Een burgemeester verdiende in 1941 in een vierdeklas gemeente f 3400 per jaar. Op welk bedrag zou dat nu neerkomen, rekening houdend met de inflatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het salaris van een burgemeester in een gemeente tot 8000 inwoners is bijvoorbeeld vastgesteld op een niveau dat vergelijkbaar is met BBRA-schaal 13.
Het maximum is dan bij 10 dienstjaren: € 5553,35 bruto per maand.
Stel dat de inflatie 4% per jaar was, dan zou zijn salaris nu zijn: 3400/12/2,20371*1.04^70= €1931 per maand. Al met al is het salaris dus wel gestegen.
Maar vergelijkingen maken over lange tijd is heel moeilijk. Eigenlijk zou je een 'mandje' moeten nemen, waarin zijn boodschappen zitten, en de prijs van dat mandje nu bepalen. Dan heb je het persoonlijke inflatiecijfer.
Dat is best moeilijk. De burgemeester zal heus wel antraciet hebben gebruikt. Maar dat is er niet meer. Dus moet je het omrekenen naar het gebruik van gas. Alleen: tegenwoordig wordt de hele woning verwarmd, toen alleen de huiskamer. Kortom: heel lastig!