Waarom mag je sommige mensen niet?

Je kent het wel, je komt iemand tegen en direct weet je het, je mag hem/haar niet.
Je hebt geen idee waarom, het is meer een gevoel.
Maar wat bepaalt nu dat gevoel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echt wel een mooie vraag!

Het beste antwoord

Waarom heb je soms dat gevoel?
Ik ga er van uit dat het in de meeste gevallen je intuïtie is, het onderbuikgevoel van waaruit je voelt: met deze persoon is iets niet in de haak.
Is dit een algemene "registratie" of heeft dit met je eigen opgebouwde vooroordelen te maken.
Want niet iedereen heeft dat met dezelfde persoon als jij!
Bijvoorbeeld een vriendin van mij heeft een vriendin waar zei dol op is, en toen ze mij enthousiast aan haar voorstelde dacht ik meteen: nee, er klopt iets niet aan deze mevrouw. Toch vind mijn vriendin haar hartstikke leuk en mijn vriendin is echt een slim mens. Wat is dat , herinnert deze mevrouw mij aan iemand, is het iets persoonlijks van mijn kant uit! Terwijl ze andere vriendinnen heeft die ik zo aardig vind.
Dus in hoeverre is dit gevoel objectief en baseer je het misschien op veel andere dingen.
Vooroordeel, bewust of onbewust....
Herkenning van iets of iemand waar je liever niet aan herinnert wilt worden, inderdaad misschien herken je iets minder positiefs van jezelf.
Een blik, een gezichtsvorm, een gebaar kunnen je wellicht op het verkeerde been zetten, want ook daar zijn voorbeelden van: dat je eerst dacht, dat is niets maar dat je je danig vergiste daarin, en dat later bleek dat die persoon hartstikke meeviel.
Afgezien van een het eerder genoemde onderbuikgevoel wat eigenlijk toch niet valt te negeren, denk ik, zijn er waarschijnlijk altijd mensen die je vanuit je persoonlijk gevoel niet zo snel zal mogen.
Ik baal van mensen die arrogant zijn en zich beter voelen dan de rest van de wereld. Daar heb ik extra voelhorens voor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Ik ken het gevoel.
Ik denk dat veroorzaakt door wat je aangeleerd is over goed en slecht. want als je verder kijkt dan je gevoel klopt het soms wel, maar soms ook niet.
Als je als kind leert dat sjofele mannen met lange jas eng zijn, en je komt als volwassen zo'n iemand tegen komt die aangeleerde angst weer bovendrijven en mag je die persoon in kwestie bij voorbaat al niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een combi van mensenkennis en instinct, onderbuikgevoel.
14 jaar geleden
Vaak ligt het aan een aantal karaktertrekjes (denk aan maniertjes, taalgebruik) die ze hebben waar ik slechte associaties bij heb. Soms ook gewoon aan uiterlijke kenmerken, om dezelfde reden - associatie.

Gelukkig weet ik dat dit gebeurt, en laat ik me niet teveel door mijn eerste indruk leiden - althans, ik probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen. Ik probeer die mensen - als ik echt met ze te maken ga krijgen - in elk geval de kans te geven mijn ongelijk aan te tonen, al zullen ze ook in het begin een groter risico lopen om het goed bij me te verbruien.

Sleutel is om zelfs als mensen je niet liggen, toch deze mensen niet te gaan tegenwerken/dwarsliggen. Als ik geen behoefte heb om mét ze te leven, kan ik nog altijd náást ze leven. En dan maakt tijd soms ook wel wat goed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens werkt dit twee kanten op. Ik heb ook soms bij mensen een goede eerste indruk, die dan later naar beneden bijgesteld moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit in de afgelopen jaren een paar keer meegemaakt, en tot mijn eigen schrik en verbazing werd ik elke keer door een goede vriend gewezen op het volgende feit:

Mensen waarvan jij gelijk denkt 'die mot ik niet', zijn heel vaak mensen waarmee je juist veel gelijkenis vertoond!
Deze gelijkenissen zijn juist de gelijkenissen waarmee we NIET geconfronteerd wilt worden!
Laat staan dat je ze zo geprofileerd wilt zien in een ander!

