Wat zijn de rechten en plichten van werknemers tijdens arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en ziekte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een nogal breed gebied. Misschien moet je iets specifieker zijn?

Het beste antwoord

Beste Juniorvos,

Ben je als werknemer arbeidsongeschikt, ziek of werkloos geworden en ontvang je een uitkering van UWV? In dat geval heb je inderdaad een aantal rechten en plichten.

Rechten wanneer je een uitkering van UWV ontvangt:
- Je mag altijd je gegevens inzien;
- Je mag iemand meenemen naar een afspraak met
UWV.

Plichten wanneer je een uitkering van UWV ontvangt:
- Je houdt UWV op de hoogte van alle veranderingen
in je situatie.
- Je werkt mee aan re-integratie

Ben je nog in dienst bij je werkgever en ontvang je geen uitkering van het UWV dan kan je bij je werkgever informeren naar je rechten en plichten.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/lTieBv.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het goede, uitgebreide en duidelijke antwoord!

Andere antwoorden (2)

ALs je alle rechten en plichten wilt weten, kun je beter op de site van het UWV gaan zoeken.

Ik kan wel zeggen dat in alle gevallen de werknemer de inspanningsverplichting heeft om mee te werken aan reintegratie (of aangepast werk) en bij werkeloosheid een sollicitatieverplichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
zeer krot en krachtig +
ronron1212
12 jaar geleden
krot is natuurlijk kort
De rechten en plichten van een werknemer staan in zijn arbeidsovereenkomst en andere regelingen tussen werkgever en werknemer.
Als hij werkloos is, dan is hij geen werknemer meer. In die situatie wordt hij door het UWV geinformeerd.
Na in principe 2 jaar arbeidsongeschiktheid kan de werkgever de arbeidsovereenkomst met toestemming ontbinden.
Dan is hij aangewezen op de voorschriften van de uitkeringsinstelling.