Hoe noem ik het zusje en broertje van mijn halfzusjes?

Ik heb dus 3 halfzusjes bij mijn moeder, hun vader heeft nu een andere vrouw en daarbij 2 kinderen, is daar een benaming voor?
Want het is altijd zo'n lang verhaal omdat uit te leggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Formeel is dit geen enkele vorm van familie.
Zij het echter kinderen waar je wat mee hebt, dan kun je ze gewoon broer of zus noemen naar de buitenwereld.
Zij het kinderen waar je niets mee hebt, dat hebben ze ook nog een voornaam.
Wij komen zelf met dit soort fenomenen in aanraking als pleeggezin.
Klikt het tussen eigen kinderen en hen dan worden ze volledig als broer.zus beschouwd (door elkaar en ons).
Wat anderen daar van vinden is niet ons probleem.
Naar de buitenweleld heb je trouwens niets uit te leggen.
Als er een warme band is, ervaart men het doorgaans als prettig dat je ze als broer/zus aanspreekt en benadert.

Vanuit een anndere positie ken ik de term pleegkind niet.
Als pleegkinderen bij ons komen en het klikt, dan blijven ze tot en MET volwassenheid en horen ze bij onze familie.
Ook emotioneel hebben ze dezelfde rechten als onze eigen biologische kinderen.
Het leuke is dat ik in de gezegende toestand verkeer dat dat wederkerig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dus, stel dat je moeder x is, haar nieuwe vriend y.. Die zijn weer gescheiden en y heeft een nieuwe vriendin met 2 kinderen? Dan is er geen benaming voor.

Toegevoegd na 6 minuten:
Half broer/zus van jouw half broer/zus, denk dat de beste benaming kwart broer/zus zou zijn :p
Maar ik heb inderdaad ook altijd moeite met mijn familie uitleggen, dus ik gebruik altijd letters :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
hahahaha,
't is ook niet altijd makkelijk he IVIitchell ! Goed antwoord Menno +1
Nee. Die halfzusjes zijn voor de helft, moeders helft, jouw zusjes. Hun vader, niets van jou dan op dat moment even stiefvader, de tweede man van jouw moeder, heeft weer een nieuw gezin. Van jou is dat niks. Van je halfzusjes hun halfbroertjes/halfzusjes.
Een ingewikkeld verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Patchworkgezin is tegenwoordig de benaming voor een samengesteld gezin. De papa's en de mama's met hun eigen kinderen en met hun gezamelijke kinderen. Wat een verjaardagen hebben jullie bij te houden :) !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke vondst, patchwork-gezin
Kristal
12 jaar geleden
Mitchell, nou ja, dat zijn dan wee je halfzusjes- broertjes...
;-)) Ha, grappig, dat woord Bestevaer.
Het zusje en broertje van jouw halfzusjes zijn geen familie van je. Hun vader is niet jouw vader en hun moeder is niet jouw moeder. Waarom zou je dit altijd moeten uitleggen? Ik denk niet, dat hier een speciale benaming voor is. Het zijn in feite gewoon kinderen van andere mensen (wat klinkt dit hard, niet zo bedoeld hoor).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kinderen van je ex-stiefvader dus? Officieel zijn ze niks van jou, jullie delen geen spatje erfelijk materiaal. Misschien kun je een leuke benaming hiervoor verzinnen, bijvoorbeeld je bonus-broertje of -zusje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u er niet uit komt, dan noemt u ze bij hun naam.

Half of stiefbroers en zussen zijn gewoon broers of zussen in een gezin.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Zeg 'gewoon' dat het het halfzusje en het halfbroertje van jouw halfzusjes zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus, want het gaat om hoe het voelt en niet om hoe het allemaal in elkaar steekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, waarom zou er nou toch ook een min gegeven zijn. M'n antwoord klopt toch?
Ik zou het een stiefzus van de koude kant noemen.
'De koude kant', wijst erop dat de persoon aangetrouwd is. En dat 'stief' spreekt dan weer voor zichzelf.
Maar ik denk dat je het dan wel moet uitleggen. Heb je wat om over te praten.