Jazeker, een aantal.

Een aantal winkels kunnen open zijn. Hemelvaartsdag geldt als koopzondag.

Toegevoegd na 44 seconden:
Op bijgaande website kan je voortaan altijd opzoeken welke winkels open zijn bij jou in de buurt. Althans voor de winkels waarvan het bekend is.

Toegevoegd na 4 minuten:
In 1996 is de winkeltijdenwet in Nederland ingegaan die bepaalt dat gemeenten maximaal 12 koopzondagen per jaar mogen aanwijzen. In België mogen gemeenten maximaal 9 koopzondagen per jaar aanwijzen. Daarnaast zijn er ook gemeenten die vanwege toeristische bepalingen mogen toestaan dat winkels altijd op zondag open zijn.

Dat betekent dat een winkelier dus niet zomaar op zondag (en dus ook met hemelvaartsdag) open mag zijn.

Toegevoegd na 23 minuten:
NB. De site koopzondagen.net is niet altijd actueel. Als je het zeker wilt weten, dan kan je de winkel naar keuze bellen, of even kijken op de website van de betreffende winkel.

Toegevoegd na 23 uur:
Daarnaast zijn zaken als McDonalds natuurlijk gewoon open. Dit zijn horecagelegenheden en die vallen buiten de zondagsregeling voor winkeltijden.

Je kunt er van uit gaan dat kleine winkels en zelfstandige ondernemers vrij zijn. Grote winkelketens hebben allemaal een website en als ze open zijn, dan staat dit op hun website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed antwoord, maar een kleine toevoeging: Wij hebben thuis ook weleens die site gebruikt, maar hij blijkt geregeld niet te kloppen is onze ervaring. Kwamen me ergens aan, alle winkels dicht...
Maar dat is een jaar geleden ofzo, misschien is dat nu veranderd/aangepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je toevoeging klopt. De site is afhankelijk van aanmeldingen en het correct doorvoeren bij wijzigingen. Ook is de site niet compleet. Maar het geeft wel aan dat er winkels op hemelvaartsdag open zijn.
Bouwmarkten zijn in ieder geval open en de hema.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, sommige winkels werken op feestdagen. Ikzelf zou dat niet graag doen.