waarom hebben veel ouderen het vaak over 'de jeugd van tegenwoordig' ?

Ik vraag ik het me af want zo zijn hun toch ook ooit geweest, ja wel andere tijd maar er bestaat ook 'normale' jeugd die gewoon naar school en/of werk gaat en af toe feest enzo. Waarom hoor je dan nog zoveel 'ouderen' over de jeugd van tegenwoordig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou omdat de jeugd van vroeger op die ouderen zelf slaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets nieuws onder de zon: wellicht roep je dat zelf ook over een x- aantal jaar: "die jeugd van tegenwoordig".

Het beste antwoord

“Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”

Herkenbaar ?
Deze uitspraak is van de filosoof Socrates, en inmiddels een goede 2600 jaar oud. Maar ook daarvoor trokken ouderen vermoedelijk al hun wenkbrauwen op over het puberende brein. En over nog eens 2600 jaar zullen ze dat zeker nog doen.

Het staat bekend als de generatiekloof, en heeft alles te maken met de ontwikkeling van de hersenen van jonge mensen of ook wel 'pubergedrag'. En wat biologisch ingebakken zit, krijgt de mens er niet zomaar uit.

En ja, er zijn nog steeds heel veel jongeren - misschien zelfs nog wel een meerderheid - die gewoon deugen. De momenten waarop ze en de exemplaren die nooit willen deugen, vallen alleen zo op. Gelukkig gaat het bij de meesten voorbij. (Waarbij de 'tokkieficatie' van heel Nederland natuurlijk wel een beetje roet in het eten kan gooien).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, dat heb ik nooit geweten dat het van alle tijden. Ik hoorde het natuurlijk alleen van ouderen maar wel grappig dat het vroeger ook over me ouders enzo werd gezegd.

Andere antwoorden (9)

Omdat jongeren tegenwiordig veel asocialer zijn. En minder aan andere denken. Teminste dat denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het nergens opslaan , dat je een jongere bent betekend niet dat je steelt zo doen oude mensen best vaak ook word er gedaan Alsof wij alles verkeerd doen . Alsof zij nooit jong zijn geweest en de ouderen zeuren wel over de jeugd van tegenwoordig maar ze hebben ze zelf opgevoed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een uitspraak van alle tijden :)
Toen ik jong was in de jaren 70 spraken mijn ouders ook over 'de jeugd van tegenwoordig'.
Dat is gewoon de generatiekloof. Generatiekloof is het verschil in opvattingen tussen mensen van verschillende leeftijdsgroepen.
Ouderen zullen zich altijd opwerpen als de hoeders van de klassieke cultuur, dus zal de term ‘generatiekloof’ blijven bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo is 't. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks stippel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies. Ik kon er niet opkomen: generatiekloof +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank aan de plussers :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaja, plusplusplus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks :)
Je kunt de jeugd van de ouderen van nu absoluut niet vergelijken met de jeugd van de jongeren van nu. Destijds was er nog respect voor ouderen, politie en bijvoorbeeld leerkrachten. Dat was ook niet goed maar er is wel degelijk veel verschil. De ouderen van nu bedoelen daar de gemiddelde jongere mee, als ze zeggen die jeugd van tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de jeugd van tegenwoordig wordt bedoeld het verschil tussen hoe de jeugd nu is, en hoe de jeugd van de "ouderen" was.
Als ik naar mezelf kijk heb ik ook in mijn jeugd wel uitspattingen gehad. Maar deze waren anders dan nu. Er is enorm veel en snelle vooruitgang, vooral ook op digitaal gebied. Niet alle ouderen kunnen dat bijbenen.

De uitdrukking "de jeugd van tegenwoordig"' hoeft dus ook totaal niet (altijd) negatief bekeken te worden. Ik ben zelf moeder van 3 stuks jeugd van tegenwoordig, en zie dat zeker niet als negatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was laatst ergens daar was een speciaal huis uit ong. 1850 wat destijds voor jongeren bedoeld was.
Die moesten wat te doen hebben.
Ze hebben het moeten sluiten omdat de jeugd te veel rotzooi maakte.

Klachten over "de jeugd van tegenwoordig" zijn van alle tijden!

De Tweede Kamer stelt al in 1914 een “algemene klacht over de baldadigheid der jeugd” aan de orde. Een als gevolg daarvan geïnitieerde staatscommissie spreekt in haar verslag van een “angstwekkende stijging van de criminaliteit en tuchteloosheid” van de jeugd van dertien tot achttien jaar (geciteerd door Bouw e.a., 1988,).

In mijn jeugd was er ook heel veel overlast door bepaalde groepen jeugd: de bromnozems, de hippies, het "langharig werkschuw tuig", etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad momopoyolo, het is van alle tijden :)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha; de senioren van nu dus - de generatie van mijn ouders.
Het is een uitspraak die in alle tijden door de ouderen wordt en werd gebezigd.

'De jeugd van tegenwoordig' werd en wordt door de ouderen als 'niet zo geweldig' aangemerkt..

Maar wat die ouderen altijd weer over het hoofd lijken te zien is dat..ze ooit ..in hun eigen jeugd..zelf ook als een beetje minder ..wellicht zelfs..negatief bekeken werden.

De jeugd van tegenwoordig is gewoon niet beter of slechter dan de 'jeugd van toen'

Zoek die uitspraak van veel ouderen ten aanzien van de jeugd..maar in het licht van hun 'slechte' geheugen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze bedoelen dat ze verschillen zien en merken jeugd van deze tijd tov hun eigen jeugd in hun tijd .

En zich misschien ook zorgen maken over de jeugd dr komt immers veel meerop jongeren af tegenwoordig .

Er zijn wel verschillen maar ook overeenkomsten alleen het negatieve komt nu meer in het nieuws .
jammer genoeg .

Het hoeft niet per definitie een negatieve uitlating te zijn .

En idd de normale jeugd is er ookheel veel maar dat komt niet in het nieuws en hoor je niks over .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diezelfde jeugd van vandaag zegt over zo;n dertig jaar hetzelfde "die jeugd van tegenwoordig" het is de cirkel van het leven