Waarom is er zoveel weerstand tegen asielzoekers?

Specifiek over asielzoekers. Laten we even de turken en marokkanen die hier vanwege onze arbeiders tekorten 50 jaar geleden heen gehaald zijn terzijde plaatsen en kijken naar de mensen die nu asiel aanvragen vanwege oorlogen etc.

Waarom is er zoveel weerstand tegen het helpen van deze mensen? Is het niet zo dat we vanuit onze op het christendom geente maatschappij de emotionele verantwoording hebben deze mensen te helpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Er is vooral een heleboel weerstand tegen asielzoekers omdat er veel nagepraat wordt. Kreten als "zij krijgen van alles van onze belastingcenten" en "zij pikken onze woonruimte in" zijn veel gehoord. Deze weerstand heeft veel met onkunde te maken. Vooral de mensen die roepen dat deze mensen een luxeleven in een asielzoekerscentrum hebben van ons geld, kan ik aanbevelen om een in een asielzoekerscentrum te gaan kijken. Zelf heb ik, tot de enorme inkrimping van de asielzoekerscentra in een asielzoekerscentrum gewerkt. Terecht is het asielzoekersbeleid aangepast, want de lange tijd dat er de asielzoekers van het kastje naar de muur gestuurd werden en dientengevolge in onzekerheid verkeerden, was mensonterend.

Dat asielzokers de regering het een en ander kosten staat buiten kijf. Maar het gaat ook om mensen in nood. Deze mensen hebben hun vaderland niet alleen verlaten omdat er oorlog was, maar zij zijn in de meeste gevallen gevlucht voor hun leven. Zij hebben vaak alles moeten achterlaten wat zij hadden. Dit wordt laf genoemd, maar als zij gebleven waren, hadden zij hun dierbaren in gevaar gebracht af minimaal meegetrokken in hun ellende.

Het geld dat asielzoekers ons kosten, wordt vaak onterecht toegeschreven aan het zakgeld dat deze mensen krijgen en waar zij dus van moeten leven. Een jaar of zeven geleden bedroeg dit bedrag ongeveer 5 euro per persoon per dag. Een gezin met twee kinderen leefde op een oppervlakte van 4 bij 4 meter. Hierin moesten ze wonen en slapen. Hadden ze meer kinderen, hadden ze een kleine kamer meer. Was je alleen werd je vaak met een 'vreemde' op een kamer ondergebracht.
Dus veel te veel mensen op een te klein oppervlak. Dit is vragen om problemen, maar als er problemen komen, wordt ze dit verweten.

Een deel van de mensen is totaal berooid naar ons land gekomen. Deze mensen zijn dus arm, maar er zijn ook politieke vluchtelingen die best een hoop geld hebben weten mee te nemen. Deze mensen hebben meer geld. (Ooit eerlijk verdiend!) Deze mensen kunnen zich meer permitteren dan de anderen. Dat geeft scheve gezichten. Niet alleen bij de mede-asielzoekers, maar ook bij de autochtone bevolking. Er wordt hen verweten dat ze bij bijv. AH boodschappen doen i.p.v. de bij Aldi. Als vluchteling moet je kennelijk in armoede leven en mag je niet zelf weten hoe je je eigen geld uitgeeft.

Een deel van de asielzoeker is ook hoogopgeleid. De meesten popelen om aan het werk te gaan.
Zij mogen echter niet!

Toegevoegd na 1 minuut:
zie reactie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wij tegen het helpen van deze mensen hebben? Ik persoonlijk niets. Voor mij heeft dit ook niets met Christenplicht te maken, maar wel met: Hulp verlenen aan mensen in nood.
Wat andere mensen betreft denk ik dat dit berust op vooral berust op onwetendheid en vooroordelen. Ik weet namelijk heel zeker dat niemand met een asielzoeker wil ruilen. Zelfs iemand die in de bijstand zit niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jou visie vind ik ook wel mooi, al ben ik het meer eens met Marleen. Toch een +1.

