Welke activiteiten en voortbrengselen daarvan typeren de Nederlandse cultuur?

Met de definitie van cultuur kun je alle kanten op. Laten we voor deze vraag even deze definitie hanteren (bron wiki cultuurwetenschappen)

Cultuur = "het geheel van creatieve menselijke activiteiten en de voortbrengselen daarvan aanduidt, als onderscheiden van de natuur"

De vraag is niet of iets als een nederlandse cultuur bestaat. Ik vraag me gewoon af wat de typisch nederlandse activiteiten zijn die kenmerkend zijn voor ons land, zodat ieder zelf een mening kan vormen of een nederlandse cultuur bestaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het probleem met het begrip cultuur is altijd te definieren waar je het precies over hebt. Culturen zijn niet statisch maar veranderen. De nederlandse cultuur in de 17e eeuw is niet hetzelfde als in de 21e eeuw. Ook binnen een cultuur is het niet een pot nat. Er zijn altijd subculturen.
De veelgeroemde VOC mentaliteit van vermogende heren in Hollandse handelssteden trof je niet aan bij keuterboeren in plaggenhutten in Drente.
Je zou dus een abstractie kunnen maken van "de nederlandse cultuur in de eerste helft van de 21e eeuw".
Echt zinvol wordt het pas als je "afdaalt" naar meer specifieke groepen. Zoals de culturele antropologie als sinds de jaren 20 van de vorige eeuw (Malinowski) doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Typisch Nederlands is:
- Vlaggetjesdag
- koninginnedag
- kaasmarkt in Alkmaar
- Mensen gaan veel bij elkaar op visite. In de rest van de wereld spreken mensen af in een restaurant of cafe.
- NL's houden van gratis

Verder heeft NL echt wel een eigen cultuur. Op vakantie pik je alle NL's er zo tussenuit zonder dat je ze 1 woord hebt horen zeggen en die lijken niet op mensen uit andere landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Nederlandse cultuur wordt bepaald door zaken te lenen uit andermans cultuur, er een eigen draai aan te geven en vervolgens te roepen dat het 'typisch Nederlands' is.

Denk aan de tulp (turks), delfts blauw (chinees), de stamppot (van aardappelen, oorspronkelijk uit Amerika), de klomp (Duitsland), frites satesaus (belgisch/indonesisch), drop (arabische gom) en ga zo maar door. Qua activiteiten zijn er ook weinig echt typisch Nederlandse activiteiten te noemen. Sporten die bijna uitsluitend in Nederland worden gespeeld zoals korfbal worden ook over de grens gespeeld. Activiteiten zoals hierboven worden genoemd zoals vlaggetjesdag zijn te lokaal om 'Nederlands' te noemen en bij elkaar op visite gaan wordt wel degelijk overal gedaan. Vooral in Engeland (denk aan de 'tea') en Duitsland is dat heel normaal.

Zo'n beetje het enige wat we echt typisch 'Nederlands' kunnen noemen is onze taal, ook al is die ook vooral een variatie op Duits, engels en nog wat zelf verzonnen woorden en wordt die ook in Begië en Suriname gesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik vaak hoor : dat er altijd koffie aangeboden wordt als je ergens komt, dat je tussen 17.30 en 19.30 beter niet kunt bellen, omdat je dan bij het warme eten stoort, dat je altijd even moet bellen vóór je op bezoek gaat, en niet onaangekondigd op de stoep moet gaan staan, dat er op verjaardagen altijd schotels worden rondgedeeld met worst en blokjes kaas met augurkjes erop, dat ze, als ze elkaar in het buitenland tegenkomen, altijd van elkaar willen weten waar ze vandaan komen in Nederland, en hoelang ze "er" al zijn, dat ze vaak op vakantie net té blote kleren aanhebben, dat ze bij buffetten altijd proberen alles in één keer op tafel te hebben, ipv. steeds iets nieuws te halen, en dat ze vaak broodjes smeren voor later op de dag, en die openlijk in servetjes rollen om uitgebreid in hun tas te stoppen. Ook het ongevraagd schuiven met tafeltjes in restaurants en op terrassen, zodat iedereen in de kring past.

