hoe word ik trouw ambtenaar?

ik heb door mijn beroep al menig huwelijk bijgewoond. elke keer ben ik gefascineerd door hoe een trouwambtenaar een ceremonie vormgeeft. zelf zou ik het geweldig vinden om huwelijken te voltrekken. hoe wordt je trouwambtenaar die niet verbonden is aan een gemeente? ik wil niet bij een gemeente in loondienst, maar zelfstandig trouwambtenaar worden. kan dit? zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

een ambtenaar van de burgerlijke stand is gewoon in dienst van de gemeente dus je zal moeten solliciteren naar zo'n functie wanneer er een vacature is.
De eisen verschillen per vacature , informeren bij de gemeente van je keuze waaraan hun ambtenaren moeten voldoen is een optie en je kan natuurlijk altijd een open sollicitatie sturen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt dan een freelance BABS. Imca Marina is er één van.

'Het komt steeds vaker voor dat de Babs zich laat inschrijven bij de Kamer van Koophandel , een eigen praktijk begint als ceremonieel expert en zichzelf verkoopt als onafhankelijk beëdigd trouwambtenaar. Deze freelancer is een zzp-er (zelfstandige zonder personeel ) met een eigen toga en een eigen website waarop reclame voor zichzelf wordt gemaakt met woorden als: kies een trouwambtenaar die je begrijpt en een betrokken verhaal houdt; geen saaie ceremonie maar een bijzondere plechtigheid. '
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bedoeld voor 1 dag (om een goede vriend oid) te trouwen, is het niet zo moeilijk. Je hebt er geen opleiding voor nodig. Wel is het mogelijk dat een gemeente het niet toe staat en enkel hun eigen trouwambtenaren of trouwambtenaren uit andere gemeenten toe staan.

Als je zelf voor 1 dag wil worden beëdigd moet je het dus per gemeente uitzoeken, omdat elke gemeente eigen beleid heeft. Als je gemeente het toe staat is het simpel. Je hebt nodig:
- identificatiebewijs
- verzoekschrift aan de gemeente
- verklaring omtrent gedrag (dat je geen crimineel bent)

Als dat allemaal is ingeleverd en je op gesprek bij de gemeente bent geweest, wordt je door de gemeente voor 1 dag benoemd en vevrolgens door de rechtbank beedigd. Dus wel een hele klus die een paar manden kost, en ook wat geld kost, maar het is meestal mogelijk!