Andere antwoorden (8)

De weerstand is er niet tegen de echte asielzoeker, maar wel tegen het misbruik dat ermee gepaard gaat. Er is een enorm ambtenarenapparaat en (door ons) duurbetaalde opvang voor nodig, maar het kan niet zo zijn dat iedereen in de wereld die het beter wil hebben, maar naar Nederland afreist en vanaf de aankomsthal op Schiphol de handjes ophoudt in de verwachting dat alles maar geregeld wordt.
14 jaar geleden
Ik heb meer weerstand tegen het beleid, eerst werkelijk jarenlang de mensen in centra stoppen, zonder dat ze ook maar iets mogen doen. Ze mogen niet werken ook al willen ze dat nog zo graag, en op het moment dat ze eindelijk hun verblijfsvergunning krijgen, soms pas na 10 jaar wordt er van hen verwacht dat ze maar even intergreren en werken. Natuurlijk zitten er ook "verkeerden" tussen, en moeten we kritisch kijken naar wie we wel en niet toelaten, maar naar mijn idee moet daar een maximum tijd voor staan (bijvoorbeeld 1 jaar) waarin de beslissing valt (wel niet of totdat de situatie in het land verbeterd is met max 3 jaar ofzo) waarin ze dus na 1 jaar ook kunnen gaan opbouwen hier. Ik denk ook altiojd, wat als het nou andersom was, stel dat ik daar was geboren, wat zou ik dan doen en graag willen.

Toegevoegd na 1 uur:
En wat ben ik blij dat ik geen asielzoeker hoef te zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen denken alleen aan zich zelf.
Men roept vaak allerlei dingen vooraf van overlast vermindering van de waarde van hun huis enz.. enz.
dit roept men niet alleen bij asielzoekers maar ook bij verstandelijke gehandicapten die in de buurt komen wonen of bij een jongeren centrum in de buurt of bij een opvang tehuis voor verslaafden.
Men heeft er vaak al last van voordat het er is.
Ik stel die mensen altijd de volgende vraag veronderstel dat u die asielzoeker bent die het land is uit moeten vluchten omdat er oorlog is. wat zou u dan willen.
dan zou u ook blij zijn als u veilig ergens kunt wonen.
het is hier vaak ike ike ike er de rest kan stikken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je weet wat asielzoekers allemaal krijgen van Nederland, begrijp je dat er weerstand tegen deze groepen zijn.
Ook de dingen die ze krijgen als hun asielaanvraag is goedgekeurd is niet mis...

Daarnaast is het ook nog het gedrag van sommige asielzoekers. Ik woon zelf een paar kilometer van een asielzoekerscentrum af, wat hier vaker gebeurd is niet normaal. Als hier in stad je fiets geztolen word weet je waar je hem meestal kan terug vinden... en in het weekend vaak opstootjes waarbij de zogenaamde asielzoekers betrokken zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
* geztolen --> gestolen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het helpen van mensen heeft helemaal niets met 'christendom' te maken, maar met doodgewone humaniteit die bij alle volkeren en culturen aanwezig is, ongeacht het type religie. Hieronder een lijst met landen die per hoofd bevolking de meeste asielzoekers hebben. Dan scoort Nederland (8/1000) ten aanzien van andere westerse landen helemaal niet zo slecht, alleen Duitsland (17/1000), Oostenrijk (10/1000) en Noorwegen (10/1000) vangen meer asielzoekers per hoofd bevolking op.

Als je kijkt naar grote landen als Italië (1/1000), Frankrijk (2/1000) of Polen (geen) dan is de verspreiding van asielzoekers in Europa onevenredig verdeeld.

