Wat te doen bij ruzies bij de buren?

Wat is verstandig te doen als je een buurman hebt die met regelmaat (te) veel drinkt en daardoor nogal agressief reageert op zijn vrouw?
Ze zegt dat ze weleens geslagen is en ook bij de huisarts is geweest alleen die zegt dat ze dan maar aangiften moet doen. Maar dat is niet echt een optie voor haar aangezien ze bang is hier slecht uit te komen (financieel enzo).

Verder heb ik geen bewijs wat ik naar een politie of instantelijk kan overleggen waardoor er dus niets hard gemaakt kan worden!

Wat is het beste te doen? Ik wil niet die persoon zijn die je op het nieuws na een gezinsdrama ziet en zegt:"ik wist er wel wat van maar dacht het valt wel mee, maarja nu is er een dode gevallen"

Maar ook niet die buurman die al snel met politie en allerlei instanties komt..
Graag advies!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij kunt in je uppie de wereld niet redden. Je kan doen, wat je kúnt doen, maar daar houdt het ook op. Anders zou je je er téveel mee moeten gaan bemoeien, en dat lijkt me geen optie. Het beste is, om zelf melding te maken bij de politie indien je weer wat hoort of ziet. Dit kan ook anoniem. Succes, en meer nog voor je buuf.

Antwoorden (11)

Zoals ik het lees kiest de buurvrouw er toch voor om maar mishandeld te worden. Echter, wanneer jij er last van hebt in die zin dat er enorm veel herrie is en je de politie belt gebeurt dat anoniem en wordt er wel degelijk actie ondernomen.

Hoe graag je haar zou willen helpen dit is bijna de enige mogelijkheid, ze moet het dus eigenlijk zelf doen. En als ik het goed lees krijgt ze het goede advies en doet ze er niets mee. Overigens is de huisarts bij mijn weten ook verplicht om melding te doen van huiselijk geweld.

Dus al met al kan je weinig doen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen overlast van de ruzies, maar ik maak me meer zorgen over de veiligheid van de buurvrouw. Dat ze geen aangifte wil doen snap ik ook wel, ze heeft zelf geen familie meer op 2 kinderen na die een beetje afstand genomen hebben van de ouders. Ze heeft dus eigenlijk geen alternatief waar ze een kan gaan, dus erg lastig!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkele vrouw kiest ervoor om mishandeld te worden highpants! Ik weet niet waarom je die 2 plussen hebt gekregen. Van mij een dikke min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siska, als er van alle kanten hulp geboden wordt, dat is namelijk zo in Nederland, en je kiest ervoor om toch op deze manier te blijven leven is er sprake van een keuze. Ze heeft de mogelijkheid weg te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oneens Highpants!! Een vrouw "kiest" er niet voor. De meeste vrouwen zijn te bang om een keuze te maken, en deze angst blijkt vaak zeer terecht, alleen kunnen ze het niet meer navertellen. Zelfs al zit je in een blijf van me lijf huis, ook daar is ooit een vrouw door haar ex, vóór de deur doodgestoken! Zij had wél de goede keuzes gemaakt toch?!?!?! Beetje banaal om dat zo klakkeloos hier neer te zetten, het getuigd van onwetendheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals jij het leest kiest de buurvrouw er toch voor mishandeld te worden????
Naar mijn idee staat er nergens dat ze aan vrijwillige sm of iets dergelijks doet.
Dikke - voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met highpants eens....er wordt niet bedoeld dat de vrouw kiest om mishandeld te worden maar nu heeft de vrouw wel keuzes....ze wil alleen niet bij hem weg omdat ze bang is er financieel slechter op te worden. Dan is er een keuze....een slechte vent maar financieel goed, of financieel minder maar wel een veilige thuishaven! Wat is voor haar op dit moment belangrijker en hoe serieus is het probleem voor haar!!! Een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje dubossies, je leest tenminste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank...
je kan altijd naar misdaad anoniem bellen , en doorgeven wat je weet , dan kunnen hun er wat aan doen en voor jouw gevoel heb je dr ook wat aan gedaan alleen dan anoniem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een lastige situatie waar je in zit en ik zou bijna zeggen dat je je het beste erbuiten kan houden, maar dat vind je geen optie.

Goed, ik denk dat je met haar moet gaan praten en haar overtuigen dat ze weg moet. Dat ze et finacieel slechter voor komt te staan, is niet echt iets waar ze mee bezig moet zijn. Ze heeft vast familie die haar weer op de been kan helpen.
Maar als zij in deze situatie blijft, kun je haar niet helpen. Je kan wel de politie erop af sturen, maar ik zie dat geen sccs worden. Je kan haar verder ook alleen maar steunen, maar overtuig haar gewoon weg te gaan.