Verder de gezelligheid, het knussen, de open gordijnen, de vitrage, en niet te vergeten : Sinterklaas. En onze levensliederen, die gek genoeg vaak in mineur zijn, en daardoor, als je de tekst niet verstaat, vaak een beetje treurig klinken (Een beetje verliefd, bijv.)

Dan de sociale controle, en het praten over iemand, zodra die om welke reden dan ook een groepje even verlaat.

Ik denk, dat dit in grote trekken een beetje "ons""ons" maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt heel duidelijk in je toelichting dat het je niet te doen is om de vraag of de Nederlandse cultuur bestaat te ja dan te nee, maar ik moet - sorry, sorry, sorry - beginnen met de zeggen dat de Nederlandse cultuur niet bestaat.
Nogmaals sorry.

Een voorbeeld van wat een 'typisch Nederlandse' activiteit zou kunnen zijn, is Koninginnedag, maar dat is slechts de 'Nederlandse' invulling van een wereldwijd fenomeen, de nationale feestdag. Bij nadere beschouwing verschilt het in opzet en doel niet veel van feestdagen als Independence Day, Quatorze Juillet of Syttende Mai. In alle gevallen gaat het om de natie die zichzelf vereerd.
Natuurlijk, daar zou je tegen in kunnen brengen dat Koninginnedag enkele kenmerken heeft die met recht 'typisch Nederlands' kunnen worden genoemd, bijvoorbeeld de kleur Oranje, het bezoek van de koninklijke familie aan enkele steden, de vrijmarkt. Echter gaat het in vrijwel alle gevallen van nationale cultuuruitingen om zogenaamde Invented Tradions; een begrip dat is bedacht door de grote historicus Eric Hobsbawm. Een Invented Tradition is een traditie die wordt voorgesteld als een uiting van nationale cultuur die al velen eeuwen meegaat, maar die in feite een constructie is van de politieke elite (meestal in de negentiende eeuw), bedoeld om nationale verbondenheid onder de inwoners van een bepaald land te stimuleren om zo meer macht over de bevolking te verkrijgen.

Zowel naties als nationale cultuur zijn dus geen werkelijk bestaande dingen, maar door mensen gemaakte constructies. Nederland, Nederlanders en de Nederlandse cultuur bestaan in feite niet. Als je de grond waarop wij nu staan onder een microscoop zou leggen, vind je heus geen labeltje waarop staat: 'Dit zandkorreltje hoort bij Nederland'. Als je een DNA-test bij mij zou afnemen, is daar geen enkel bewijs van mijn Nederlands-zijn te vinden. Mijn Nederlanderschap is een stempel dat me bij de geboorte op het hoofd is gedrukt en in mijn paspoort is gezet. Niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De site 16 miljoenmensen.nl heeft een representatieve steekproef over genoemd onderwerp gehouden, met als vraag:

Wat typeert de Nederlandse cultuur het meest?

Hieronder ziet u de uitslag in percentages.

Tolerantie 21%

Zuinigheid 25%

Compromisgericht 25%

Gezelligheid 10%

Iets anders 20%

Totaal uitgebrachte stemmen: 1400

Uit 81 toelichtingen bleek dat niet iedereen hetzelfde verstaat onder deze eigenschappen. Tolerantie is volgens sommigen ook onverschilligheid. Sommigen vinden dat tolerantie is omgeslagen naar angst voor vreemdelingen. Zuinigheid kan ook vrekkigheid betekenen.
Dat 'je je kop niet boven het maaiveld mag uitsteken' werd ook een aantal keer genoemd. Soms werd dat positief uitgelegd als nuchterheid, soms negatief, omdat het ook betekent dat je in Nederland niet te goed mag zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Belg vind ik dat jullie zeer welbespraakt zijn.Ik hou ook van de no nonsense mentaliteit en de afkeer van verspilling.Ik denk dat dit cultuurgebonden is, want zodra je over de grens gaat is dit alles ver te zoeken.