We hebben inderdaad de emotionele verantwoording om slachtoffers van oorlogen te helpen, maar dan wel zo dat iedere Europese lidstaat daarin zijn gelijkwaardige steentje aan bijdraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asielzoekers komen vaak uit een cultuur die niet aangepast is aan onze westerse cultuur en ze zijn ook niet van plan die aanpassing te doen.Je ziet al snel de buurt waarin ze neerstrijken vervuilen en verloederen.Onze ouders en grootouders zijn ook niet gevlucht tijdens de oorlog maar hebben hun land verdedigd tegen de vijand waardoor wij nu in vrijheid leven.Deze mensen moeten nu met lede ogen aanzien dat dit nu verkwanselt wordt door de regeringen van de laatste tijd, waarin vooral de p.v.d.a,ik noem ze de partij voor de asielzoekers een grote rol heeft gespeeld; al beginnen ze nu wel bij te draaien nu het te laat is.De meeste mensen vinden het echt niet meer acceptabel wat in Nederland gebeurt met onze belasting centen.Ik heb altijd geld gegeven voor de goede doelen maar dat heeft ook niets uitgehaald want ze komen het nu zelf ophalen en het zijn niet de mensen met het grootste moraalbesef die hier naar toekomen.Het wordt tijd dat de regering eens aan onze eigen jongeren,bejaarden,zieken denkt.De jeugd kan zich geen eigen huis meer permiteren zonder dat ze daar jaren voor samen moeten werken en kinderen krijgen hoef je dan helemaal niet over te denken.In andere lande zoals b.v Australie kom je ook niet in als je niks te bieden hebt.