Ik heb nog een goed advies voor je, doe ermee wat je wilt. Degene die zich ermee gaat bemoeien, heeft het altijd gedaan. Denk alsjeblieft na waar je tussenin wil gaan staan

Kun je geen contact opnemen met haar familie? Misschien kunnen zij haar overtuigen gewoon weg te gaan bij die loser.

Zucht.
Sccs, je hebt het nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp me goed, ik wil er absoluut niet zelf tussen springen! Maar stel in een uiterst geval is de man een keer flink dronken en een ruzie loopt flink uit de hand, hij of zij ziet er messenblok op het aanrecht staan en de rest kun je invullen...
Na zo'n gebeurtenis zul je je altijd schuldig voelen, iets wat ik niet graag wil.
Over situatie-verslechtering, het financiële is niet het grootste punt het ging vooral om het eigenlijk niet hebben van familie / vrienden, er is eigenlijk niets waar ze heen kan, ze hebben we 2 kinderen maar die zijn allebij een heel eigen leven gaan leiden zonder ook maar enige vorm van contact.
Ik zat zelf te denken om eens contact op te nemen me steunpunt huiselijk geweld maar ik wil absoluut niet zelf meegaan in de molen van instanties en papieren! Misschien ervaring met deze instantie? En help ik haar hiermee of word ze hier net beter van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JanBikker: Bellen naar het Steunpunt Huiselijk Geweld staat vrij, ze kunnen je vragen beantwoorden maar kunnen je niet dwingen om mee te werken aan een onderzoek als jij dat niet wilt. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wat het lastige is in dit soort situaties? Je zal altijd iemand tegen het hoofd stoten. Als je haar helpt, dan stoot je haar man tegen het hoofd en andersom. En natuurlijk wil je wat doen, maar in dit soort situaties kun je niets doen. Zij moet het zelf doen en zelf iets ondernemen. Als zij contact opneemt met het steunpunt huiselijk geweld, kunnen zij misschien een plek regelen in een Blijf Van Mijn Lijf huis. Mijn moeder heeft ook een jaar in zo'n huis gewoond.
Punt is natuurlijk wel dat ze een baan zal moeten zoeken of een uitkering. En ze zal hier wel uit komen, er zijn genoeg instanties die haar zullen helpen. Maar ze moet het wel willen.
Praat eens met haar over de mogelijkheiden, praat met haar. Dat is alles wat je voor haar kan. Maar vergeet niet aan jezelf te denken. Ontzettend veel sterkte.
Zulke situaties zijn inderdaad altijd moeilijk. Je zegt dat je geen bewijs hebt om aangifte te doen. Maar je kan toch anoniem de politie bellen op het moment dat er een slaande ruzie aan de gang is? Dan leg je de verantwoordelijkheid bij de politie. En jij hoeft je er niet meer mee te bemoeien. De politie moet het dan maar verder uitzoeken, jij hebt dan je 'plicht' gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze + had je van mij overigens ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kathlyn :)
Precies wat Siska zegt inderdaad! Jij hoeft geen aangifte te doen, dat zou je buurvrouw die mishandeld wordt moeten doen. Een goede vriend van mij is agent en heb hem weleens gevraagd hoe zo'n melding in z'n werk gaat. Hij gaat dan met drie collega's naar het adres. Ze gaan altijd naar binnen. Eén agent praat apart met de vrouw en een ander met de man. Aan de hand van de situatie wordt de hulpverlening ingeschakeld of de man wordt gearresteerd als er bewijs van mishandeling wordt aangetroffen. Doe dus die melding als je het gevoel hebt dat het bij je buren uit de hand loopt. Dan heb je alles gedaan wat in jouw macht ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hoe de politie handelt in geval van hetedaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die melding doe je toch op het moment dat er iets aan de hand is, en niet een dag later? Dus als de politie aankomt is er sprake van heterdaad; als er blauwe ogen, bloedneuzen of erger wordt aangetroffen. En als er niks aan de hand blijkt dan is er niks aan de hand. Maar die melding checken ze sowieso. Snap je reactie niet zo goed...
Vaak is het angst dat de vrouw weerhoudt om aangifte te doen. Bang dat de man er achter komt en dan dit op haar afreageert. Als je weer hoort dat het uit de hand loopt zou ik de politie bellen en melden. Dan wel zeggen dat jij zelf anoniem wilt blijven. Dan heb jij in ieder geval je plicht gedaan. Kan zijn dat de politie ook met jou gaat praten, jij kan anoniem je verhaal vertellen. Kan best zijn dat de man dan verplicht wordt zich te behandelen. Dan gebeurd er eindelijk iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet waarom je die min hebt gekregen, want ik vind het een goed antwoord, vooral de eerste zinnen. Van mij een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie geen plus siska ;-) Jammer dat mensen min geven zonder toelichting dan steek ik er tenminste iets van op. Wat dit bovenstaande verhaal betreft, ik heb het zelf ooit meegemaakt en toen gebeurde er eindelijk eens iets na de melding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik weet dat het +je niet verscheen. Ik klikte er nog eens op en toen ging het helemaal niet meer :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het nog eens geprobeerd en kreeg deze mededeling: "Stem kon niet worden toegevoegd. Misschien heb je al gestemd op dit antwoord?"
Sorry hoor, een virtueel +je dan maar :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thx ;-)
Steun je buurvrouw door haar verhaal aan te horen. Haar suidelijk maken dat ze niet alleen staat. Het is haar eigen beslissing om geen aangifte te doen. Gaan de ruzies gepaard met geluidsoverlast dan kan je hiervoor de wijkagent en woningverhuurder inschakelen.

