Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat houdt Abraham worden (een man van 50) eigenlijk in?

Wat houdt Abraham worden (een man van 50) eigenlijk in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
776

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De uitdrukking is afgeleid van een bijbeltekst. In het Evangelie naar Johannes (8.57) staat het verhaal van de vrouw die overspel heeft gepleegd. Aan Jezus wordt gevraagd wat er met de vrouw moet gebeuren, omdat de wet voorschrijft dat ze gestenigd moet worden. Jezus zegt dat degene die zonder zonde is, de eerste steen mag werpen.
Niemand doet dat. Jezus zegt dan: 'Abraham, uw vader, heeft zich erop verheugd mijn dag te zien en hij heeft die gezien en zich verblijd'. De toehoorders reageren verbaasd: 'Gij hebt nog geen vijftig jaar, en hebt Gij Abraham gezien?'
Er wordt ook wel gezegd dat iemand van 50 jaar dezelfde levenswijsheid en waardigheid moet bezitten als Abraham.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft Abraham gezien - hij is vijftig jaar oud geworden. Deze uitdrukking berust op een verkeerde interpretatie van Johannes 8:57. http://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
56 Abraham, uw vader, verheugde zich op mijn komst, en toen hij die meemaakte was hij blij.’
57 De Joden zeiden: ‘U bent nog geen vijftig en u zou Abraham gezien hebben?’
58 ‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’

Andere antwoorden (2)

Het is gewoon een uitdrukking. Vaak krijg je dan een pop in je tuin.

Leuke cadeaus zijn dingen die gerelateerd zijn aan ouderdom. Maak een pakketje met een bril, kunstgebit, wandelstok en dekentje voor over de knieën op de scootmobiel.

Toegevoegd na 19 uur:
De vraagsteller vraagt niet waar het vandaan komt (de Bijbel), maar wat het inhoudt en wat leuk is om te geven. Vandaar dat ik verder niet inga op de achtergrond van de uitdrukking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 50e verjaardag wordt vaak op een speciale manier gevierd.
In sommige streken in Nederland wordt het zelfs zeer uitbundig gevierd.
Abraham zien wordt geassocieerd met begrippen als waardigheid en wijsheid. Het gebruik is om de 50-jarige een Abraham ook wel 'Vader Abraham' genoemd, te sturen of aan te bieden. Dit is een versierde brood- of banketpop die opgemaakt is als een (oude) man met toevoegingen als: een bril, pijp, staf en een baard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding