Is er in Nederland een soort controle dat kleine meisjes niet worden besneden?

In sommige landen is het een norm om meisjes te besnijden.
In Nederland is het verboden maar is er ook een controle op deze ingreep die dan helaas niet meer terug te draaien is. Hoe gaan artsen hiermee om? Volgens mij weet niemand hoe je er mee om moet gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat de besnijdenis van vrouwen in Nederland en België bij wet verboden is, worden sommige Nederlandse meisjes met immigrantenachtergrond, afkomstig uit desbetreffende culturen, vaak tijdens de vakantie in het land van oorsprong besneden.

Tegenwoordig wordt voor meisjesbesnijdenis vaak de afkorting VGV, die staat voor vrouwelijke genitale verminking, gebruikt, omdat vrouwenbesnijdenis in alle westerse landen expliciet is verboden, strafbaar is als misdrijf en in de meeste westerse landen ook actief wordt vervolgd. Vrees voor besnijdenis onder dwang bij dochters van islamitische ouders is in sommige landen (waaronder Canada) ook een voldoende grond voor toekenning van politiek asiel. In Nederland en België is vrouwenbesnijdenis in het wetboek expliciet strafbaar gesteld als verminking. De maximumstraf in Nederland is 12 jaar gevangenisstraf, daar kan nog een strafverzwaring bovenop komen indien de dader(s) familieleden zijn. In België bestaat een afzonderlijk artikel (art. 409) voor vrouwenbesnijdenis.

Ook hulp bij een besnijdenis en een besnijdenis laten uitvoeren in het buitenland zijn tegenwoordig in Nederland strafbaar. Kennis hebben van een VGV zonder dit te melden is eveneens strafbaar. Bij VGV hoeft geen aangifte gedaan te worden om een justitieel onderzoek te starten (al kan aangifte er wel toe leiden). Voor artsen geldt een verbod op het uitvoeren van VGV en ook hebben zij een (morele) meldplicht, die uitgaat boven hun zwijgrecht. Het plegen van een VGV levert een arts minimaal een berisping via het tuchtrecht op, maar kan ook een reden zijn voor gevangenisstraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch vind ik het antwoord wel interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het antwoord GOED leest staat er ook dat de arts een meldplicht heeft! Dat boven het zwijgplicht staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je geeft juist wel een uitgebreid antwoord, je moet gewoon goed lezen ;-)

Andere antwoorden (2)

Er is wel controle door consultatiebureaus en JGZ-artsen van de GGD maar meer bij vermoeden van genitale verminking en bij lichamelijke klachten die er het gevolg van kunnen zijn maar niet echt structureel. Met name bij wat oudere meisjes bestaat er bij veel artsen om ze na te kijken zonder dat er een duidelijke aanleiding of gezondheidsprobleem bestaat.

Het is overigens een misverstand dat meisjesbesnijdenis alleen bij moslims voorkomt. Ook veel christelijke vrouwen uit Afrika hebben als meisje dit lot ondergaan en er bevinden zich daar ook tamelijk jonge vrouwen bij. Een aantal van hen heeft lichamelijke klachten, niet in de laatste plaats omdat ze ernstig verminkt zijn.

Toegevoegd na 27 minuten:
bestaat er bij veel artsen 'terughoudendheid'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ; vrouwenbesnijdenis is een Afrikaans dingetje, geen Islamitisch dingetje. Echter, zoals alle rare gebruiken die al heel lang bestaan, is het later in de diverse religies in die streken geintegreerd als zijnde onderdeel van die religie. Daarmee kun je tenslotte eeuwenlang recht lullen wat krom is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, terwijl er omgekeerd in legio islamitische landen alleen de jongetjes besneden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is cultuurgebonden, maar niet in alle landen in Afrika gelukkig. Het consultatiebureau bij mij in de buurt controleert elk meisje (ook de meisjes met beide nederlandse ouders) onder de 4 net zoals ze bij de jongentjes kijken of de balletjes ingedaald zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook mijn indruk, dat het tot 4 jaar wel goed zit met controle. Boven die leeftijd heb ik de indruk (op redelijk goede grond) dat die controle veel minder stringent is.
..helaas zijn er weinig controles, meestal wel op consultatie bureau's tot 4 jaar. Mijn ervaring met dames die te maken hebben gehad met dreiging van of ondervinden van vrouwelijke besnijdenis of verminking beter gezegd, is dat het (iig in Somalië en Sudan) vaak pas rond 9-10 jaar wordt gedaan. .
..Zonder aanleiding is die controle boven de 4 jaar er bijna niet. Het komt wel eens voor dat een oplettende arts dit onderwerp bespreekt met ouders, dat dit strafbaar is. Ook spreekt de arts het kind soms apart om de gelegenheid te bieden iets te vertellen/bespreken zonder ouders.. Het komt voor dat er op school melding wordt gedaan door meisjes die hebben gehoord dat in de zomervakantie zoiets gepland staat...sommige meisjes lopen weg... In alle gevallen ben je als school verplicht (moreel op z'n minst) om dit serieus te nemen en melding te maken.
Voorlichting over dit onderwerp is van groot belang zodat meisjes/ ouders op de hoogte zijn van de gevaren en strafbaarheid. weten wat dit is en inhoud zodat als ouders (vaak dan moeders en tantes) hier over spreken ze dit hopelijk nog kunnen aangeven en hulp kunnen vragen. Bij het uitvoeren van controle is het misschien te laat, voorkomen door kennis vergroten. Medisch gezien zijn de consequenties enorm, afgezien dat het kind een groot risico loopt te overlijden tijdens de besnijdenis door hevige bloedingen en door de grote kans op ontstekingen.... Hopelijk dat er een goede manier gevonden wordt om voor te lichten, te overtuigen van het gevaar, de strafbaarheid goed onder de aandacht te brengen om zo het verminken van deze meisjes tegen te gaan en dat vrouwelijke besnijdenis over de gehele wereld tot het verleden zal behoren!