Waarom zouchen allochtonen zich moeten aanpassen?

In het integratiedebat valt het woord "aanpassen" nog wel eens. Ik vind het nogal een vaag begrip.
Er wordt vaak gezegd dat allochtonen zich moeten aanpassen. Maar aan wie? En waarom? Waarom ligt deze verantwoordelijkheid bij de allochtoon en niet bij de autochtoon, en wat moet er aangepast worden?
(dat men de taal leert en onze wetten kent lijkt me logisch en handig, maar moeten we meer dan dat verwachten?)

Toegevoegd na 1 uur:
getver, spelfout in de titel van de vraag.. sorry..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Omdat ze hier wonen. Maar dat betekent niet dat ze een soort reservenederlanders moeten worden ; ze mogen van mij eten, geloven en dragen wat ze willen, net als iedereen. Maar ze dienen zich wel aan onze wetten en gebruiken te houden en met ons te kunnen communiceren.

Belangrijker is dat mensen ook de kans en de ruimte krijgen om zich aan te passen, voornamelijk door het NIET faciliteren en subsidieren van alles wat integratie of aanpassing in de weg staat. Dat doen ze maar in hun eigen tijd en van eigen geld. Dus geen rare fratsen accepteren,(geen hand geven bijvoorbeeld, maar wat je op je kop hebt maakt niet uit), geen separate clubs en buurthuizen subsidieren, geen segregerende activiteiten sponsoren en strak de hand aan de wet houden.

Mensen reageren uiteindelijk vaak precies zo als je duidelijk en nadrukkelijk van hen verwacht. Natuurlijk blijven er hardleerse exemplaren over, maar die heb je overal, ook binnen de nederlandse samenleving.

Maar integreren is wel een proces dat van twee kanten komt. Mensen die steen en been klagen dat Marrokkaanse vrouwen nauwelijks Nederlands spreken maar zelf ook nog nooit moeite hebben genomen er eentje an te spreken of bij hun clubje te betrekken, kan ik weinig waardering voor opbrengen. Wij hebben op school in de oudercommissie en de knutselclub bijvoorbeeld steevast een paar buitenlandse moeders, en binnen een maand of twee kletsen ze gezellig met alles mee hoor. En na een jaar is er nauwelijks een krom woord meer bij. Integreren is tweerichtingsverkeer.

Allochtonen moeten geen Nederlanders worden en nederlanders geen allochtonen ; we moeten met waardering van elkaars sterke punten proberen een nieuwe weg te vinden in een samenleving die nu eenmaal niet meer wordt zoals die in de jaren 50 was. Het probleem los je niet meer op door alle allochtonen het land uit te zetten, we moeten nu gewoon roeien met de riemen die we hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als die mensen graag naar ons landje willen komen, prima! Maar dan vind ik het ook logisch dat zij zich aanpassen aan ons, de nederlandse cultuur. Ik vind dat zij dan minimaal respect voor onze regels/waarden en normen/samenlevingsvormen ed moeten tonen.
Ik vind namelijk dat als je ergens in een vreemd lands op vakantie bent je jezelf ook aan de cultuur van dat land moet aanpassen. Dus als het daar raar/verboden is om iemand een hand te geven dan doe je dat niet.
Maar als mensen hier komen, zeker als zij zich hier ook echt willen vestigen, waar een hand geven wél normaal is en zelfs beleefd dan vind ik dat zij zich in zoverre ook aan moeten passen en die hand wel moeten geven.
Dit is natuurlijk een klein voorbeeld, maar de strekking is wel duidelijk denk ik. Ook al zal zeker niet iedereen het met me eens zijn... laat het maar weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik wel in ieder geval!
Komt van *twee* kanten hoor.

Je stelt: "er wordt vaak gezegd dat...." O ja? Door wie dan? Geef eens wat linkjes? Ik denk dat het *altijd* een kwestie van *twee* kanten is.

Als ik als Rotterdammer naar Amsterdam ga, moet ik dan met een Amsterdams accent gaan praten? Moet ik evenveel bier gaan drinken als de gemiddelde Amsterdammer? (Als die al bestaat?)
Het zou handig zijn als de Amsterdammers een beetje om zouden kunnen gaan met Rotterdammers, Groningers, Maastrichtenaren en ja zelfs Venlo-lui (en dat doen ze gelukkig ook).

