Waarom word je tegenwoordig door allerlei adverteerders ed ongevraagd met "jij en jou" aangesproken?

Als je in je mailbox of anderszins berichten krijgt van bv telefoonaanbieders is het tegenwoordig bijna standaard dat de "jij en jou-toon" gehanteerd wordt. Ik vind het eigenlijk vrij ongepast dat een bedrijf zijn (toekomstige) cliënten op deze manier aanspreekt ipv met U, of ben ik nou zo ouderwets?

Toegevoegd na 1 minuut:
Heel eerlijk gezegd kan ik me er wel eens een beetje aan ergeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens.
flyingcrow
12 jaar geleden
ik ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei regelmatig tegen zo'n telefoon-terroristje : je mag wel 'u' zeggen, hoor ;-) .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, haha, telefoonterroristje. Ja, dat is ook zoiets waarmee ze zomaar ongevraagd je privé-leven binnendringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, Marleen, ik zag dat jij (of moet ik U zeggen?) in Duitsland woont, daar staan de fatsoensregels toch nog wel op een hoger peil dan in NL, of is dat daar ook niet meer zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, nog steeds wel ; in elk geval in 'formele' situaties. In de privésfeer wordt meer en sneller gedutzt dan ik aanvankelijk geleerd heb. Maar zakelijk (winkels, bank, restaurants, bedrijven etc) is het allemaal nog in eerste instantie Sie, al wordt erin de regel vrij snel besloten te dutzen. Ook in Duitsland is er trouwens wel discussie over, of het niet 'teveel afstand schept' (Sietzen)danwel 'te familiair is'(Dutzen).
http://de.answers.yahoo.com/question/index?qid=20070505004853AAPEZCA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, die ouwe-jongens-krentenbroodmentatiteit van tegenwoordig irriteert mij ook mateloos!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hier op goede vraag vind ik het juist wel leuk dat iedereen je en jij is. Ook voor de door jongeren!

Het beste antwoord

Ik ben een vrouw van net 18 jaar. Door onbekenden word ik graag met ''u'' aangesproken. Het kan me niet schelen door wie het komt..ik erger mij er ook aan als mensen de sociale maatschappij gaan verloederen door iedereen maar aan te spreken alsof ze je kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat heb ik nou ook. Misschien heeft het met mijn leeftijd (57) te maken, maar ik heb vroeger van mijn ouders geleerd dat je onbekende mensen en ouderen met U aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het voor minstens 100% met je eens. Het valt mij op dat ook sommige jongeren er zo over denken.

Andere antwoorden (5)

Dit soort bedrijven zoekt zijn cliëntele in de wat jongere leeftijdsgroep. Zeker waar het om mobiele telefoonaanbieders gaat.
Deze leeftijdsgroep reageert over het algemeen niet op u, of vindt dit zo oubollig dat ze de reclames niet lezen, en dat is niet de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is allemaal de schuld van IKEA en Veronica, want daar is het begonnen in de jaren '80. ;-)

Ik kan me je ergernis best een beetje voorstellen. Als je een jaar of 60, 70 bent, en je wordt door de AH-cassiere aangesproken met jij, is dat ook een beetje vreemd. Mijn ervaring is, dat het zeker niet automatisch gebeurt, en de dames achter de kassa het best een beetje kunnen inschatten, wat gepast is of niet.

Toch moet je je ook een beetje verplaatsen in de bedrijven die adverteren. Het kan soms niet anders. Veronica (de omroep) had in de jaren 80 en 90 niet kunnen zeggen "u bent jong en u wilt wat" want dat zou nergens op slaan. En nu kan Telfort ook niet zeggen "u krijgt er 100 sms-jes gratis bij", want dan slaan ze de plank ook echt mis. 99% van het sms-verkeer, komt van jongeren onder 25, en die vinden u gewoon raar. Het is voor ons allemaal, dus ook voor bedrijven die adverteren, een beetje zoeken, hoe het moet.

