Kun je met een WAO-uitkering overal wonen met die uitkering of verlies je die zodra je je over de grens vestigt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er zijn vrij veel landen waar je je WAO mee naar toe kunt nemen.
Voor de AOW geldt dit echter in veel mindere mate!

Toegevoegd na 8 minuten:
Nederland heeft met veel landen daarover een overeenkomst, er moet controle zijn op inkomsten en de status van de ziekte.
Omdat echter veel landen (ook BUITEN de EU) eenzelfde niveau van geneeskundigen kennen als hier, zijn ook in landen als Thailand mogelijkheden om je daar te vestigen op semipermanente basis.
Dat laatste houdt in dat je bijvoorbeeld jaarlijks even buiten Thailand moet zijn om een nieuw verblijfsvisum te krijgen.
Dit hangt echter NIET samen met de eis van de uitkeringsinstantie.
De UWV kan hier info over geven.
Het is wel nodig om dit in overleg te doen, zo zondermeer
je elders vestigen raad ik met klem af, een eventuele oproep loop je dan immers mis met alle gevolgen van dien.
Dus goed voorbereiden en nadenken over dingen als ziektekostenverzekering en andere borgstellingen.
het langdurig verblijf buiten Nederland beïnvloedt ook de AOW rechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een WAO krijg je omdat je bent afgekeurd meestal gedeeltelijk. Regelmatig kan je worden opgeroepen om te bezien of je nog ongeschikt bent. Voor de rest waarde moet je een baan zoeken. Met een WAO kun je niet zomaar in een ander land gaan wonen. Met een AOW dat is een ouderdoms pensioen dat je hebt opgebouwd van af je 15 de jaar mag je overal wonen. De uitkering pensioen hou je de rest van je leven. Je hoeft dan niet meer te werken.
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
graag een motivatie op de min
Ivana
12 jaar geleden
Ja, raar die min. Het is een goed antwoord. +1 dus