Aan wie komt je erfenis toe bij geen achterlating van testament, wanneer je beide ouders dood zijn en je geen kinderen hebt en niet getrouwd bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

je broers en zusters.
Als die er niet zijn je grootoudes of hun broers en zusters
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij niet erg waarschijnlijk (behalve in geval van vroegtijdig overlijden door ziekte en/of ongeval) dat er dan nog grootouders en hun broers en zusters zijn.

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat je bedoeld als er niemand is dan krijgt de staat alles
12 jaar geleden
Er is een website van het ministerie waar op staat van wie er nog erfenissen openstaan. Mensen die iets nalaten maar niet duidelijk is wie de erfgenamen zijn. Dit blijft 20 jaar in die " consignatie kas" staan. Daarna is het voor de staat.
Je moet wel kunnen aantonen dat je een wettelijke erfgenaam bent.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/consignatiekas#ref-minfin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wettige erfgenaam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.encyclo.nl/begrip/Wettelijke%20erfgenaam Word allebei gebruikt. Op de site van encyclo word de definitie van wettelijke erfgenaam gebruikt. Leg mij dan maar eens uit waarom het wettige moet zijn. Ben daar wel benieuwd naar.
Ze zoeken behoorlijk lang naar verre familieleden.

Ons eerste huis kochten wij uit de erfenis van een stokoude kinderloze dame (ik geloof dat ze 96 was toen ze overleed, ouders, broers en zussen waren er ook niet meer).

Pas 4 jaar na haar overlijden hadden ze (blijkbaar) iedereen bij elkaar die ergens recht op had.

Wij hadden dus een koopcontract met meer dan 60 mensen die allemaal een ander deel van de opbrengst van de erfenis kregen, erg ingewikkeld allemaal
12 jaar geleden
Naar je broers en/of zusters. Zijn die er niet, dan naar je oom en/of tantes. Indien overleden naar de erfgenamen van. En zo ga je je familieverbintenissen steeds verder terug
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt kennelijk wie, bij het ontbreken van een testament, gerechtigd is tot de erfenis als jij als enige erfgenaam ook overleden zou zijn.

In de eerste plaats wordt er dan gezocht naar bloedverwanten in de zogeheten zijlijn. Omdat de bloedverwanten in de rechte lijn door jouw overlijden niet meer bestaan.

Even een korte verduidelijking: De rechte lijn houdt in dat er steeds uitgegaan wordt van een rechte verbinding tussen vader/moeder en een kind, kleinkind, achterkleinkind enz.

De zijlijn betekent dat van die rechte verbinding wordt afgeweken.

Jouw (in dit voorbeeld gestelde niet meer levende) broer is van jou een familielid in de tweede graad der zijlijn omdat je via jullie vader met elkaar verbonden bent.

Maar tot je vader/moeder is hij in de rechte lijn verbonden.
en tot hen is hij , net als jij, in de rechte lijn verbonden.

Hij zou dus dezelfde rechten op de erfenis bezitten als jij..maar hij leeft, net als jij, niet meer.

En indien hij wèl kinderen zou hebben..zijn zij de wettige erfgenamen.

Neven en nichten die ook rechtstreeks afstammen van de erflater zijn ook rechte lijn en hebben dus dezelfde rechten.

Een kleinkind en zijn/haar opa behoren eveneens tot de rechte lijn.

Hoe verder van de oorspronkelijke rechte lijn af..hoe geringer de kans op die erfenis wordt..kun je als regel wel aanhouden.

Als er zich na verloop van enige tijd werkelijk niemand als erfgenaam meldt vervalt de erfenis aan de staat.

Ik ben mij ervan bewust dat deze uiteenzetting niet volledig is. Maar om het niet al te ingewikkeld te maken, heb ik geprobeerd mij tot enkele hoofdlijnen te beperken.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen testament is gaat de wettelijke regeling gelden:
Eerst erft groep 1: partner en kinderen, zijn die er niet komt groep 2 aan de beurt:de ouders van de erflater(overleden persoon) tezamen met diens broers en zusters.
De volgende groep is die van de grootouders
en daarna die van de overgrootouders.
Diegene die verder weg staan dan de 6de graad erven niet meer. Dan gaat 't naar de staat.

Let wel: Kinderen van je overleden broer of zus treden samen in de plaats van die broer of zus. Had je overleden broer recht op een erfdeel en had hij 3 kinderen dan delen zij zijn erfenis/ erfdeel door 3. Bij 2 kinderen door 2 enz.