De verandering van u naar jij, is een natuurlijk proces. Het is niet tegen te houden. De maatschappij verandert, en als je je daar teveel tegen verzet, krijg je onnatuurlijke toestanden. Ook is de opkomst van internet van invloed. Lees de berichten op GV; een antwoord in de U-vorm is een uitzondering.

Eigenlijk valt het wel mee. Je kunt beter in de jij-vorm beleefd worden aangesproken, dan onbeschoft in de U-vorm. Het grappige is overigens, dat de policy van IKEA is, (en zo wordt het de verkopers ook duidelijk geleerd) dat iedereen jij is, ongeacht de leeftijd, maar dat de praktijk is, dat de verkopers "ouderen" gewoon met u blijven aanspreken. Dat is een bewijs dat het allemaal op een heel natuurlijke manier verloopt, en er niet zoveel reden is tot ergernis. Tegen iedereen jij zeggen, daar zijn we blijkbaar nog niet aan toe, zoals in Zweden of Noorwegen.

En ach, het is natuurlijk ook een beetje de "schuld" van de ouderen zelf. Ouderen willen tegenwoordig allemaal jong zijn. Mannen in driedelig pak zie je niet meer, en oude dametjes met hoedjes op ook niet. Alle ouderen zijn tegenwoordig jong, en lopen in spijkerbroek te joggen. Hoe oud je ook bent, je wilt gewoon jong zijn. Al ben je 80. En dan zou het ook een complimentje kunnen zijn, als ze je tutoyeren. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich een heel waardevol antwoord, maar ik vind dat wie dan ook tegen je praat van binnen hetzelfde is. Wat maakt jou meer dan dat meisje achter de kassa? Omdat zij toevallig minder verdient dan jij of nog aan het studeren is en daarom achter de kassa zit? Beetje menselijk met elkaar omgaan is niks mis mee. Daarom vind ik "U" dus onnodig. Dat komt uit een tijd dat met name rijkelui zich hoog verheven voelden boven het "gewone"volk dat maar voor dom versleten werd. Elke generatie bracht dat op zijn kinderen over. Inmiddels zeggen de geboortegolf en new age generatie, dat dat genoeg is geweest en wordt er steeds minder U gezegd, en terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het "meisje achter de kassa" is niets minder dan ik. Misschien is ze wel meer. Jammer dat ik dit voorbeeld heb genomen, want je praat zelfs over "minder verdienen". De strekking van mijn betoog gaat helemaal niet over klasseverschillen, dom, rijke lui, of gewoon volk, maar over verschillen in leeftijd. Bovendien spreek ik mij niet uit over menselijk of niet menselijk met elkaar omgaan, en heb ook geen mening uitgesproken, over het tutoyeren. Ik heb alleen geprobeerd een beetje uit te leggen, hoe het volgens mij komt. Ik ben het grotendeels met je eens. Vaak vind ik U ook niet nodig, maar ik zeg heel graag tegen mensen die een stuk ouder zijn dan ik U.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nja ok dan is dat een misverstand :) Ik zeg alleen nog U tegen oudere mensen die ik respecteer. Mensen die autoritair doen en anderen willen betuttelen of onderdrukken verdienen wat mij betreft een jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg meestal u tegen de winkelmeisjes en -jongens, ook al zijn ze stukken jonger dan ik. Is dat de omgekeerde wereld? Gaat automatisch, kwestie van ouderwetse opvoeding denk ik.
Mijn vader vroeg ooit aan ons (kinderen) of we je en jij tegen hem en mijn moeder wilden zeggen. Dat doen we dan ook. Mijn kinderen zeggen ook jij en jou tegen ons, ouders. Prima!
Maar vreemden? En dan met name jongeren? Dat hoeft voor mij niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het gaat er niet om dat het kassameisje minder is dan ik of wie ook, want dat is ze niet. Als ik de AH binnenkom en ik moet wat vragen spreek ik het personeel ook met U aan. Ook als ze jong zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier op GV schrijft (bijna) iedereen je en jij, ook de jongeren. En dat vind ik nou weer wel leuk. Gelijkwaardig zijn op deze site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Bessy, ik vind dat ook best leuk. Bovendien is het ook praktisch. Want hoewel ik graag U zeg, tegen iemand die 20 jaar ouder is, is het bijna ondoenlijk om bij iedere vraag het profiel van de vraagsteller te gaan bekijken. En dan is het nog maar afwachten of de leeftijd vermeld staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frans117, ik heb eigenlijk ook het principe om tegen iedereen u te zeggen. Maar, om maar even bij Albert Heijn te blijven: daar werkt dat toch niet zo hoor. Er lopen daar jongens van 15 jaar rond, en als je vraagt of er in het magazijn nog een nieuwe lading halfvolle melk is aangekomen als het op is in de winkel, en of ze even willen kijken, en je zegt dan U, dan kijken ze je aan of ze water zien branden. En terecht: want tegen een jongen of meisje van 15 jaar zeg je geen u. Je krijgt dan bijna het tegenovergestelde effect: de jongen denkt dan dat je een geintje met hem uithaalt.
Omdat steeds meer mensen, ook van mijn leeftijd en zelfs ouder, het op de één of andere manier niet meer leuk vinden om netjes met u aangesproken te worden door vreemden of zelfs (vreemde)kinderen. Dan voelen ze zich oud of zoiets. En ondertussen vinden ze het vreemd dat de beleefdheid en wellevendheid zo snel afneemt. Want dat is het uiteindelijk : een stukje beleefdheid.

