Is de huidige recessie in ons voordeel of nadeel?

Telkens weer staan de kranten er van vol , het gaat slecht in Nederland, maar met wie gaat het dan slecht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

het gaat heel slecht met de mensen die in bepaalde sectoren aan het werk zijn. Denk maar eens aan de bouw. wanneer je nog een baan hebt, merk je niet heel veel van de recessie, maar de kans dat je ontslagen wordt is wel toegenomen en er vallen veel ontslagen.

De keerzijde is echter wel dat veel instabiele en slecht georganiseerde bedrijven failliet gaan en dat de gezonde bedrijven overeind blijven. In die zin is de recessie dus goed voor de schoonmaak.

het land zal traditioneel sterker uit de recessie komen dan dat hij er in ging. Maar helaas gaat dit wel ten koste van veel mensen.

In mijn visie hebben we jaren op "te" grote voet geleefd en wilden we meer dan we konden betalen. In dat opzicht worden we nu even met de neus op de feiten gedrukt en dat is in mijn ogen wel gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zeker in ons voordeel:

1) Het kan na een recessie alleen maar beter worden. Nu moeten het misschien iets rustiger aan doen. Alhoewel ik denk dat dat maar voor een beperkt deel van de bevolking geldt. Er worden mensen door de recessie getroffen, maar zeker niet zo hard en voor zovelen als de media ons willen doen geloven.

2) We leren hoe het is om om te gaan met ontslag. We gaan weer "terug naar de basis" en we kijken naar waar we echt goed in zijn en wat we, als de markt weer aantrekt, willen gaan doen. Deze gedwongen pas op de plaats is voor velen goed, hoewel ze dat niet meteen door zullen hebben. Na een ontslag ben je daar behoorlijk stuk van.

3) Er komt door het verliezen van je baan wat minder geld in het laatje. We worden inventief en moeten beter op ons geld letten. Dat is goed en zet je weer eens met beide benen op de grond.

Dus de recessie levert nu wellicht tijdelijke nadelen op, maar op de lange termijn zeker voordelen. En laten we ons vooral realiseren dat het ook nu tijdens de recessie helemaal niet zo slecht met Nederland gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals een tijdje terug op een vergelijkbare vraag door mij al geantwoord is de consument debet aan de recessie...

Wanneer je als consument ieder kwartaal 10 miljard euro op spaarrekeningen kan plaatsen voor de zogenaamde slechtere, of mindere tijden. Dan ben je veel schuldiger aan de recessie dan dat je de banken daarvan de schuld geeft...