Toegevoegd na 59 minuten:
http://www.nrc.nl/DenHaag/Documenten/rapportpolitiegroningen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas is het in Nederland al te laat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Punt 1 zijn er wel degelijk mensen gev,lucht in de oorlog, voornamelijk naar Engeland, Zwitserland en Ameriak, heel Europa was in oorlog en het vervoer was natuurlijk nog niet zoals nu. Dus ook al zouden mensen gewild hebben, geloof als ze gekund hadden waren ze gegaan. Een aantal asielzoeker komt hiet ienderdaad fortuin ophalen of hebben het inhun eigen land zo vebruid dat ze daar weg moeten. Maar er zijn ook wel degelijk echte vluchtelingen, op de vlucht voor geweld, oorlog en onderdrukking. Deze mensen moeten naar een centrum, waarbij ze niet soms niet eens zelf mogen koken, niet aan het werk mogen, maar op een stoel moeten gaan zitten en 10 jaar lang een procedure af moeten wachten. Ze komen hier echt niet in een gespreid bedje. En mijn ouders, ook van voor de oorlog vinden dat niet meer acceptabel. En de jeugd kan zich geen huis veroorloven? Nou die ik ken wel hoor, maar die willen niet ook nog 2 auto's voor de deur 3 x per jaar op vakantie en merkkleding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heben het nog altijd beter dan in hun eigen land... Kamer, kleding, TV, dagbezigheden, maandelijkseuitkering, fatsoenlijk eten, douches, enzovoort
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jet
Als je hard werkt mag daar ook wel iets tegenoverstaan.
Ik heb nog nooit een hardwerkende asielzoeker gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze mogen ook pas werken op het moment dat ze een veblijfsstatus hebben en op dat moment zijn ze geen asielzoeker meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe komen dan al die fietsen, scooters en hoe komen ze in bezit van sommige andere luxe goederen? (let op: ik zeg niet iedere asielzoeker)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En mobiele telefoons?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het wel degelijk over asielzoekers en mijn buurman werkt in een asielzoekerscentrum dus ik weet waarover ik het heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt voor een deel wel gelijk inderdaad ; vluchten is uiteindelijk gene oplossing voor de problemen in eigen land, die moeten de mensen zelf oplossen. Maar ik denk dat we de wereld nogal hulpverslaafd hebben gemaakt ; dat zag je al met de Tsunami....mense die tussne de rommel hun handen zitten op te houden in plaats van hun mouwen op te stropen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die ik hier zie rijden op fietsen, die zeker niet nieuw te noemen zijn. Volgens mij, maar dat is een aanname, hebben ze status waarin ze weer wat meer mogen als de mensen die net binnen zijn. Ze hebben een klein budget om eten te kopen, kleding ed, en daar zullen ze dan ook wel een fiets van gekocht hebben. Ik zie ze altijd bij de Aldi en niet bij de AH of Superdeboer die ook in hetzelfde WC zit. Zijn de mensen die jij ziet wel Asielzoeker of gewoon mensen van buitenlandse komaf, die hard werken en zo hun spullen hebben verdient?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat asielzoekers alleen bij de Aldi komen is ook onzin. Werkt zelf bij een Albert heijn filaal. op bepaalde tijdstippen en dagen komen groepen van +/- 10 asielzoekers bij ons winkelen. voor de bedrijfsleider is dit altijd een drukke tijd om al die mensen tegelijk in de gaten te houden want meestal kopen maar enkele van hun iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leest niet goed ik zei dat ik dat zag niet dat dat zo is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okej sorry, dat stukje heb ik inderdaad slecht gelezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank u!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taurus, ik vind jouw reactie ronduit walgelijk.
Hoe kom je er in vredesnaam bij dat asielzoekers mensen zijn met een laag moraalbesef? Omdat ze hun land ontvlucht zijn?
Voorbeeldje: Weet je wat ze in Kongo doen met kindsoldaten om ze gehoorzaamheid te leren? Ze moeten een familielid doden en opeten. En doen ze dat niet, dan worden hun neus, oren en lippen weggesneden ter voorbeeld. Een voorbeeldje van de manier waarop het er in bepaalde oorlogsgebieden aan toegaat.
En jij wil iemand die vlucht voor bijv. zo'n situatie bij de grens laten staan omdat die persoon volgens jou een 'laag moraalbesef' heeft?
Nou jij kan het weten want je buurman werkt met asielzoekers.
Laat me niet lachen Taurus!
Ik ben leerkracht en heb regelmatig asielzoekerskinderen in de klas. Als je hoort wat deze kinderen en hun familie hebben meegemaakt dan slaap je niet eens meer 's nachts en dank je God op je blote knieen dat je in zo'n veilig knus truttenlandje als Nederland bent geboren.
Hoe durf je mensen die zoveel gruwelijks hebben moeten ondergaan zomaar te veroordelen!
Shame on you!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Skusme los je het probleem dan op door te vluchte?? er blijven nog altijd mensen in de landen achter die het dan evengoed mee moeten maken?? vluchten is geen oplossing op lange termijn!!! Het land moet veranderd worden!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies en Skusme,juist door de gruwelijkheden die in hun land worden begaan zie je weer hoe laag hun moraalbesef is en daar krijgen we hier ook steeds meer te maken.En dat je leerkracht bent wil nog niet zeggen dat je me op een betuttelende manier "de les hoeft te lezen".Er zijn ook zat Nederandse kinderen die worden mishandeld maar daar wordt hier ook nils aangedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry typefoutjes nils moet niks zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je willen ruilen Taurus, jij daar zij hier? Ik ben echt blij dat ik hier geboren ben, diegen die hier komen hebben kennelijk wel een moraalbesef, ik zie de andere kant de verkrachtte vrouwen, besneden vrouwen, de mishandelde mensen, je leven niet zeker zijn omdat je zonder reden opgepakt kunt worden, ik zou ook gaan. Het is volgens mij, voor de echte asielzoekers, niet de fortuinjagers, en kwestie van dood of vertrekken, en de oorlog kunnen wij niet oplossen. Hooguit erna helpen opbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Taurus en Limburg. Het is in veel gevallen slecht de keuze tussen vluchten en vermoord worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Ruth...
Maar vaak is het ook niet zo, zie bijvoorbeeld de reactie van marleen op haar eigen reactie.
Hieronder \/
Ik mag hopen dat de meeste mensen in beginsel niets hebben tegen het helpen van mensen die in hun eigen land vervolgd worden vanwege hun ideeen. Het is echter logisch dat dit ook lieden aantrekt die om andere redenen asiel aanvragen. Dat is nu eenmaal zo. En juist die lieden roepen weerstand op. Maar om daarom nou de deur maar dicht te gooien vind ik wat te simpel.

