Ben ik een allochtoon?

Mijn beide ouders komen uit een ander land en wonen sinds de jaren 70 in Nederland en bezitten sinds toen al een Nederlandse Nationaliteit. Ikzelf ben in Nederland geboren. Ben ik dan alsnog een allochtoon? Zo ja, zijn mijn kinderen (als die ook in Nederland worden geboren) dan ook nog allochtoon?

Toegevoegd na 8 minuten:
Op het internet las ik namelijk het volgende : Op internet las ik namelijk dit : Het CBS hanteert als definitie van allochtoon (in Nederland):
Persoon die in Nederland woonachtig is en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren. Wie zelf in het buitenland is geboren, hoort tot de eerste generatie, wie in Nederland is geboren, hoort tot de tweede generatie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Als definitie wordt meestal gebruikt: als iemand uit het buitenland komt of ten minste 1 van de ouders, dan is deze persoon een allochtoon. Jouw kinderen zouden dan geen allochtoon meer zijn. Van deze definitie wordt echter soms afgeweken en dan praat men over generaties allochtonen.

Ikzelf ben autochtoon als Nederlandse uit 2 Nederlandse ouders, mijn kinderen hebben de Nederlandse nationaliteit maar hebben 1 buitenlandse ouder en zijn dus ook allochtoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De definitie van een allochtoon volgens het CBS:

"Persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren."

Dus ja, jij bent inderdaad een allochtoon, en als de moeder van jouw kinderen ook in Nederland is geboren, zijn jouw kinderen geen allochtoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want dan is de moeder een allochtoon, maar de kinderen niet, want hun ouders zijn allebei niet in het buitenland geboren. Wie geeft hier trouwens een min voor? Want diegene snapt of de vraag niet, of weet het verschil tussen min en plus niet, of is een gekkie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, die - slaat nergens op.
Beatrix is dus ook een allochtoon, en Willem Alexander ook, en Amalia en haar zusjes etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo plusje erbij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha 'een gekkie' nou een plus erbij hoor (ben een malloot, dus kan het doen he) :OP
Ahum, alsof het CBS _de_ norm bepaalt...
Opa en oma waren kaaskoppen en m'n Pa is in Indonesië geboren. Moeder is wel op hollandse klei geboren en haar familie ook. Volgens het CBS zou ik dus 2e generatie allochtoon zijn, maar persoonlijk hou ik het toch liever op wereldburger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb met AK geleerd dat je allochtoon bent als je ouders uit het buitenland komen.