Wat gebeurde er op de Dam om 20:02?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is iemand onwel geworden, en dat veroorzaakte paniek waardoor er hekken om vielen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er werd iemand onwel, daardoor vielen er wat dranghekken om en vervolgens raakte men in paniek. Begrijpelijk na Apeldoorn.

Het beste antwoord

Er liep een gek schreeuwend op de menigte af. Daarop brak paniek uit.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er was iemand onwel geworden. Daardoor viel er een hek om, dat gaf een knal.. gevolg: paniek..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er iemand onwel wordt, valt er een hek om?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels weten we beter en was het niet iemand die onwel werd, maar een gek die bewust de stilte verstoorde.
AMSTERDAM - Bij de dodenherdenking op de Dam brak dinsdagavond even paniek uit onder het publiek. Er bleek iemand onwel te zijn geworden. De ceremonie is inmiddels hervat.

© ANPKoningin Beatrix verliet het plein, maar kwam vrij snel daarna weer terug toen bekend werd dat het om iemand ging die onwel was geworden.

Mensen schrokken van hekken die omvielen. Een aantal zetten het vervolgens op een rennen. Dat veroorzaakte paniek onder het publiek.

twee minuten

Nederland nam dinsdagavond om acht uur twee minuten stilte in acht voor alle oorlogsslachtoffers die zijn omgekomen tijdens en na de Tweede Wereldoorlog.

Op de Dam in Amsterdam had de jaarlijkse nationale herdenking plaats, in aanwezigheid van koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima.

Voorafgaand aan de twee minuten stilte legden de koningin en de prins een krans bij het Nationaal Monument. Duizenden belangstellenden woonden de dodenherdenking in de hoofdstad bij.

K. Schippers

Auteur K. Schippers memoreerde dinsdag in zijn 4 mei-voordracht in de Nieuwe Kerk in Amsterdam de komst van de jazz na de bevrijding.

''Het schettert, het swingt, saxofoons, trompetten, trombones. Dat zulke geluiden echt kunnen bestaan.''

Jazzmuziek, zo heet het, aldus Schippers. ''De hele bezetting wordt aan flarden gespeeld. De bioscopen gaan weer open'', herinnerde hij zich het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hij groeide op in deze tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
-1 voor de lappen overbodige tekst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zucht.... was er maar wat meer verdraagzaamheid
AWM
13 jaar geleden
Dat laatste vind ik toch ook wel een mooie gedachte op deze herdenkingsavond...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje voor de gedachte dan. Ik denk dat antwoordman je aanspoort om een volgende keer je eigen visie te geven, of op zijn minst een samenvatting ;o)
Volgens het nieuws werd er iemand onwel. Ik verwacht dat het uiteigenlijk wat anders was. Vlak voor de lichte paniek uitbrak klonk er al geschreeuw. Vermoedelijk heeft er een mafkees geroepen dat hij een bom had of zo.

Toegevoegd na 44 minuten:
Nu (20.59): een schreeuwende man rende het publiek in. Het was een moedwillige ordeverstoring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zal idd vast wel iets anders aan de hand geweest zijn.
Mensen raken niet in paniek omdat er iemand onwel raakt.
Tenzij het familie van elkaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen raakten in paniek door de plotselinge gebeurtenis..
iemand wordt onwel/valt neer, daardoor vielen de hekken, dat gaf dus herrie. De mensen die niet zien wat er gebeurt horen alleen het tumult en schrikken daarvan. Met de schrik steken ze weer andere aan.. Mensen raken snel in paniek hoor, zeker met een mensenmassa. Het hoeft dus niet perse iets anders te zijn geweest (hoewel ik niets uitsluit natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu (20.59): een schreeuwende man rende het publiek in. Het was een moedwillige ordeverstoring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is al opgesloten. Vraag is alleen, voor hoelang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal er wel weer genadig van af komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roto, 'wel weer'? Als je het niet eens bent met het Nederlandse juridische systeem kun je beter op Geenstijl.nl gaan reaguren, dan ben je onder zielsverwanten.