Als het een geestelijk normaal ontwikkeld kind is die verder goed verzorgd is en niet elke avond een paar Euro voor de mac D vindt, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Betreft het een mager kind, die geen zorg krijgt en aan zijn lot wordt overgelaten (zgn. sleutelkinderen) dan kan er beslist WEL sprake zijn van verwaarlozing en dat staat gelijk aan mishandeling.
Is de kleding schoon en in goede staat, is het kind gezond , heeft het geen slaapgebrek en reageert hij verder normaal dan zou ik me geen zorgen maken, verwaarloosde kinderen vertonen ook andere tekenen.
Soms is er zelfs een overdreven verantwoordingsgevoel aanwezig, de oudste moet dan voor de jongere kinderen zorgen terwijl in dat geval de ouders erg druk zijn met hun baan en carriere.
Het herkennen van kindermishandeling en - verwaarlozing is vaak aan minder duidelijke signalen af te leiden.
Ik zou met dit kind eens in gesprek gaan.
Het feit DAT een kind het vertikt eten klaar te maken en met een lege maag op school komt is reden genoeg om daar verandering in aan te (willen) brengen.
Zonder ontbijt komen kinderen bij ons de deur niet uit.
Dat zouden misschien meer mensen moeten hanteren.
Als pleegouders hebben we al te maken met kwetsbare kinderen die veel gemist hebben, het aanleren van zelfzorg is heel belangrijk, net als het NIET accepteren van zelfverwaarlozing.