Waarom protesteren de Grieken?

Griekenland moet fors de duimschroeven aandraaien om te voldoen aan de eisen van het IMF, zodat ze in aanmerking komen voor financiële steun. Waarom het land nog verder om zeep helpen door het werk 24 uur stil te leggen?

Wel of geen internationale steun: die bezuinigingen zijn sowieso keihard nodig. Waarom werkt men niet "gewoon" mee. Met z'n allen de schouders eronder. Door te gaan dwarsliggen zakt het land toch alleen maar dieper weg?

Nav nieuwsbericht op Nu.nl:
http://www.nu.nl/economie/2540279/grieken-gaan-straat.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De Grieken van nu zijn opgegroeid in een lange traditie van weinig werken en vroeg stoppen. Of je iets erg vindt gaat er dus eigenlijk om wat je gewend bent. Grieken hebben verworven rechten en ze menen dat zij nog altijd 'recht' hebben op de luxepostitie. Hoe goed zij het hebben vergeleken met (en ten koste van) de rest van Europa is niet relevant. Ze kijken alleen wat ze hebben en wat ze nu dreigen kwijt te raken.

Vergelijk het maar met de babyboomers in Nederland. Jarenlang hebben ze alles goed voor zichzelf geregeld en nu er een nieuwe generatie aankomt worden alle luxe regelingen afgeschaft en versoberd. Natuurlijk wel met een overgangsregeling zodat ze zelf buiten schot blijven.

Zo is het ook met de Grieken. Ze willen houden wat ze hebben ten koste van anderen. En ze zijn bereid om daarvoor de straat op te gaan. Ieder weldenkend mens weet dat in Griekenland ingegrepen moet worden, maar de mensen die de straat op gaan handelen niet vanuit hun verstand maar vanuit hun emotie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat ze er zwaar in inkomen achteruit gaan. Eigenlijk exact dezelfde reeden als waarom er in Nederland stakingen zijn bij OV, unniversiteiten etc. Bezuinigen: Prima, zolang jezelf maar niet de dupe wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is altijd moeilijk te accepteren, dat je een stapje (of 2 of 3...) áchteruit moet.
En de Grieken hebben het altijd nogal luxe gehad, als ik goed geluisterd heb naar het nieuws : heel jong met pensioen, (45???), en op enorm brede schaal belastingontduiking, heel veel zwart werk bij verbouwingen ed, dus ze hadden het altijd nogal breed...

Als nu alles gereguleerd gaat worden, gaan ze er dus méér op achteruit, dan alleen langer doorwerken en wél belasting betalen, en veel loon inleveren, en dat zit ze dus absoluut niet lekker.

Plus dat het dagelijkse leven enorm veel duurder is geworden : ik hoorde gisteren een accijnsverhoging van 33 % op sigaretten en alcoholische dranken - en dat is niet niks, als je een 'buitenleef-cultuur' hebt!

De regeringen en de banken en de pensioenfondsen en de ministers hebben gemakkelijk praten : mensen - op - de straat voelen zich daarbij niet betrokken, en hebben niet het gevoel, dat er naar hun ideëen geluisterd wordt.
Ze dóén maar, en dat is bij ons niet veel anders, helaas...

Want je zal maar jarenlang op een conservatorium gezeten hebben, en eindelijk het geluk hebben in een orkest te zitten...of jarenlang hebben afgezien bij je dansopleiding. Of heel blij zijn geweest met je baan in het openbaar vervoer, al werd je om de haverklap bedreigd of uitgemaakt voor rotte vis....

Dus ik begrijp het wel, dat de Grieken iets op zich af zien komen van : nét te veel om te sterven, maar lang niet genoeg om te leven.....