Noem je het ook klikken als je iemand iets ,of iemand ,verraad die bijv een ramp voorkomt.

Ik bedoel ,als je broertje stiekem sex op de computer zegt en je verraad het aan je moeder klik je. Stel je ziet iemand koper stelen boven de trein rail of opstakels op de rails leggen en tipt de politie is het dan ook klikken ???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

De definitie van klikken is: "verkeerde dingen doorvertellen aan iemand die er straf voor kan geven" (zie bron).

Bij het antwoord van Siska (en door je voorbeeld) geef je aan dat je werkelijke vraag eigenlijk is: is klikken altijd negatief.

Het antwoord daarop is nee. Ondanks dat klikken een negatieve bijklank heeft is het in sommige gevallen juist goed (of verplicht) om te klikken. Het voorbeeld dat je aanhaalde van koperdieven is een goed voorbeeld wanneer klikken goed is. En ook als je getuige bent van bijvoorbeeld een moord. Je bent dan verplicht om dit te melden bij de politie, anders ben je medeplichtig. In dat geval ben je dus verplicht om te klikken.

Omdat klikken per definitie een negatieve bijklank heeft wordt er in het geval van 'positief klikken', dus wanneer het klikken eigenlijk noodzakelijk is voor bescherming van anderen, een ander woord gekozen. Ze noemen het dan vaak melden.

Er is zelfs een meldlijn: meld misdaad anoniem! Dat kan dus ook positief zijn. Jammer genoeg heet dit in de volksmond weer 'de kliklijn'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor je reactie op mijn vraag.

Andere antwoorden (10)

Ja dan ben je een klikker
Een snitch, veraaier( verader)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, bij mij lig de grens zodra de daad een grote negatief impact zou hebben op niet alleen de dader, maar ook op anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, naar mijn mening heet dat klikken, maar wanneer je getuige bent van iets waarvan de gevolgen heel ernstig kunnen zijn lijkt t mij op dat moment niet zo erg om te klikken.

Toegevoegd na 20 uur:
Wel lees of hoor je vaak in het nieuws:
Via een tipgever heeft de politie blablabla,

dat klinkt toch net iets anders dan wanneer er zou staan of gezegd zou worden:
Via een klikspaan heeft de politie blablabla
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dan is het niet klikken. Collega's verklikken doe je normaal ook niet. Maar ik heb ooit, na een slapeloze nacht, toch een collega (kinderdagverblijf) aangegeven waarvan ik gezien had dat ze een kindje sloeg.
Dan vind ik het niet meer verraden, want dan probeer je erger te voorkomen.

Toegevoegd na 10 uur:
met 'aangegeven' bedoel ik bij de directie gemeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor dat vind ik ook, heb bij een andere vraag beantwoorder al gezegd dat ik mijn vraag beter anders had kunnen formuleren. Nl. Is klikken altijd negatief??
als jij iemand ziet die koper steelt bij een rails , en je zou de politie bellen dan verklik jij die persoon niet , want de persoon overtreed de wet door te stelen en door te verkopen zodat diegene geld heeft , maar de mensen die eerlijk en netjes een treinkaartje hebben gekocht om bijv naar hun werk te reizen zullen de dupe zijn van de dief door middel van vertragingen , dus daarmee bewijs je de medemens een positieve dienst

Als jij ziet dat je broertje sex kijkt (denk dat je dat bedoelt) en je zou het tegen je moeder zeggen , zou het wel verklikken zijn want je hebt dan twee boze personen die de wet niet zouden overtreden : de moeder is boos op zoonlief en zoonlief is boos op jou, het beste wat je kan doen in zo een geval is het met je broertje zelf bespreken

Let wel het ligt er ook aan hoe oud je broertje is , 10 of 17
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je broer heb je een vertrouwensrelatie en die beschadigt als je klikt.
Met een koperdief heb je helemaal geen vertrouwensrelatie (normaal gesproken), de dief berokkent anderen veel schade en dat weegt dan zwaarder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klikken is op het moment dat jij iets verteld aan een bevoegde persoon (politie, gemeente, moeder), waarvan je weet dat je de 'dader' negatief beinvloed. Maar er is wel verschil in klikken. Als jij via via hebt gehoord dat iemand een vliegtuig wil kapen en je kunt met dat 'klikken'' voorkomen dat 250 mensen worden vermoord lijkt mij dat een plicht om te doen. Maar als je aan je moeder verteld wat jou broertje doet terwijl hij verder niemand er mee schaadt of lastig valt is dat klikken uit eigenbelang en alleen maar om iemand een loer te draaien. Kortom ik denk dat klikken gerechtvaardigd is als jij daarmee kan voorkomen dat andere mensen, jezelf of de 'dader'in gevaar komen. Anders valt iemand die klikt bij mij onder vervelende burger en iemand die je niet vertrouwen kunt. (afhankelijk van hoe oud je bent natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klikken betekent: Melden aan iemand dat een persoon iets heeft gedaan, meestal iets dat niet mag. Dit is dus wel degelijk klikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de zuivere zin van het woord heb je gelijk
Misschien is het klikken maar ik vind het in dit geval helemaal niet belangrijk of het wel of geen klikken is. Ik vind het veel belangrijker dat je hiermee een eventuele ramp voorkomt. Voorzover ik weet ben je trouwens verplicht dit aan te geven bij de politie.
Voor wat het voorbeeld van je broertje betreft: Dat hangt helemaal van zijn leeftijd is. Als hij bijv. 8 is, dan zou ik het met je moeder bespreken maar niet als hij 16 is. Of het zou zo moeten zijn dat het niets anders doet dan sex-sites bezoeken. Dan wordt het weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door te klikken vertel je iets waardoor een hoger staande straf kan uitdelen. Daardoor heb jij ook macht.
Klikken is dus voor een minder machtige een manier om aan macht te winnen.
Als jij om die reden over je broertje klikt, gaat dat ten koste van jouw relatie met je broertje. Hij zal vele jaren een hekel aan je krijgen.

Een koperdief pleegt een strafbaar feit, wat hij doet is heel erg, hij brengt mensen in gevaar en berokkent anderen grote schade. Jij hebt geen machtsverhouding met hem. Het is geen klikken, als je hem aangeeft bij de politie, maar zelfs jouw plicht.