Hoe komt het dat Tering meer geaccepteerd word al scheldwoord dan kanker ?

Vraag me dat af,Omdat Tering vroeger ook heel erg was als je dat had . terwijl als er kanker word gezegt als scheldwoord je veel mensen ( ook ikzelf) hoort zeggen: Dat is heel erg dat kan je niet zeggen. Maar dat heb ik niet als ik Tieves hoor

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (9)

Omdat kanker een veelvoorkomende ziekte is in deze tijd. Bijna iedereen heeft wel een naaste verloren door de ziekte. Probeer eens cholera als scheldwoord! Haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cholera (kolere) is al eeuwenlang een scheldwoord - ook toen de ziekte hier nog heel actueel was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ marleen, wou ik ook net zeggen.. meeste mensen zeggen tegenwoordig "klere"-nogwat.. als ze schelden
Omdat mensen in ons land geen tering meer hebben, weten mensen soms niet eens dat dat ook een ziekte is. En als ze het al weten, weten ze niet hoe erg het eigenlijk was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er nu zoveel mensen dood gaan aan kanker. Tegenwoordig gaat er (in Nl) niemand meer dood aan tering. Hiermee kwets je dus minder mensen, vooral ook omdat bijna iedereen wel iemand, en misschien wel meerdere familieleden/kennisen heeft verloren aan kanker. Men denk hier alleen niet over na als je gaat schelden met kanker. Kanker is veel meer iets van de hedendaagse maatschappij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verbaas me wel eens over de verontwaardiging die ontstaan is romdom 'kanker' als scheldwoord.
Traditioneel schelden Nederlanders met ziektes - hoe erger, hoe liever - en 'kankeren' en 'gekanker' zijn woorden die al veel langer redelijk veel - en niet alleen in de laagste klassen gebruikt worden.

De echte 'hetze' tegen kanker is ook niet zozeer gekomen van de scheld/vloek-functie (het bekt nu eenmaal best lekker als je echt boos bent), maar van het gebruik als voorvoegsel bij zelfs de meest banale dingen.

Zo had ik vroeger buren die (massaal) kanker gebruikten zoals sommige Amerikanen en Engelsen strooien met 'fuck'. Wat heb je een kankergave broek aan, wat zit je haar kankerleuk, wat ben je kankerlaat man......, die deur zit weer eens kankerdicht. Dat werk. Non-stop dus.

Dat heeft met schelden niets maar dan ook niets te maken, maar is wel een afschuwelijk en tenenkrommend gehoor, waarvan ik niet eens durf te zeggen wat ik erger vind ; het misbruik van het woord kanker, of de verkrachting van de taal.

Schelden en vloeken zit in een heel primitief deel van ons brein, dat een belangrijke functie heeft als uitlaatklep voor frustratie. Eenmaal een goed scheldwoord geleerd, leer je het ook niet zomaar meer af, omdat de 'oude' woorden het gewoon ' niet meer doen' .

Aan TBC (tering), typhus, cholera (kolere) gaan trouwens nog steeds mensen dood -zij het niet meer zo vaak en dichtbij. Ook pokken, pest en pleuris zijn nog lang niet overal uitgestorven. En...alleen ernstige ziektes mogen meedoen als scheldwoord. Niemand heeft de behoefte een ander bof, mazelen of rode hond toe te wensen as-ie over de rooie is. Kanker past dus traditioneel EN taaltechnisch helemaal thuis in de Nederlandse scheldtraditie, en of je het nu mooi vind of niet (ik vrees dat mooi vinden ook niet de bedoeling is, integendeel), het past er helemaal bij, dus je krijgt het er ook nooit meer uit.

Ik denk dat ook de collectieve verontwaardiging over 'kanker' een stukje napraten en aangeleerd is. Het houdt het gebruik van het woord echter echt niet tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor je illustratieve voorbeeld van je (ex)buurman +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, ik wou op + drukken, druk ik op - .. Sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He waren voornamelijk buurMEISJES hoor, en jongens ook wel. Stuk of acht van die koters liepen er rond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik al gecompenseerd Marleen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk Antine96 haha...!!
bij de meeste mensen van deze tijd zijn er heeeeel weinig tot geen mensen overleden aan tering, dat was meer in 1890, tegenwoordig hoor je veel meer dat mensen kanker krijgen , dus eigenlijk moet je het zo zien , in 1890 was het niet netjes om tering te zeggen en nu 2011 en daarvoor ook al was het kanker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat kanker niet is verdwenen en het nooit zal verdwijnen en tering wel is verdwenen in Nederland. Daardoor zullen veel mensen geen opmerkingen maken als je het woord "tering" gebruikt maar wel als je kanker zegt, omdat veel mensen met kanker in hun familie te maken hebben (gehad).

Ik zelf vind dat je met geen enkele ziekte mag schelden aangezien in Afrika wel tering voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het ouder is en daarmee ook niet echt meer op de voorgrond staat.
Neemt niet weg dat het erg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind: in deze tijden weet iedereen wat kanker is want steeds meer mensen hebben dat ik wist vorig jaar nog niks over tering ( ik wist niet dat dat een ziekte was) maar in deze tijden zeggen kinder ( die ik ken en mijn en kinderen op mijn school zeggen geen tering never nooit maar als ze het zeggen gebeurd er niks maar kanker komt bij iedereen harder aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal te maken hebben met tijd acceptatie.

na verloop van jaren word een bepaald iets een gewoonte. dit zal dan ook niet meer als vreemd of gek of slecht worden ervaren.

ikzelf vind het enigsinds humor als mensen ermee schelden aangezien ze in het kort slechte celdeling zeggen.

dus eigenlijk is het gebruik van dit woord meer een gebrek aan woorden kennis. omdat het dus vaak niets met het geen te maken heeft.

echter als je het in het context plaatst waarin men het bedoeld is het dus vaak niet eens erg. het zou dus bedoelt kunnen worden als klote of shit etc.