Hoe kreeg Oskar Schindler het voor elkaar?

Ik zit me af te vragen hoe Schindler als lid van de nazipartij het voor elkaar kreeg om in de 2e wereldoorlog nog zoveel joden te redden van uitroeïng door ze te "beschermen" in de DEF. De nazies in alle rangen en standen wisten ervan en toch lukte het hem. Is zijn geld voor het omkopen en zijn overredingskracht dan toch het belangrijkste geweest? Of moet deze man heilig verklaard worden?
Ik heb de film nog maar eens een keer zitten kijken en het blijft me aangrijpen hoe mensen zo wreed kunnen zijn en hoe anderen daar onder lijden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Schindler was een genie, een groot entrepreneur, en iemand die enorm oportuun was. Een man die zijn genialiteit heeft opge-offerd, om in het grauwe van de toestand waaronder ieder individu op zich moet geleden hebben, toch de juiste wijze te vinden, om zijn hoop en wens zijn medemensen te helpen tot realiteit om te buigen. Achteraf gebleken, ook ten koste van heel veel...

Spijtig, er zijn niet genoeg Schindlers in de wereld...niet toen, en niet nu...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Schindler was een zeer slimme man. Hij kocht industrieën op en overtuigde de Duitsers dat ze essentieel waren voor het Derde Rijk. Hij kocht hoge SS-ers om en werd alom gerespecteerd.
De man hoeft niet meer heilig verklaard te worden, want je kunt wel zeggen dat hij dat al is. En dat verdient ie ook.
De film is prachtig, maar de muziek is mogelijk nog mooier.
En allemaal bijzonder indrukwekkend.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja antwoordman de muziek is ook schitterend, de emotie is schitterend verwerkt door Mantovani in de muziek. Heb deze vraag ook gesteld onder het genot van dit meesterwerk.
AWM
14 jaar geleden
Maar aan de originele soundtrack komt Mantovani niet voor IMHO
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een correctie. Je hebt gelijk, de muziek is origineel van John Williams en uitgevoerd door Itzhak Perlman.
Zoals altijd zie je maar weer hoeveel macht het geld je kan geven. Deze man was een genie en wist hoe je de juiste mensen moest omkopen.
Ik geloof alleen niet dat het zijn opzet was toen hij met al die industrien begon. Volgens mij begon hij pas op den duur in te zien dat deze mensen ook gewoon mensen waren, net als jij en ik.
Hoe dan ook, een pracht film die je weer eens met je neus op de feiten drukt en laat zien hoe belangrijk vrijheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schindler was ongetwijfeld zeer intelligent, was talentrijk op zakelijk gebied en in de omgang met andere mensen, had overwicht en kon mensen overtuigen; alles bij elkaar opgeteld is dat niet gering in een persoon verenigd.
Daarbij was hij als lid van de partij in eerste instantie niet direct verdacht en later had Duitsland zoveel mensen verloren dat arbeidskrachten ook echt onmisbaar waren.
Met deze laatste argumenten wil ik zeker geen afbreuk aan de man doen, maar ze hielpen hem wel, daarbij komt dat als je afhankelijk bent van iemand, dat je de neiging vertoont zo'n persoon meer te gaan vertrouwen dan dat je zou doen in een situatie waarin je iemand niet nodig hebt.
Duitsland had alles nodig wat nog produceerde en dan was het vertrouwen in iemand uit eigen gelederen natuurlijk groter dan in b.v. Nederlandse bedrijven die ook wel geprobeerd hebben om Joden in dienst te houden met het argument dat ze onmisbaar waren.