Moeten leraren of mensen die bij sport- en jeugdclubs werken, een bewijs van goed gedrag kunnen laten zien?

Pedofielen kunnen zo bij sportclubs aan de slag na hun veroordeling en weer opnieuw kinderen tot slachtoffer maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Uiteraard moeten we kinderen zo goed mogelijk beschermen tegen mensen die kinderen op wat voor manier dan ook kwaad willen doen. Een stap in de goede richting is de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Zo’n VOG heet in de volksmond ook wel ‘bewijs van goed gedrag’. Het is een verklaring waaruit blijkt dat uw gedrag geen bezwaar oplevert voor uw nieuwe baan. Een VOG is verplicht voor bijvoorbeeld onderwijzers en taxichauffeurs. Ook als u gaat werken met vertrouwelijke gegevens of geld kan uw nieuwe werkgever om een VOG vragen.

Op scholen, in de kinderopvang en op veel clubs is zo'n VOG inmiddels verplicht, ook voor vrijwilligers en stagiaires. Als er binnen bedrijven met contacten wordt gewerkt, is dit ook goed te realiseren. Bij kleine clubs, waar men vaak afhankelijk is van de inzet van ouders en andere vrijwilligers, is dit al moeilijker te realiseren.

Ook voorkom je met zo'n VOG slechts een deel van de problemen. Want als je je seksueel aangetrokken tot jong kinderen voelt en je hebt nog niets op je kerfstok, krijg je zo'n VOG wel. Ook bestaat altijd de mogelijkheid dat iemand tussen de mazen van het net weet door te glippen, na een gepleegd vergrijp.

Ook lost dit 'screenen' het echte probleem niet op. De seksuele voorkeur voor kleine kinderen van deze persoon zal blijven bestaan. En linksom of rechtsom weten zij vaak toch contact te leggen met kinderen.

Maar goed, het verplichte VOG is een stap in de goede richting. Het is één van de weinige dingen die gedaan kan worden om kinderen op scholen en clubs te beschermen tegen bovengenoemd kwaad. Of deze maatregel ook daadwerkelijk iets verandert aan het aantal malen dat kinderen op die manier misbruikt worden, zal de tijd uit moeten wijzen.

Toegevoegd na 7 minuten:
'met contacten gewerkt' (tweede alinea) moet zijn: met contracten gewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Leraren wel, de rest weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat gangbaar is bij jeugdclubs is mij niet bekend, echter
onderwijspersoneel is verplicht een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), in de volksmond bewijs van goed gedrag, te overleggen aan de werkgever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bewijs van goed gedrag is een momentopname. Het zegt iets over iemands verleden, niet over de toekomst.
Je kan ermee hooguit het ergste voorkomen, maar niet uitsluiten.