het recht op zelfdoding te verwezenlijken.
Antoni
14 jaar geleden
Nog niet zo heel lang geleden was zelfdoding in Nederland strafbaar. In sommige andere landen nog steeds. Ook in Nederland is hulp bij zelfdoding nog steeds strafbaar. Dus wordt blijkbaar nog niet als fundamenteel mensenrecht beschouwd.
Ik denk dat dit (in Nederland) een restant is van christelijke opvattingen, volgens welke niet een mens over zijn eigen leven beschikt maar God.
Overigens is een Zwitserland (waar hulp bij zelfdoding is toegestaan) een kliniek waar je een einde aan je leven kunt maken.
http://www.youtube.com/watch?v=MeZvM34H5so
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met het vorige antwoord eens.

Laat ik bij voorbaat zeggen dat ik niet uit ben om religieuze propaganda te verspreiden… Dat gezegd hebbende:

In landen met een Joods-Christelijke achtergrond wordt van oudsher zelfmoord als iets godslasterigs gezien. God zei dat het lichaam een tempel is en dat je dat in ere moet houden (1 Korinthiërs 3:16-17) . Wanneer je zelfmoord pleegt, zo gaat de redenering, pleeg je een misdaad tegen God.

Apart daarvan… Mensen die zelfmoord willen plegen hebben hulp nodig. Ze roepen vaak hiermee om hulp. Wanneer zelfmoord een fundamenteel recht zou worden, zeg je eigenlijk dat je deze mensen niet wilt helpen. Dan ben je laf bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit geen waardevol antwoord op de vraag, omdat je helemaal voorbij gaat aan zelfdoding bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden. Zoals we (met veel pijn in ons hart) besluiten onze dieren verder lijden te besparen en vredig in te laten slapen, zo zou er voorkomen moeten worden, dat mensen waar we zielsveel van houden mensontererend en stijf van de morfine voor zich heen moeten vegeteren in verzorgingsinstellingen, omdat dan elke vorm van stervenshulp uitgesloten is - mensonterend voor de patient, maar ook voor de nabestaanden, die zo in hun rouwproces mee moeten nemen, dat de geliefde persoon een totaal afgetakeld wrak is, die in weinig meer lijkt op de waardevolle mens die die persoon altijd is geweest. Vooral als diegene een euthanasie-verklaring heeft opgesteld, waarin precies is aangegeven onder welke omstandigheden hij/zij het leven onleefbaar ervaart, is de wrange waarheid, dat je je met hand en tand moet verzetten tegen opname, omdat geen arts dan meer hulp kan bieden. Dit is onrechtvaardig, en onmenselijk, en ik pleit dan ook oprecht voor een wijziging in de wet. Dat er in een 2000-jaar-oud boek "een opperwezen" zou hebben besloten de enige te zijn die mag beslissen over leven en dood van de gehele mensheid is op zijn mildst gezegd te veroordelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste deel van je antwoord geeft verdient wat mij betreft een +, het geeft antwoord op de vraag. Helaas ga je in het tweede deel wel erg kort door de bocht.
Geen +, geen -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met ondraaglijke pijn hebben ook hulp nodig. Ik snap niet wat nieuwsgierig nou bedoelt. In Nederland is euthanasie goed geregeld. Mensen die euthanasie uit medische noodzaak willen, kunnen dit zonder veel problemen regelen. Al helemaal als ze een verklaring hebben opgesteld. @Feniks: Je hebt zelfmoord en je hebt euthanasie. Ik ben het er niet mee eens dat zelfmoord in alle situaties een grondrecht of een fundamenteel recht zou moeten zijn. Het nemen van een leven is de uiterste stap die niet lichtzinnig genomen mag worden. Dit inzicht heeft men al vele eeuwen. Je ontneemt iets van de mensheid als geheel wanneer het LEVEN niet meer als fundamenteel recht ziet.
Omdat dit de indoctrinatie van het geloof doorbreekt. De heer neemt immers. Zo simpel is het, in elk geloof!