Bovenstaande realisatie duurt echt even, want je wilt er niet aan! Je ontmoet iemand waar je gelijk iets tegen hebt, dus is het niet makkelijk om in te zien dat die persoon op jou lijkt.
Het is raar maar waar: Geef jezelf eens de kans om echt eerlijk en objectief te observeren, en je merkt dat het echt zo is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ik ben arrogant omdat ik niet van arrogante mensen houd? Dat lijkt me toch sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ga ik eens uitproberen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biertje ik zei al: Geef jezelf eens de kans om echt eerlijk en objectief te observeren!
Misschien kom je er dan wel achter dat hetgeen jou tegenstaat in die persoon niks met arrogantie te maken heeft maar heel iets anders is....
Observeer voordat je oordeelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee sorry, veel mensen zijn gewoon echt arrogant, daar steekt niets achter of tussendoor. Dat is gewoon zo. Dat het soms klopt, geloof ik gerust, maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergis je niet in 'arrogantie' trouwens. De meeste mensen die op het eerste gezicht als arrogant overkomen, zijn eigenlijk alleen maar bezig om hun gebrek aan zelfvertrouwen en verlegenheid te maskeren......herkenbaar?:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen doen dat idd, maar er zijn er genoeg die zijn 'gewoon' arrogant. Of brutaal, irritant, raar, asociaal enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord had ik ook willen geven dus volgens mij heb je gelijk en Biertje, je klinkt wel een beetje arrogant :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tis dat je het niet meent :)
Het gebeurt me niet heel vaak, maar zo heel af en toe kom je iemand tegen dat je meteen denkt : nee.
Ik ben één keer tegen dat eerste gevoel ingegaan en heb de persoon een kans gegeven, met rampzalige gevolgen. Vooraan volg ik dus gewoon mijn intuitie.

Sommige mensen deugen niet. Blijkbaar hebben we daar een soort voelsprietjes voor. Of het iets is met de uitstraling die alles is wat je tegenstaat, ik weet het niet, maar tot nu toe heeft mijn gevoel me nog nooit bedrogen. Ik heb wel eens een zekere reserve en dan blijkt iemand best mee te vallen, maar als alle alarmbellen gaan rinkelen en alles in je lijf 'wegwezen' schreeuwt als je iemand IRL ontmoet, zélfs als je die iemand van online al heel lang kent, is het tijd daar goed naar te luisteren.

Ik kan het overigens alleen maar 'in het echt'. Met alleen geschreven woorden kan ik me onvoldoende beeld vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat heb ik niet. Ik mag iedereen totdat het tegendeel blijkt.

Als je dat wel hebt ga je uit van je vooroordeel van iemands uiterlijk, gedrag, kleding, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat soms bij mensen die me doen denken aan onaangename mensen die ik in het verleden heb meegemaakt.

Grote blaatfiguren bijvoorbeeld. Vol sterke en grootse verhalen, maar als je doorvraagt, blijft er niets van over. En toch maar doorgaan met op luide toon vertellen over hun belevenissen, en daarbij alle anderen de kans ontnemen. Zodat het een monoloog wordt.

Ik heb meermalen veel last gehad van zulke figuren. Kom ik er nu één tegen, dan mag ik die persoon meteen al niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet nog meer wezen dan dat.
Jij reargeert op opgedane ervaringen, maar soms reargeer je op iets totaal anders dat je niet kan verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zal best kunnen. Wat ik in mijn antwoord schrijf is ongetwijfeld slechts een deel van het antwoord. Het hele antwoord ken ik zelf niet eens.
mensen oordelen vaak op iemand`s uiterlijk, hij ziet er arrogant, crimineel, asociaal, onvriendelijk, dom, lelijk, uit enz enz... deze vooroordelen duiden aleen niet altijd op de waarheid omdat ze juist ook heel sociaal, netjes en aardig kunnen zijn zonder dat je het weet. oordelen op uiterlijk moet je eigenlijk gewoon jezelf afleren, omdat je er anders snel genoeg achter komt of je intuitie het goed had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom mag je mensen wel? het onbewuste bepaald dat gevoel. Wist je dat het onbewuste twee honderd keer sneller denkt dan je bewuste?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij komt dat door hoe iemand "kijkt" "beweegt" en met anderen "omgaat" dan voel ik me niet prettig bij die persoon.
Ik "voel" dat zeg maar met de ruimte om mij heen, het is een soort van botsen

sorry ik kan het niet anders uitleggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het prima uitgelegd
+1
Dit komt omdat de ander ons doet herinneren qua gedrag aan iemand die heel dicht bij ons heeft gestaan.