Want als die 10 miljard gewoon geconsumeerd was dan had dit in het tweede kwartaal heel wat gedwongen sluitingen van winkels kunnen voorkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@starbless ik denk dat je de denkwijze van bankiers , politici en beleggers tentoonspreidt. En van sommige economen.
Want anderen zeggen dat de kredietcrisis en recessie is ontstaan door de scheve balans tussen sparen en consumeren.
Zij zeggen dat we weer moeten leren sparen, zodat van de spaartegoeden kapitaalgoederen en bedrijfskredieten kunnen worden gefinancierd.
Wat we nu doen is geld lenen , geld lenen en nog meer geld lenen voor consumptie ( ook huizen etc.) . Dit kan niet oneindig doorgaan omdat voor iedere lener een spaarder zou moeten staan.
Er wordt met name in Amerika veel te weinig gespaard , teveel geleend en geconsumeerd , en wij zijn de weg van de Amerikanen aan het volgen.
Volgens degenen die deze theorie aanhangen is de recessie een belangrijk proces om de excessen van het lenen en de consumptie weer terug te buigen ... Wie gelijk heeft ...de toekomst zal het leren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kapitalisme ten top. Ik had toch juist van jou wel wat meer enthousiamse verwacht, omdat de teloorgang van de economie hopelijk flink kan bijdragen aan het meer aandacht gaan besteden aan zaken die ECHT belangrijk zijn.
Niet de spaarders zijn overigens in dit geval het probleem, maar de mensen die meer geconsumeerd hebben dan ze zich konden permitteren. Zonder spaarders valt er voor de banken helemaal niets te verlenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke consument kan dat??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@goldenten en Marleen: Tegenover de 4,5% krimp van de Nederlandse eonomie staat 10 miljard euro dat gespaard is. In het eerste kwartaal. Aldus het CBS... @hans81: Met 'de consument' bedoel ik gewoon de Nederlandse bevolking!
Er zijn behoorlijk wat mensen die de hand op de knip houden, je ziet bijna dagelijks dat er bedrijven failliet gaan omdat de klanten wegblijven. Juist omdat er zo hard geroepen wordt dat het slecht gaan in Nederland zie je dat er dan toch maar het zekere voor het onzekere genomen wordt en dat mensen gaan sparen, hun aankoop uitstellen of liever investeren in iets duurzaams i.p.v. een bijvoorbeeld vakantie. Wat dat betreft erg nadelig voor onder andere reisbureaus en restaurants. Daar tegenover zie je dat er in plaats van dat etentje in een restaurant, er gezellig thuis wordt gekookt om met vrienden te eten, wat ik persoonlijk weer een voordeel vindt en minstens zo gezellig! Zelf heb ik een zaak en ik hoor nu met grote regelmaat dat klanten niet op vakantie gaan, maar liever investeren in hun huis. Dit is duurzaam en hier genieten ze minstens zo veel van, daarnaast is het in sommige gevallen een waardevermeerdering voor hun huis.
Juist omdat er een recessie is, zie je ook dat bepaalde producten aanzienelijk in prijs gedaald zijn = voordeel voor de consument. Ga je solliciteren, dan zal het misschien zo zijn dat je niet zomaar aan de bak komt, laat staan dat je binnen een jaar een vast contract heb = een nadeel. Dus ook als je van baan wilt switchen is dit een onzekere factor voor het kunnen betalen van je hypotheek = een nadeel. Dus uiteindelijk denk ik; de auto-industrie-, de huizenmarkt-, de horeca-, confectie industrie-,etc... en alles wat daar aan vast hangt zoals autoverkopers, hypotheekverstrekkers, restaurants, kledingzaken en laten we daarnaast zeker niet het hele transportgebeuren daaromheen niet vergeten, zijn ontzettend in het nadeel. De enige die uiteindelijk voordeel ondervindt van de recessie is denk ik toch de consument, aangezien de prijzen aanzienelijk zijn gedaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op dit moment gaat het "slecht" met de mensen die hun baan verloren hebben door de recessie,maar over enkele jaren gaat het slechter met diegene die noch werken omdat dan de enorme bedragen die de steunmaatregelen kosten door de werkenden opgebracht moeten worden door middel van belastingverhogingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de algemene burger is de recessie zeker een groot nadeel... Over het algemeen gaat niet iedereen er op achteruit... maar tussen de oren van bijna alle burgers gaan ze er wel op achteruit terwijl dat helmaal niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf vind ik dat het nodig is. We hebben jarenlang in een soort roes geleefd waarin heel veel mogelijk was.
Onze maatschappij is er ook op ge-ent dat we alleen maar willen groeien.
Als je het zo bekijkt leven we dus niet in een maatschappij volgens een rechte en vlakke lijn. Hier moet beweging in zitten.

Volgens het Yin-Yang principe in de wet der universum moet er echter balans zijn. De balans voor groei is krimp. We weten immers niet wat groeien betekend als we ook niet ervaren hoe het is om te krimpen.
Tegenhangers zijn altijd heel nauw met elkaar verbonden. Zonder de tegenhanger bestaat iets niet. Donker kan niet bestaan als er geen licht is waarmee we het kunnen vergelijken.

Als we de krimp als niet leuk ervaren dan zouden we onze eis om te moeten groeien ook opnieuw beoordelen. Nogmaals de twee bestaan niet zonder elkaar. Ze hebben elkaar ook nodig om te kunnen blijven bestaan.