En dat die 'provincialen' zich inleven in de Amsterdamse mores is ook wel handig.

Zo werkt het in Nederland. En in Europa. En in de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat nederland nederland is.

Dat betekend dat we geen geiten in de achtertuin slachten. En dat homo's handjes mogen houden danwel kussen in publieke plaatsen en dat we niet de handen afhakken van iemand die gestolen heeft of een vrouw stenigen die vreemd gegaan is. Wij willen graag mensen opnemen. Maar dan wel in ons land, wat ons katrakter moet houden. Daarom is het reeel om te vragen dat mensen die naar Nedeland verhuizen zich aanpassen en de taal leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We wonen in een land met 16 miljoen mensen die gezamelijk een land vormt. Zij vormen een samenleving met eigen wetten, regels, gebruiken. We hebben een cultuur die uniek is (overigens is elke culuur uniek). Nederland heeft een geschiedenis die honderden jaren oud is. Kortom we zijn een land met alles erop en eraan.
Nou komt er een buitenlander die, misschien zelfs vrijwillig, naar Nederland komt. Dan lijkt me het logisch dat deze buitenlander zich dan gaat aanpassen aan het leven hier en niet dat 16 miljoen mensen zich gaan aanpassen aan dit individu. Alleen al praktisch gezien zou dat niet werken. Moeten al die 16 miljoen een andere taal leren, andere gewoontes, andere manier van denken, anders gaan eten, een ander dagritme aanhouden enz.? Ik denk dat dat niet gaat werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij draait het om maatschappelijk kunnen participeren. Wat iemand thuis doet mag-ie (binnen de grenzen van de wet) helemaal zelf weten.
In het maatschappelijk verkeer zijn er bepaalde spelregels (sommige heel expliciet, andere meer of minder vaag) en er is een heleboel speelruimte.

Binnenkort ga ik een poosje naar Iran. En ik kan je melden dat het daar geen vraag is wie zich aan moet passen en waarom ;-) Ik laat de baard alvast staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aanpassen is zowel voor de allochtone als voor de autochtone bevolking prettig. Met dit aanpassen bedoel ik niet dat zij hun eigen identiteit hoeven te verliezen, maar wel hun best doen om in de Nederlandse bevolking te integreren, dus de taal leren en hun best doen om met bepaalde gebruiken van onze maatschappij rekening te houden.

Zelf werk ik veel met allochtonen. Ik vind dat wij ook veel van deze mensen kunnen leren. Hierbij denk ik vooral aan hun gastvrijheid en de zorg voor familie en bekenden.

Toch heb ik met één ding echt moeite en dat is het feit dat ze zo anders met tijd omgaan dan wij. Als je een afspraak maakt, komen ze negen van de tien keer te laat of helemaal niet. Dit past echt niet in onze maatschappij. Zeker als hier nog meer mensen met een druk schema bij betrokken zijn, zorgt dit vaak voor heel veel verloren uren van veel mensen en roept dit de nodige irritatie op.

Mensen uit een andere cultuur mogen en kunnen heus hun identiteit behouden. Maar bekendheid van, en tot op zekere hoogte aanpassen aan, onze cultuur is eigenlijk wel belangrijk. Aan de andere kant is het voor ons ook goed om bekend te zijn met de diverse culturen die in ons land leven. Dit verrijkt ons leven en maakt dat we elkaar beter begrijpen. Ook neemt dit angst en vooroordelen weg.

Het aanpassen betreft niet de gewoonten en gebruiken van hun cultuur. Dit maakt de samenleving juist kleurrijk. Hetzelfde geldt voor hun eetcultuur. Naast onze boerenkool met worst ook een niet meer weg te denken verrijking.
Waar nog wel wat aanpassing op zijn plaats is, zijn de aanpassingen aan hoe wij in onze maatschappij met tijd en afspraken omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het door jou al aangegeven leren van onze taal en (her)kennen van onze wetten is het noodzakelijk om kennis te hebben van onze cultuur en gebruiken. Dit bevordert de integratie.
De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de allochtoon omdat hij/zij ervoor kiest om zich in ons land te vestigen. Ik vind wel dat de autochtoon hierin ook verantwoordelijkheid heeft door de allochtoon die zijn best doet te integreren op alle fronten tegemoet te komen en te helpen.