Campagne in AtjehDe campagne in Atjeh tegen 'de opstandelingen' - vrijheidsstrijders - was voor 1870 uitgelopen op een regelrechte ramp. De eerste inval (de eerste Atjeh-oorlog) in 1873 was een rechtstreekse mislukking en bij de tweede inval in december 1873 (de tweede Atjeh-oorlog) werd weliswaar Kota Radja (Banda Atjeh) bezet, maar dit hield niet in dat de rest van de bevolking zich onderworpen achtte aan het Nederlandse gezag, integendeel.

Als reactie op de diverse guerrillaaanvallen vanuit de bevolking besloten de Nederlanders een forten-stelsel aan te leggen om daar vanuit het opstandige Atjeh te 'pacificeren'. De forten werden een welkom doel voor guerrilla-aanvallen.

Van Heutsz boog vanaf 1898, geadviseerd door Christiaan Snouck Hurgronje, de Nederlandse strategie om tot een actieve en agressieve contra-guerrilla. Er volgde een versterking van het elitekorps 'Korps Marechaussee te voet', een betere bewapening, en een niet aflatende, harde veldtocht om de rebellen te 'tuchtigen'. Dit alles gecombineerd met wat tegenwoordig een 'hearts and minds' campagne genoemd zou worden, zorgde eindelijk voor de door de Nederlanders zo gewenste rust, hoewel 'incidenten' voortduurden tot aan 1942 toen Nederlands-Indië werd bezet door Japan.