Soms wil een bezoekje van een wijkagent wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vermoed huiselijk geweld, dat is een strafbaar feit.
Maar wat kan jij daaraan doen?
Allereerst: je hebt hierover al gesproken met het slachtoffer, dat is dapper, verstandig en betrokken, mijn complimenten hiervoor.

Het slachtoffer kiest in dit geval min of meer voor om in de situatie te blijven. Jij kan haar niet dwingen om het anders aan te pakken en dat zul je in zekere zin moeten accepteren.

Maar er is wel nog iets dat je kunt doen: bellen met het Steunpunt Huiselijk Geweld op 0900 - 126 26 26. Zij kunnen je verder adviseren.

Toegevoegd na 10 minuten:
Er is trouwens nog iets wat je kunt doen: begin een logboek. In dit logboek noteer je de momenten van alle ernstige incidenten met datum en tijdstip.
Dit logboek kan in een later tijdstip belangrijk zijn om aan te tonen hoe vaak dit voorkomt.
Het is bruikbaar als de vrouw toch aangifte wil doen maar ook bruikbaar als je een klacht in wil dienen bij de woningbouwcorporatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb zelf zoiets aan de hand (gehad) ,en heb gewoon aangebeld (niet boos) en geprobeerd te praten en vooral begrip te tonen,want niemand word voor zn lol boos,een beetje aandacht doet vaak wonderen is mijn ervaring en betrokken zijn meer kan je niet doen,en dan maar het beste ervan hopen,mijn ervaring is dat het dan in ieder geval weer een tijdje rustig is,doordat je zo normaal reageert gaan ze er toch wel over nadenken etc.....succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Beste Jan Bikker,

Ik persoonlijk denk dat je weinig kan doen aangezien je het verhaal maar van 1 kant hebt gehoord, die van je buurvrouw.
Verder weet je dat hij (misschien) wel eens te veel drinkt, maar je hebt dat agressieve en slaan alleen maar van horen zeggen en dat is niet echt bewijs. Het kan zijn (en ik beweer hier nog helemaal niets mee, hooguit dat er vrouwen zijn die een grote fantasie (kunnen) hebben) dat je buurvrouw wraak wil nemen ergens om en je iets wijs maakt wat helemaal niet zo hoeft te zijn....ze vertrouwd jou en jij bent aardig voor haar.

Je zou ook eens met je buurman kunnen praten en vragen of ze wel eens herrie hebben samen omdat jij geluiden opvangt bij wijze van. Met 2 verhalen kom je verder...grote kans dat zijn verhaal weer helemaal anders is dan die van haar.

Je buurvrouw is echter degene die een beslissing moet maken, een financieel goed leven met een vent die haar slaat of anderszijds mishandeld, of een financieel minder goed leven maar wel met een veilig thuis, die keuzes kan jij niet maken.
Als ze echt zo vreselijk bang is kan je haar altijd aanbieden met haar samen naar de politie te stappen maar oordeel niet meteen aan de hand van 1 verhaal van 1 persoon als er nog iemand bij betrokken is die jij nog geen kans hebt gegeven.

Veel sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ik ook gehad toch tenminste melden bij de politie en laten noteren daar, want als het later op bewijsvoering aankomt als het echt mis gaat dan heeft ze daar veel aan;