Welke problemen krijgt Nederland nou eigenlijk als Griekenland failliet gaat?

Hier en daar gebruiken ze dan wel de Euro, maar wat gaan de Nederlanders ervan merken als Griekenland failliet gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als Griekenland failliet gaat, hebben b.v de Griekse staatsobligaties geen enkele waarde meer. Banken als ING en Rabobank, maar ook pensioenfondsen als ABP kunnen die papiertjes dan gewoon weggooien, en de financiele schade zal enorm zijn. De kans is groot, dat één van de banken die Grieks schuldpapier in zijn bezit heeft, zal omvallen. Dat kan een kettingreaktie geven, en andere banken zullen ook omvallen. De schade is dan niet te overzien, want de overheid kan nooit al die banken helpen. Bovendien zullen mensen die pensioen ontvangen dat in hun portemonnee merken, want pensioenfondsen hebben dan gewoon geen geld genoeg; voor nu en zeker niet voor de toekomst.

Overigens geldt dit probleem niet alleen voor Nederland, maar voor de hele EU. Sommige economen spreken zelfs van een financiele wereldcrisis als Griekenland failliet gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als Griekenland failliet zou gaan..is het leed in heel Europa en zelfs in de rest van de wereld niet te overzien.

Vooral Europese landen, maar ook landen buiten Europa, hebben vele miljarden euro's belegd in de Griekse economie.

Bij een faillissement worden al deze beleggingen, grof gezegd, waardeloos..en dus worden er wereldwijd gigantische verliezen geleden.

Banken en pensioenfondsen komen ook in de problemen en vele van hen gaan daardoor ook failliet.

Economieën storten volledig in en vreselijke armoede is daar het gevolg van. Armoede zoals in de jaren dertig van de vorige eeuw.

Armoede, vooral in Europa..maar zeker ook in de rest van de wereld.

Uit armoede kunnen gemakkelijk oorlogen ontstaan..omdat men toch niets meer te verliezen heeft 'haalt' men het 'gewoon' elders.
Bovendien zijn mensen in armoede gemakkelijk op te ruien en te mobiliseren door figuren zoals Hitler er eentje was.

De tweede wereldoorlog is ook ontstaan uit armoede die zich na de val van Wall Street in 1929 over heel de wereld uitspreidde.

Zelfs Nederland, dat een betrekkelijk klein bedrag van 'slechts' voor een paar miljard bij de Griekse economie betrokken is, glijdt met een noodgang de armoede in..omdat wij enorm afhangen van andere economieën als b.v. Duitsland.

Het grappige aan dit alles is dat heel Europa, dus ook Nederland, de Grieken wel MOET bijstaan om zelf te kunnen overleven.

We worden dus verplicht ons solidair op te stellen..uit puur eigenbelang.

Groet,

Ton