Ik krijg dat althans regelmatig te horen als mensen opmerken dat mijn kinderen vreemden niet meteen tutoyeren. (Tegen mij zeggen ze gewoon jij hoor, en tegen mijn ouders ook, maar mijn schoonouders waren echt nog 'u', evenals leerkrachten, winkelpersoneel en dergelijke).

Bedrijven die me ongevraagd tutoyeren op een manier die me niet aanstaat, hoeven dan ook in de regel niet op me te rekenen als klant. Maar ik zal dan ook wel vaak niet de doelgroep zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ,op tv hoor ik bij familiediner en bij car tensen steevast vragen als ze tegen ouderen je en jou mogen zeggen ik vraag me af wat zo moeilijk is om netjes U te zeggen
ze doen dat onder het mom van het praat makkelijker,niet dus
ze moet en iedereen met respect bejegenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als je mensen tutoyeert kun je dat als netjes aanmerken zolang de sfeer in de ondertoon maar beleefd en netjes aanvoelt.

Wel een beetje moeilijk omschreven maar..als je kijkt naar de Engelse taal waarin elk mens met 'you' wordt aangesproken blijkt dat DE TOON/MANIER WAAROP je dat 'you' zegt de bepalend is voor de graad van beleefdheid.

Waarom men tegenwoordig hoe langer hoe meer gaat tutoyeren is vermoedelijk de invloed van het Engels op onze taal.

Een levende taal zoals het ook Nederlands er een is, is immers aan een constante verandering onderhevig.

Het internet is ook van grote invloed op de ontwikkeling van de Nederlandse taal..èn haar beleefdheidsvormen.

Thans zitten wij in een soort 'overgangsgebied' maar over een jaar of twintig voelt de 'u vorm' voor heel velen waarschijnlijk al als zeer ouderwets aan.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TonRijkers, daar zit misschien iets in, maar bv in het Duits en Frans wordt ook de U-vorm nog gebruikt. (Sie en Vous). En in die talen wordt het gebruik ervan nauwkeuriger toegepast dan in ons land. Een onbekende volwassene wordt so-wie-so met U aangesproken. Maar het Nederlands is van alle talen degene die het meest door het Engels beïnvloed wordt, dus ik vermoed dat dat één van de oorzaken is. Of dat een goede ontwikkeling is waag ik te betwijfelen.