Ik zelf heb een allergie ontwikkeld voor volgens het enneagram een type 8 (zogenoemde bazen).
Dit komt omdat mijn broer ook zo een type is. Mijn broer deed vroeger altijd dingen waar ik zo een hekel aan had. Ik ken mijn broer natuurlijk door en door. Als ik iemand anders tegen kom, weet ik bij het minste gering (een blik, manier van spreken, houding, enz) dat hij lijkt op mijn broer. Ik heb dus automatisch een afkeur voor diegene.
Ik schrijf het nu zo, maar ik ben er omgekeerd achter gekomen, door al die personen eens naast elkaar te leggen en te bekijken wat de gemeenschappelijke factoren zijn. En te bedenken: waar ken ik die persoon van... oh ja natuurlijk, mijn broer.

Zo ook met mijn moeder en vader.

Energetisch hebben zij een manier van doen waar jij gevoelig voor bent. Ze slurpen als het ware, en zonder toestemming, jouw energie bij je weg. Je bent ook vaak moe als je bij ze in de buurt bent geweest.
Dat ze de energie bij je wegslurpen is vaak wat je wel al voelt op het eerste blik, maar je kan er nog niets tegen doen.

Edlijst, dit kunnen we inderdaad heel goed voelen als je sommige mensen NIET mag.
En in die gevallen waar je mensen WEL mag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is soms de manier waarop zij kijken. Gisren bemerkte ik het bij mij zelf dat ik dat gevoel had tegenover een jongeman, die iedere auto waar hij langs kwam door de zijruit vanbinnen inspecteerde. Je vertrouwd het dan ook bij voorbaat niet en mag direct zo'n persoon niet. Het zou een gewoonte van hem kunnen zijn die geen kwaad kan, maar omdat ik direct iets anders dacht 'auto inbraak' mocht ik hem bij voorbaat niet. Maar niets menselijks is ons vreemd, toch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat het enerzijds te maken heeft heeft met het instinct en anderzijds met eerdere negatieve ervaringen met mensen die je hersenen op het eerste gezicht vergelijkbaar vinden. Aangeleerde vooroordelen (bijvoorbeeld door ouders, vrienden of de media) zullen er ongetwijfeld ook invloed op hebben. Vooroordelen zijn vaak onjuist, ik probeer me er zelf zo min mogelijk door te laten leiden en ga er vanuit dat iemand me wel ligt totdat het tegendeel bewezen wordt. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hij zij in jouw "allergie" zit.
Hier bestaat een kwadrant voor.
Jouw goede eigenschap (linksboven), teveel hiervan is je valkuil (rechtsboven) omgekeerd positief hiertegenover is je uitdaging (rechtsonder) en omgekeerd positief tegenover je uitdaging zit je allergie (linksonder)
In jouw allergie zit dan die eigenschap die je in jezelf zou verafschuwen, en die je aan anderen irriteert.
Dat voel je dan aan.

Dit klinkt allemaal erg moeilijk, zie ik ook als ik het lees, dus kijk even op onderstaande website.
Ik heb het in een cursusmiddag gedaan, en het was hartstikke verhelderend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het er mee te maken heeft dat die mensen anders zijn of doen op een manier die je niet aanstaat. Dat klinkt vaag maar kan bijvoorbeeld al zitten zijn in uiterlijk of dialect .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is je wel eens opgevallen dat mensen die je niet mag, vaak niet lekker ruiken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn het kleine maar kenmerkende gebaren, oogopslag, manier van kijken en de toon die men aanslaat, die associaties oproepen met personen en/of ervaringen uit het verleden waar je negatieve herinneringen aan bewaart.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik denk dat deze herinneringen opgeslagen liggen in een soort alarmsysteem in je hersenen dat net als een auto-alarm onmiddellijk begint te piepen zodra de gevoelige antennes een signaal krijgen. Zoals deze man/vrouw is niet te vertrouwen, vergelijkbaar met ons alarmsysteem voor bedorven voedsel; dit spul is niet te vertrouwen, niet eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het belangrijker om te weten waarom je die persoon niet mag, waarom die persoon op die manier gevormd is.
Het kan heel goed zijn dat die persoon erg verwond is in zijn of haar leven, en daardoor muren opgebouwd heeft.

Zelf heb ik dat niet van die mag ik wel en die niet, wel gebeurd het dat ik bepaalde dingen niet met iemand kan of wil delen.
Dat hoeft ook niet altijd.
Door bepaalde reactie`s naar de mens toe, kan hij of zij ook een anderbeeld van je krijgen of meer inzicht.

Persoonlijk wil ik een ieder positief benaderen dat heeft een ieder nodig, niet dat ik met alles mee ga...dat wilt een ander wel misschien graag maar nee.