Zijn de verhoudingen tussen mannen en vrouwen niet scheef komen te liggen vanwegen de emancipatie van de vrouw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ook in relaties zit een doorlopende groei : lees de geschiedenisboekjes maar door, en je ziet door de eeuwen heen de veranderende rollen, die man en vrouw spelen.
Ook de relatie tussen ouders en kinderen is aan die doorlopende veranderingen onderhevig - zeiden de kinderen vroeger "U" tegen de ouders, en was het heel normaal dat die ouders alle belangrijke beslissingen voor hun kinderen namen (verkering, huwelijk, beroepskeuze), tegenwoordig zijn de kinderen al vroeg de baas over hun eigen leven. (Zou je ook emancipatie kunnen noemen)
En de rollen die man en vrouw spelen in een relatie, is net zo onderhevig aan die veranderende opvattingen van de tijd.
Iedere generatie vindt "zijn eigen wiel" uit, en tegenwoordig hebben vrouwen geen door mannen gegeven adviezen / beslissingen meer nodig.
De verhoudingen komen dus niet scheef te liggen, maar anders.
Dat sommige mannen die verandering niet als een verbetering zien, tja.....tough cookie !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De verhouding tussen mannen vrouwen is nog nooit zo goed geweest vind ik, maar ik ben dan ook een vrouw :) Misschien kun je je vraag wat verduidelijken met voorbeelden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De emancipatie is al een halve eeuw aan de gang, dus die verhoudingen zijn intussen al aardig rechtgetrokken, hoewel die nog steeds niet gelijk zijn. Dat zou nog wel eens een halve eeuw kunnen duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt of je vind dat voor de emancipatie van vrouwen, de verhoudingen gelijk waren?!?!

Voor de emancipatie lagen de verhoudingen juist niet gelijk!

Ben trouwens een man...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De emancipatie is alleen maar op gang gekomen omdat vrouwen zich enorm in een hoek geduwd voelden door de man.
Het was tijd voor de man om zijn blik op de vrouw in een ander perspectief te gaan plaatsen. En meer samen met de vrouw te leven (ipv er boven).

De verhoudingen waren scheef voor de emancipatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout: niet (in de hoek geduwd ) VOELDEN, maar WERDEN.
Nog niet erg gelang geleden werd verkondigd dat vrouwen te dom waren voor iets anders dan kinderen krijgen en op het land werken. Dat is trouwens ook het standpunt van het oude testament.
Ik denk het niet.
De verhoudingen lagen heel erg scheef. Maar je vraag impliceert dat de emancipatie van de vrouw is doorgeschoten. Ik denk niet dat zoiets het geval kan zijn. Het is allemaal beleving. Waar is de tour feminin gebleven? Fietsten ze echt minder goed. Ja iets minder snel omdat vrouwen fysiek nu eenmaal wat minder sterk zijn. Maar het was minstens zo vermakelijk.
Duidelijk is dat er altijd verschil tussen vrouw en man zal zijn. Gelukkig maar. We beleven er ook een hoop plezier aan.
Belangrijk is dat beide geslachten even veel kansen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verhoudingen zijn niet scheef komen te liggen, maar zijn juist eerlijker geworden. We moeten wel leren omgaan met die veranderde verhoudingen, maar als je vindt dat ze scheef liggen, geeft dat volgens mij aan dat je geen voorstander van emancipatie bent.

Buiten de fysieke/biologische verschillen tussen mannen en vrouwen, waar rekening mee gehouden dient te worden, dienen de kansen en rechten in de maatschappij
voor mannen en vrouwen hetzelfde te zijn.
Door cultuur-, geloof- en welvaartsverschillen tussen landen staat de emancipatie vaak nog in de kinderschoenen of zal die landen nooit ''bereiken''.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verhoudingen zijn enerzijds eerlijker geworden. De vrouwen hebben ook hun plaats op de arbeidsmarkt veroverd; worden voor gelijkwaardig functies ook gelijkwaardig betaald; mogen stemmen etc.
Eén ding is echter niet helemaal goed gegaan. In principe zouden mannen en vrouwen naast samen voor inkomen ook samen voor kinderen en huishouden gaan zorgen. Dit laatste is anders uitgepakt. Er zijn natuurlijk wel mannen die wel in deeltijd werken of soms zelfs minder werken dan de vrouw en die een deel van de zorgtaken hebben overgenomen, maar bij de meeste tweeverdieners is dat niet zo. Dit ligt enerzijds aan de toegenomen behoefte aan welvaart en luxe. Maar het is niet te ontkennen dat er ook wel wat in de aard van het beestje zal zitten, want vrouwen willen over het algemeen naast hun werk toch voor een deel voor de kinderen en huishouden blijven zorgen, bij mannen is deze behoefte kennelijk minder aanwezig.