Ik denk wel dat er wat harder mag worden opgetreden tegen deze lieden; bijvoorbeeld afwijzen van de asielaanvraag zodra men zich herhaaldelijk misdraagt. Dit is wel lastig in praktijk te brengen vermoed ik, maar zou wel de weerstand doen afnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat niemand met een goed hart echt weerstand heeft tegen oprechte asielzoekers, die in eigen land gene leven meer hebben en hun heil noodgedwongen ergens anders moeten zoeken, zelfs als dat voor hun begrippen een ver, nat, koud, vies, druk land is.

Wat weerstand oproept, en terecht, is het asielzoekersbeléid dat we hier al jaren voeren, en dat zoveel lekken en mazen kent (en willekeur) dat het einde een beetje zoek is, en de echte asielzoekers verzuipen in de grote massa 'overige allochtonen' en illegalen, waardoor men door de bomen het bos niet meer ziet. In combinatie natuurlijk met de relatief beperkte opvangcapaciteit van dit kleine kippelandje.

Zo kunnen we bijvoorbeeld onmogelijk iedereen opvangen die in zijn eigen land vervolgd wordt om waarden die voor ons volslagen normaal en vrij zijn, maar in hun eigen land (en een groot deel vande rest van de wereld) niet. We zijn gewoon ECHT te klein om alle christeren en homo's, die het in veel landen echt heel slecht hebben, op te vangen. We kunnen wel willen, maar het pást niet. Daar moet uit een heel andere hoek een oplossing voor komen, en ik vrees, zoals bij alle grote culturele omslagen, van binnenuit uit het land zelf. En dat kan heel lang duren. We vergeten nog wel eens in dat je een krappe paar honderd jaar geleden in Engeland ook nog gewoon vermoord kon worden omdat je toevallig katholiek was / wou zijn.

Ook zie je regelmatig mensen met een ziekte of handicap die in eigen land natuurlijk niet op ons niveau geholpen kunnen worden hier op die grond, en geen enkele andere, kunnen blijven. Heel goed bedoeld, maar natuurlijk geen beginnen aan, nog afgezien van de kosten.

Ook ben ik een zeer groot voorstander van het opvangen van mensen binnen de eigen (culturele) regio. Die mogelijkheid wordt zwaar onbenut, en zou heel veel cultuurgebonden problemen (want DIE zijn er, en in groten getale) voorkomen.
Ook mensen die in eigen land vervolgd worden omdat ze zichzelf gewoon totaal onmogelijk en uitgekotst maken, zoals mijn Roma-buren in Roemenië, mogen van mij linea recta terug en wel zo snel mogelijk, want wat dáár allemaal gebeurt, kan ik een boek over schrijven. Terwijl ik hiervoor gene enkel vooroordeel buiten de romantische Tina-verhalen over zigeuners had.......pfffffffffffffffffff

(nog klein stukje uitgeknipt, zie reacties)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vertrouwen in de asielzoekersindustrie is een beetje verloren gegaan toen ik een aantal jaren geleden als vrijwilligerswerk optrok met vrouwen met kinderen in een AZC. Had een leuk contact met een vrouwtje dat daar woonde in omstandigheden waar ik niet aan moet dénken, maar na zes weken kreeg ik de mededeling dat ze even vier weken moest overslaan voor de volgende afsprak want......ZE GING MET VAKANTIE NAAR IRAN !!!!! Daar is me toen zodanig de broek van afgezakt, dat ik sindsdien geen vertrouwen meer heb in in het criterium 'niet veilig in eigen land'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Marleen In principe zijn we het eens.Ik geef ook geld en spullen voor mensen in nood maar laat ze inderdaad in hun eigen omgeving blijven want het werkt gewoon niet op deze manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtige uitleg, zoals altijd. Helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je verontwaardiging wel meevoelen, maar als iemand tijdens zijn verblijf in een AZC terugkeert naar eigen land kan die een verblijfsvergunning vergeten!
Helaas zitten er altijd een aantal mensen tussen die misbruik van situaties maken, maar bij het merendeel is er daadwerkelijk sprake van nood.
Helaas komt fraude overal voor. Ook bij autochtonen waar je het totaal niet van verwacht.